• Svar på tråden Är det någon här som har barn med nystagmus (ögondarrning)
  • Millos

    Hej! Jag har en tjej som nu är åtta år som har nystagmus. Vi upptäckte det när hon var ca sex månader.

  • Amme

    Vår dotter 17 år har Nystagmus.

    Det som vi märker är när hon lägger huvudet på sned, då vet vi att hon stabiliserar blicken.   

  • ROCKfia

    Hej!

    Har en liten kille på 11 mån som har nystagmus på vänster öga. De kommer kolla honom vid 1 år..ev glasögon. Nu är vår lille Lasse muskelsvag oxå, fast på höger sida men jag vet ej om detta påverkar ögat.
    Det jag märker är att han är besvärad av det ögat som darrar. Han kliar sig ofta i det och det bli tårfyllt lättare. Ögonläkaren har tittat extra på det ögat men finner inget som skulle besvära, utan då främst nystagmus.  

  • Flerabarnsmamma

    Skönt att några svarat. Det är nämligen så att min kusins pojke på 9 månader har fått den diagnosen, han skelar hela livet och har svårt att fästa blicken för att den flackar. Det är inget fel på hans syn enligt läkare så inga glasögon är nödvändiga, men det är konstanterat att han bara ser ytterst lite, mest ser han på väldigt nära håll. 

    Hur är det och har vart med era barns syn?

    Och sen undrar jag hur utvecklingen på barnen har vart, har dom vart väldigt sena pga synen?    

  • Bebbe2010

    Hej, inget av mina barn har det men min man har det. Man märker inte mycket på honom förutom att han kan ha svårt att bedöma avstånd och om saker rör sig vilket lett till att han inte har körkort. Annars har han ett helt normalt liv och det enda vi märker är att han som någon beskrev här lutar på huvudet ibland när han fixerar på något.

  • Snöleopard

    Min son, snart sex år, har nystagmus.

    Nystagmusen syns framförallt när han tittar åt sidorna, men finns även när han tittar rakt fram. Lika mycket på båda ögonen.

    Han har fullgod syn, vinklar huvudet lite när han fokuserar på något långt borta. Han har helt normal motorik och har snarare legat i framkant utvecklingsmässigt. 

    I stor sätt inga problem för honom verkar det som, han märker inte själv att ögonen darrar mer än vanligt.

  • iakttagare

    Jag är en av dem, som har ögondarr, men jag är 47 år. Jag är alltså inget barn, men kanske i huvudet.

    Min mor upptäckte att jag såg dåligt när jag var 8 mån. Förresten har Ni hört att det finns en ögonläkare som forskar kring ögondarr? Han heter Jan ygge, efternamnet vet jag inte, han filmar ögonrörelser och ....vad mer.....jag vill minnas att han spelar in på något så hör han sedan hur rörelserna .....guuuu det finns så många docenter och profeter som forskar kring sådant, 

  • iakttagare

    Det behöver inte vara  varken sena eller tidiga i utvecklingen.
    Har erat barn fel i ögonbotten eller i synnerven 

  • karusell

    Min son uptäcktes de på runt 4-5mån.. fädd v 27
    o även ja hade som liten o även ida kan man ibland se det.
    vi har båda glasögon,när ja var liten var de sällsynt de hade typ bara läst om de.. <<<<<<<är inte lastgammal=) (76.a)
    . vi lämna in en video på mig till sjukhuset så de fick se.
    pma om du vill

Svar på tråden Är det någon här som har barn med nystagmus (ögondarrning)