Frukost, lunch och middag. Eller?
Hej!
Så här är det:
Innan vi fick barn åt vi vad vi ville, när vi ville. Vi tycker inte om att laga mat, vi tycker inte om varandras mat och vi vill inte äta samma tider på dagen.
När vi fick barn tänkte jag att nu måste vi ta oss i kragarna och få ordning på maten för att barnen ska få en bra matrutin.
Jag är föräldraledig just nu så frukost och lunch äter jag med barnen (sedan blir det ju lunch på dagis för dem), han jobbar och äter gud vet vad. Sedan kämpar jag med att få ihop en gemensam middag, men det är inte lätt. Ibland är han jättehungrig och vill ha mat direkt, ibland har han ätit lunch på jobbet och är inte hungrig alls (dvs han sitter inte med vid middagsbordet och kan sedan ställa sig och göra köttfärssås vid åtta). På helgerna kan han när som helst gå ut i köket och sätta igång med den där jävla köttfärssåsen. Eller som häromhelgen så hörde jag hur han grejade i köket vid 16-tiden och tänkte att han har väl satt igång med middagen , men nähä, det skulle göras rulltårtebakelser. Finns det chips hemma äter han det och dricker ett paket mjölk till frukost, framför barnen.
Jag är uppvuxen med att äta frukost, lunch och middag. Eftersom jag gick i skolan större delen av tiden jag bodde hemma så blev det frukost vid 7-8, lunch vid 12-13 (i skolan) och middag runt 17. Oftast åt vi gemensam frukost (utom pappa som redan åkt till jobbet) och gemensam middag. Det är så jag vill att mina barn ska ha det.
Maken har helt andra vanor hemifrån. Där äter man middag vid 12-13. Det finns liksom ingen lunch och det existerar inget mål på eftermiddagen. Var och en åt lunch/middag i skolan/på jobbet och åt sedan vad de ville när de kom hem. Detta är ju en modern variant av en gammal vana, så som våra mor-och farföräldrar äter:
Frukost vid 6-7, halvnio-kaffe (och smörgås, bulle,kaka), 11-kaffe (smörgås, bulle, kaka), middag vid 12-13, halvtre-kaffe (smörgås, bulle, kaka, t.o.m tårta förekommer), ja, och sedan är de väl så jävla mätta att de inte orkar äta något mer den dagen.
Jag säger inte att jag är perfekt, jag har en tendens att äta smörgås morgon, middag, kväll, och kexchoklad i klädkammaren så inte barnen ser, men just därför behöver jag hjälp av honom att upprätthålla en bra matrutin. Få med honom på tåget liksom, eller åtminstone vara på samma tåg.
Så hjälp! Hur ska vi få ihop det här? Ska jag stå på mig och hävda att inte bara jag som är ego, utan min modell är även bäst för barnen? Eller är jag ute och cyklar? Finns det fler förslag?
Tacksam för att ni orkat läsa ända hit och hoppas på bra respons!