• Anonym (TVT)

Igår gjorde jag en TVT-operation. Ngn mer?

Jag har två barn på fem och sju år, de senaste fem åren har jag knipt och knipt och knipt utan ngn större framgång, jag har ändå inte kunnat hoppa studsmatta med barnen, göra hoppövningar på gymmet, jogga utan att först springa på toaletten ett par ggr innan men sen även under löppasset. Sen ska vi inte tala om hur jobbigt det är att vara förkyld, då är det som varenda muskel där nere slutar fungera. Även om jag normalt inte har några problem bara jag undviker hopp (och förkylning) så kände jag att det var dags att på allvar göra ngt åt problemet. Så innan jul tog jag kontakt med min vanliga gynekolog och hon skickade mig direkt vidare till deras andra klinik där jag fick tid för operation. Läkaren där sa att vid ansträngningskontinens kan man knipa hur mycket som helst utan att det blir bättre, man har nämligen inte tillräckligt stöd för urinröret. Så det var ingen diskussion om jag skulle få operationen eller inte. Så igår morse var det dags. Kvällen före fick jag duscha med descutan, en speciell tvål och sedan var det fasta från kl 24. På morgonen duschade jag igen och använde descutantvålen. Kan ju säga att det inte är ngn hit att tvätta håret med lösningen och inte få använda balsam... Aj, aj att reda ut svintoknuten efteråt! På kliniken fick jag byta om till tjusig sjukhussärk och strumpor. Jag fick behålla trosor och bh. Sedan fick jag en säng, väl i sängen fick jag några piller, extra starka Alvedon, ngt piller mot illamående och ngt lugnande. Sedan kom narkosläkaren och berättade i detalj vad som skulle hända. Därefter sattes en nål i armvecket och ett dropp med antibiotika kopplades till. Ca en halvtimme senare rullades jag iväg till operation. Där fick jag nu ta av mina trosor och hoppa upp på operationsbritsen, som en gynstol men med stöd för armar mm. Där fick jag nu mer lugnande genom kanylen som satt i armvecket, så pass mycket att jag somnade gott. Efter ett tag väcktes jag och fick hosta, detta för att de ska se att bandet sitter rätt. När de var klara satte de på mig ett par tjusiga nättrosor och binda, Flashback från förlossningen! Sedan rullades jag tillbaka ut till salen. Efteråt var jag mest lite trött, hade inte alls ont. Kändes mest som jag fått en väldigt skön tupplur! Efter att jag fått lite fika, gått på toaletten och fått nålen från armvecket borttagen samt fått en genomgång av läkaren hur operationen gått och vad jag skulle tänka på närmaste tiden fick jag åka hem. Så nu är jag hemma. Igårkväll var det lite jobbigt när all smärtlindring gick ur, hade endast Alvedon hemma och skulle enligt doktorn klara mig på det, det gick men det var som sagt lite jobbigt. Sov nästan hela kvällen och natten. Idag känns det redan bättre, det gör ont när jag byter ställning men det går över rätt fort. Så idag räcker det med Alvedon. Har inte heller några som helst problem med toalettbesöken. Så nu är det bara att vänta och se om jag framöver kommer att kunna hoppa och hosta utan problem! Någon annan som gjort en TVT nyligen? Hur har ni mått efteråt och framför allt har ni sluppit läckage?

• Svar på tråden Igår gjorde jag en TVT-operation. Ngn mer?
  • Anonym (TVT)

Postat från min iPad, därav inga radbrytningar....

• Anonym (TVT)

Idag är det två dagar sedan operation och jag har mindre ont, tar fortfarande Alvedon och lägesförändringar som att ta sig ur sängen, resa sig, sätta sig gör fortfarande ont men det går redan lättare. I morse tog jag även en dusch, otroligt skönt! Däremot är inte orken helt återställd, så nu tar jag en liten paus i sängen. Jag tänker vara hemma från jobbet hela veckan ut, sedan borde det inte vara några problem att gå tillbaka till jobbet på måndag. Jag vet inte än om operationen har lyckats IOM att jag endast läcker när jag hoppar vilket jag inte ska göra på minst två veckor och jag är inte heller förkyld. Så om en månad när jag kan ta upp träningen igen på allvar ska det bli oerhört spännande! Hoppas att denna info är intressant för er andra som funderar på operation!

• Alvpiraten

Jag gjorde tvt-operation för två dagar sedan, och är MER INKONTINENT ÄN NÅGONSIN FÖRR =(.

Fick höra av läkaren att det skulle bli svårare att tömma blåsan, att jag skulle sitta länge och byta ställning på toastolen för att tömma så mycket som möjligt. Jag har aldrig tömt blåsan så snabbt som nu, jag hinner inte ens till toan när jag blir kissnödig, utan det mesta läcker ut i bindan innan jag hinner fram.

Jag hoppas att det är övergående, har aldrig haft dessa problem tidigare. Är livrädd att nåt blivit fel efter operationen.

• Anonym
    Anonym (TVT) skrev 2013-02-20 10:25:51 följande:
    Idag är det två dagar sedan operation och jag har mindre ont, tar fortfarande Alvedon och lägesförändringar som att ta sig ur sängen, resa sig, sätta sig gör fortfarande ont men det går redan lättare. I morse tog jag även en dusch, otroligt skönt! Däremot är inte orken helt återställd, så nu tar jag en liten paus i sängen. Jag tänker vara hemma från jobbet hela veckan ut, sedan borde det inte vara några problem att gå tillbaka till jobbet på måndag. Jag vet inte än om operationen har lyckats IOM att jag endast läcker när jag hoppar vilket jag inte ska göra på minst två veckor och jag är inte heller förkyld. Så om en månad när jag kan ta upp träningen igen på allvar ska det bli oerhört spännande! Hoppas att denna info är intressant för er andra som funderar på operation!
  • Anonym

Får jag fråga dig en sak ts, blev det värre efter andra barnet? Hade du inga symptom innan andra barnet föddes?

• Anonym (TVT)

Alvpiraten hur går det? Jag fick inga problem alls efteråt snarare gick det oväntat smärtfritt. Så jag hade nog kontaktat de som gjorde operationen för att fråga om det verkligen ska vara så efteråt. Jag håller tummarna att dina problem bara var tillfälliga!!!

• Anonym (TVT)

Nu är det snart tre veckor sedan jag gjorde operationen och det enda som syns är två små stygn som inte släppt än. Jag känner ingenting och har inga problem att kissa. Så det har gått väldigt smidigt hittills! Vet egentligen inte än om det varit en lyckad operation eftersom jag inte hoppat ngt eller varit förkyld, men i slutet av nästa vecka tänker jag ta upp träningen igen så då får vi se. Jag hade inga problem med läckage med första barnet, inte vad jag kan komma ihåg iallafall. Däremot började problemen när jag var gravid med andra och sen blev det aldrig bra igen.

• Alvpiraten

Kontaktade läkaren som gjorde operationen, hon skrev ut penicillin för hon tror att jag fått urinvägsinfektion. Har inte fått svar på provet än för en urinodlig tar några dagar. Jag kissar fortfarande på mej om jag inte är i närheten av en toa när jag blir "nödig"  Är så klart bekymrad över detta, har haft urinvägsinfektion förut några gången, men hade inte problem med läckage då.  Har det blivit något fel pga operationen får dom göra om den, så här kan man ju inte ha det.

• giggsan

Hej!
    Jag gjorde min tvt-o operation för exakt en vecka sedan, ångrar det inte en sekund!
    Nu är man bara nyfiken på om det fungerar, så längtar till jag kan köra mitt första motionspass!

Min operation gick jättebra, valde lokalbedövning med lätt narkos i början. Men jag somnade direkt och sov igenom hela operationen, vaknade när sköterskan parkerade mig på uppvaket igen
    Sov lite till efter det och aldrig känt mig så utvilad tror jag hehe.
    Sen blev det fika och försöka få igång kisseriet. Jag hade lite problem att tömma hela blåsan tillfredställande, så det blev kanske 2 timmar av drickande och promenerande i gångarna för att få i gång det. Men tillslut så, äntligen fick jag åka hem Men de på sjukhuset var kanon, både inne på operationen och inne i salen så är supernöjd med hela upplevelsen.

Hade rätt ont i vänstra ljumsken/höften så haltade lite grann på sjukhuset, på högra sidan kände jag ingenting alls. Idag en vecka senare är jag fortfarande in 100% i vänstra sidan. Kan gå, sitta och röra mig normalt, kan bara inte gå allt för snabbt eller med för stora steg då ömmar det lite.
    I själva såren känner jag absolut ingenting, skönt!

Som sagt längtar till jag får börja motionera igen! Läst lite olika hur länge man bör vänta, hur har det gått för er andra? Hur länge väntade ni?
    Jag gick långpromenad redan dagen efter så det är inga problem, men träning för mig är styrketräning och gruppass som Body combat

• giggsan

Just ja kan ju berätta om hur jag hade det innan.
    Jag födde barn 2009 och haft svårt att knipa sedan dess. Och närjag tog upp träningen igen så märkte jag fort att jag inte kunde hålla tätt när skulle hoppa och springa.
    Tog nog ett år innan jag sökte hjälp. Testade att köra mkt knip och bäckenbottenövningar utan resultat. Fick också prova en medicinering som skall stärka musklerna runt urinröret, utan resultat.
    Så fick tid till operation rätt snabbt, de frågade bara om jag tänkt föda fler barn, då besvären kan komma tillbaka då.
    Men vi känner oss färdiga med barnet vi har, och skulle vi vilja skaffa fler så får vi ta problemen då

Jag är 33 år gammal och skäms inte över mina problem, för har insett att det är väldigt många där ute i alla åldrar som lider av detta. Sök hjälp, det är värt det!

Svar på tråden Igår gjorde jag en TVT-operation. Ngn mer?