• Anonym

Plötslig smärta i benet

Imorse när jag vaknade hade jag lite ont i högre benet. Under dagen har det blivit värre och nu kan jag knappt gå. Det värker och gör skitont hela tiden (påminner lite om en mycket kraftig växtvärk) men ondast gör det när jag står eller försöker gå. Det är svårt att lokalisera smärtan men det känns som att det börjar i knävecket (gör även ont när man trycker där) och strålar ut i vaden och smalbenet ner mot foten. Ett tag grät jag nästan för att det gjorde så ont. Är annars ganska smärttålig. 

Vad kan det vara? Nån som varit med om nåt liknande? Googlar jag får jag upp saker om blodpropp och blir livrädd. Har läkarfobi och drar mig som tusan för ett besök... :( Känns dessutom fånigt att söka hjälp efter bara nåra timmars värk.

• Svar på tråden Plötslig smärta i benet
  • mammamebarn

Rodnad, svullnad, värmeökat runt smärtan?

Har du något av detta ska du absolut åka in, blodpropp är inget man ska ignorera. 

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Anonym
    mammamebarn skrev 2013-02-19 13:06:04 följande:
    Rodnad, svullnad, värmeökat runt smärtan?

Har du något av detta ska du absolut åka in, blodpropp är inget man ska ignorera. 
    Nej det finns inga synliga tecken på att nåt skulle vara fel. Kollar lite då och då för att vara på den säkra sidan. Ja att ringa kan väl inte skada. Brukar dom kunna säga åt en att åka in ifall dom tycker att det behövs eller hur funkar det där?
  • mammamebarn
    Anonym skrev 2013-02-19 13:09:18 följande:
    Nej det finns inga synliga tecken på att nåt skulle vara fel. Kollar lite då och då för att vara på den säkra sidan. Ja att ringa kan väl inte skada. Brukar dom kunna säga åt en att åka in ifall dom tycker att det behövs eller hur funkar det där?

Bättre att ringa och fråga.
    O ja, tycker de att du ska kolla upp det så säger de det.

Att du saknar dessa symtom är inte lika med icke propp, du har trots allt svårt att stå på benet, vilket för mig är en varningssignal.   
    Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • Surkärring

Ring sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull.

Men jag har typ samma problem ofta. Antingen går smärtan från knäveck ner i foten eller från höften ner i foten och troligen är det nån nerv som kommer i kläm. Möjligt ischias ?Jag får när jag suttit mycket eller sover på sidan eller vanligast för mig jag ligger halvt på mage och något vriden rygg vid midjan.

• Anonym

Har spenderat hela eftermiddagen på vårdcentralen. Blodpropp var det iaf inte. Dom kunde inte riktigt säga vad det var. Fick iaf en superbra läkare som skrev remiss till röntgen för att se så det inte är nåt tok i knät. Det gör iaf inte lika ont längre som tur är. 

• Anonym

Hur kunde han utesluta propp utan röntgen??

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-19 18:03:30 följande:
    Hur kunde han utesluta propp utan röntgen??
    Dom tog ett blodprov som i princip alltid visar positivt om man har en blodpropp, mitt var negativt. Men skulle det ändå vara propp, vilket isåfall skulle vara extremt ovanligt med ett negativt prov, så visar det ju sig imorgon när jag förhoppningsvis får komma och röntga och göra ultraljud.
Svar på tråden Plötslig smärta i benet