• Japan87

Min lilla tjejbebis har svårt att få ut gaserna! Vettiga Tips sökes!!!!!

Hej!

Min lilla bebis på snart 1 månad har mycket gaser i magen, som dels är svåra för henne att få ut!
    Vi har prövat Minifom här hemma, i ca 1 vecka, utan egentliga förbättringar.
    Jag köpte Semper magdroppar igår, använt 1 dag.

Jag försöker massera magen på henne o lägga henne på sidan så att gaserna ska komma ut,
    men ändå är det svårt. Lite kommer väl ut, men inte allt.
    Hon har väldigt svårt att somna och komma till ro på kvällar o nätter pga gaserna.
    Hon tar i och gnyr ... tycker så synd om henne. Till slut blir hon tokledsen.

Finns det mer saker man kan göra ???
    Jag själv får inte mycket sömn heller pga hennes lilla onda mage. Ond cirkel.

Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Min lilla tjejbebis har svårt att få ut gaserna! Vettiga Tips sökes!!!!!
  • tundra

Pysventilen windi är super.
    Finns hos ex babyproffsen eller välsorterade apotek.

• Japan87
    tundra skrev 2013-02-19 12:31:17 följande:
    Pysventilen windi är super.
    Finns hos ex babyproffsen eller välsorterade apotek.
    Tack för tipset!
    Hur används den och hur ofta??
  • niagara

Tycker det hjälper med att lägga på rygg och cykla med bebisens ben... Ganska mkt som kan komma ut. Stora bestämda rörelser

• Japan87
    niagara skrev 2013-02-19 12:37:05 följande:
    Tycker det hjälper med att lägga på rygg och cykla med bebisens ben... Ganska mkt som kan komma ut. Stora bestämda rörelser
    Brukar göra det också, men tycker inte riktigt det fungerar på henne =/
  • Gladförstföderska

Min lilla tjej hade kolik redan från början (nu är hon 3 månader) fick ingen ro alls i de 3 första veckorna pga hon hade magont och hade problem med att få ut gasen och avföringen var hårt som gummiboll! jätte jobbigt jag förstår dej. jag tog till med sempers magdroppar och windi och lactulose för att göra avföringen mjukare,efter ca 1 vecka försvann koliken efter det har vi inte alls fått tillbaka problemet. Fortsatte såklart ge henne magdroppar i ca 2 v till och lactulose vid behov!

• hawiwi

Ut och rör på er! Min 6 veckors har också mycket gaser. Dock inte kolik då hon inte gråter och skriker så mycket men man märker att hon gnyr, pressar och kurar ihop sig en del, även på natten när hon sover. Vi tar minst ett par promenader med hennes varje dag, ju guppigare underlag desto bättre. Nu med grus och snö är det perfekt. Varje gång hon är besvärad går vi en promenad, hom somnar och fiser massor under promenaden. Sen när hon vaknat och vi lyfter henne ur vagnen så kommer resten av gaserna ut. Funkar varje gång. Bara att relatera till sig själv, när man sitter sitta mycket på jobb eller liknande och mage och tarmar inte får röra på sig blir man ju extra gasig och förstoppad. Att röra på sig är det bästa botemedlet. För att inte tala om den friska luften! Under promenaden omfördelas gaserna och blir mindre så de är lättare att få ut. Ljummet bad ska också hjälpa har jag läst. Har inte testat det i det syftet men igår när lillan fick ett ljummet, något varmare, bad än vanligt så kom det minsann ut en del fisar direkt efteråt. Som sagt, promenader är det allra bästa. Bättre än alla droppar, det ör iallafll vår erfarenhet. Gratis, naturligt och utan tillsatser och konserveringsmedel!

Lycka till.

• Brumma

Istället för pysventilen kan du ta en rumptermometer och föra in en liten bit (som om du skulle ta tempen). Väl inne drar du liksom åt ena sidan så att det öppnar sig.
    Fungerar på samma sätt som pysventilen.
    Ha lite vaselin på såklart.
    Funkade super på sonen o man såg hur han slappnade av.
    Var bara beredd på att det ibland kommer mer än luft...

Jag testade grapewater oxå, och det funkade. Det är ett "vatten" som används mot kolik i blandannat England.
    Tyvärr var det en del E ämnen i som inte rekomenderas till barn.
    Men jag vet inte hur farligt det är - i England rekommenderas det ju av läkare.. Men jag vågade inte fortsätta.
    Synd, för han blev märkbart bättre..

• La Estrella

Akupunktur ska vara riktigt bra har jag hört, detta har jag velat prova till min lilleman men finns inte här i stan tyvärr

• Fana

Jag brukar trycka hennes knän/lår försiktigt mot magen och då kan det komma en serie pruttar! ;) Bärsjal kan fungera förebyggande också. 

Lycka till! 

• gogirlie

Barnet kan också få massor av gaser av det du äter. Man ska undvika viss mat som lök, bönor, vitlök, mjölk osv. Kolla upp och det och testa. Det hjälpte mig när min yngsta var gasig och hade ont i magen. :)

• Voluspa

Vår lilla tjej på 5 veckor har kolik och otroligt mycket gaser.
    Tycker windy är toppen för att till och med hjälpa henne att bajsa med, dock högst en gång om dagen då de annars kan få problem att sedan göra det själv för de blir vana.
    Kan även tipsa om akupunktur som någon här skrek.. Vi har gått 4 ggr och hennes gråtattacker har minskat markant och hon gråter inte alls lika länge..

• Japan87
    missunshine skrev 2013-03-27 21:27:22 följande:
    Japan87: hur har det gått? Nyfiken då jag har samma problem med min treveckors bebis!
    Hon har fortfarande mycket gaser, men med tiden har hon fått lättare att få ut dom iallafall!
    Vi har testat windy pysventil, minifom, sempers magdroppar, rapa rapa rapa, kolikmassage, vända på sida, vända på mage. Jag försöker att inte överdriva med mjölkprodukter, drar ner på lök och sådär ... Hoppas över bönor osv.

Det som hjälper för vår dotter är att rapa henne ordentligt efter maten.
    Helst 2 ggr om det går (rapa bebisen, lägg ner, ta upp och rapa igen).
    En hel matsked med minifom innan varje matning (står ju 10 droppar, men det är ju INGET ...
    hjälper absolut inte.!)
    Sen har hon lättare att få ut gaserna när man masserat magen lite lätt och vänder henne på sidan och sedan till nästa sida. Och sedan till mage. Då brukar det prutta på =P
    Sen vid några tillfällen när jag märkt att hon har väldans problem, så har jag ISTÄLLET för windy pysventli (som bara var dyyyr entligt mig) så har jag använt febertermometern, med salva på och fört upp i rumpan och vinklat temometern åt något håll (försiktigt) och därefter har det både kommit luft och bajs.
    Så det kan man ju göra då och då och bebisarna har jättesvårt att få ut, sen som skall komma ut!

Men framförallt får föräldrarna och bebisen stå ut =/ för det blir ju bättre ... En klen tröst
  • missunshine

Japan87: tack för ditt svar! Ja det är väl så att man får ha tålamod först och främst!

Vi har provat allt det ovanstående men utan att vara konsekvent med magmassagen, ska ta tag i det. Sedan har jag sedan idag börjat med mjölkfri kost, helt på eget initiativ för att se om det gör ngn skillnad. Alla sätt är bra förutom de dåliga!

• Soffiepropp

Nu kommer detta svaret lite sent men jag skriver ändå.

Jag har använt pysventil flitigt på min son då han har stora problem med att få ut just fisarna. Massera magen och pys gärna samtidigt. Använd olja på spetsen så den går lätt o föra in. Rör gärna ventilen, INTE ut och in men åt sidorna och upp o ner. Ibland gömmer sig fisarna i tarmfickorna. O ge det en liten stund. En bebis som tillslut slutar skruva på sig har oftast inga fisar kvar. Man känner när magen blir mjukare. Vi har pyst vår son varje kväll inför nattning. Det kommer jättemycket fisar och vi märker att han blir mer avslappnad och lugn. Han sover mycket bättre och slipper ligga och skruva på sig som en mask. Det fungerar inte lika bra  med en termometer, den släpper inte på vakumet på samma sätt och det går alldeles utmärkt att koka pysventilerna så man kan använda dem om och om igen.

Min son sväljer mycket luft när jag ammar honom. Han får liksom inget bra tag och så har det varit sedan födseln. Han sväljer inte lika mycket luft när han får flaskan. Så att få upp raparna är tokviktigt, så inte luften hamnar i magen från första början.

Svar på tråden Min lilla tjejbebis har svårt att få ut gaserna! Vettiga Tips sökes!!!!!