Igår gjorde jag en TVT-operation. Ngn mer?
Jag har två barn på fem och sju år, de senaste fem åren har jag knipt och knipt och knipt utan ngn större framgång, jag har ändå inte kunnat hoppa studsmatta med barnen, göra hoppövningar på gymmet, jogga utan att först springa på toaletten ett par ggr innan men sen även under löppasset. Sen ska vi inte tala om hur jobbigt det är att vara förkyld, då är det som varenda muskel där nere slutar fungera. Även om jag normalt inte har några problem bara jag undviker hopp (och förkylning) så kände jag att det var dags att på allvar göra ngt åt problemet. Så innan jul tog jag kontakt med min vanliga gynekolog och hon skickade mig direkt vidare till deras andra klinik där jag fick tid för operation. Läkaren där sa att vid ansträngningskontinens kan man knipa hur mycket som helst utan att det blir bättre, man har nämligen inte tillräckligt stöd för urinröret. Så det var ingen diskussion om jag skulle få operationen eller inte. Så igår morse var det dags. Kvällen före fick jag duscha med descutan, en speciell tvål och sedan var det fasta från kl 24. På morgonen duschade jag igen och använde descutantvålen. Kan ju säga att det inte är ngn hit att tvätta håret med lösningen och inte få använda balsam... Aj, aj att reda ut svintoknuten efteråt! På kliniken fick jag byta om till tjusig sjukhussärk och strumpor. Jag fick behålla trosor och bh. Sedan fick jag en säng, väl i sängen fick jag några piller, extra starka Alvedon, ngt piller mot illamående och ngt lugnande. Sedan kom narkosläkaren och berättade i detalj vad som skulle hända. Därefter sattes en nål i armvecket och ett dropp med antibiotika kopplades till. Ca en halvtimme senare rullades jag iväg till operation. Där fick jag nu ta av mina trosor och hoppa upp på operationsbritsen, som en gynstol men med stöd för armar mm. Där fick jag nu mer lugnande genom kanylen som satt i armvecket, så pass mycket att jag somnade gott. Efter ett tag väcktes jag och fick hosta, detta för att de ska se att bandet sitter rätt. När de var klara satte de på mig ett par tjusiga nättrosor och binda, Flashback från förlossningen! Sedan rullades jag tillbaka ut till salen. Efteråt var jag mest lite trött, hade inte alls ont. Kändes mest som jag fått en väldigt skön tupplur! Efter att jag fått lite fika, gått på toaletten och fått nålen från armvecket borttagen samt fått en genomgång av läkaren hur operationen gått och vad jag skulle tänka på närmaste tiden fick jag åka hem. Så nu är jag hemma. Igårkväll var det lite jobbigt när all smärtlindring gick ur, hade endast Alvedon hemma och skulle enligt doktorn klara mig på det, det gick men det var som sagt lite jobbigt. Sov nästan hela kvällen och natten. Idag känns det redan bättre, det gör ont när jag byter ställning men det går över rätt fort. Så idag räcker det med Alvedon. Har inte heller några som helst problem med toalettbesöken. Så nu är det bara att vänta och se om jag framöver kommer att kunna hoppa och hosta utan problem! Någon annan som gjort en TVT nyligen? Hur har ni mått efteråt och framför allt har ni sluppit läckage?