• SonjaE

Vad är skillnaden mellan undersköterska, sjukvårdsbiträden och vårdbiträde?

Ja, rubriken är ju frågan. Vad är skillnaden? Är det utbildning, arbetsplats, arbetsuppgifter?
    Fråga mest eftersom jag såg statistik på att de är Sveriges vanligaste yrken, men ändå jag vet inget om dem. 

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan undersköterska, sjukvårdsbiträden och vårdbiträde?
  • etthjerta

Vet inte hur det är med sjukvårdsbiträden men skillnaden mellan en undersköterska och ett vårdbiträde är att uskan har en utbildning för att kunna anställas som just uska,det har inte ett vårdbiträde.

• seandra82

vårdbiträde har oftast ingen utb . o det förekommer oftast i vården ex äldreboende o man sommarjobbar där , jag har sommarjobbat till o från på olika äldreboenden o man får bara delegering för tabletter el flytande ej ge diabetsspruta pga av ingen utb

• KLAJSHUH

Undersköterskor är utbildade. Inom vissa kommuner måste man vara utbildad uska för att få fast tjänst. Diabetesspruta har inget med usk. Utbildningen att göra. Man måste få en speciell utbildning och deligering som oftast hålls av ssk.

• CallGirl

Vanligtvis är det skillnad i utbildning men samtliga av dessa är bara yrkestitlar och det är upp till arbetsgivaren att bestämma vilken titel personen ska ha. En arbetsgivare kan anställa en person utan utbildning som undersköterska eller en person med omvårdnadsutbildning som vårdbiträde.

• Sykepleie

Det är faktiskt ingen skillnad alls (förutom att sjukvårdsbiräden in längre finns). Alla titlar är anställningstitlar. Att bli anställd som uska kräver oftast att man har någon form av vårdutbildningen, men det är inte nåt krav utan helt upp till arbetsgivaren.

• Emma 89
    Sykepleie skrev 2013-02-19 16:41:07 följande:
    Det är faktiskt ingen skillnad alls (förutom att sjukvårdsbiräden in längre finns). Alla titlar är anställningstitlar. Att bli anställd som uska kräver oftast att man har någon form av vårdutbildningen, men det är inte nåt krav utan helt upp till arbetsgivaren.

Något som många ickeuskor, ofta ssk är bra på att påpeka. Det är väl det formella. I verkligheten finns det ingen som anställer någon som uska utan omvårdnadsutbildning, man ska ha läst minst 1350 p för att anställas som uska. Det finns nog inte heller någon arbetsgivare, chef lr liknande som inte säger att man är en uska oavsett anställning, för att man läst minst 1350 p på omvårnadsutbildningen.

För att svara på ts. Ett vårdbiträde har ingen utbildning, en undersköterska har gått omvårdnadsutbildning. Sjukvårdsbiträde finns inte längre.
  • Sykepleie
    Emma 89 skrev 2013-02-20 22:15:05 följande:
    Något som många ickeuskor, ofta ssk är bra på att påpeka. Det är väl det formella. I verkligheten finns det ingen som anställer någon som uska utan omvårdnadsutbildning, man ska ha läst minst 1350 p för att anställas som uska. Det finns nog inte heller någon arbetsgivare, chef lr liknande som inte säger att man är en uska oavsett anställning, för att man läst minst 1350 p på omvårnadsutbildningen.

För att svara på ts. Ett vårdbiträde har ingen utbildning, en undersköterska har gått omvårdnadsutbildning. Sjukvårdsbiträde finns inte längre.

Jag blev själv anställd som uska utan någon vårdutildninh. Och jag har jobbat med många uskor som inte är utbildade. Däremot är det vanligast inom kommunen.
  • CallGirl
    Emma 89 skrev 2013-02-20 22:15:05 följande:

men formellt är det faktiskt så. Jag har inte varit med om jsut det, däremot har jag varit med om de som har haft denna utbildning men ändå enbart blivit anställda som vårdbiträden. Det går därmed inte att säga att vårdbiträden saknar utbildning. Många arbetsgivare anser också att man är utbildat vårdbiträde om du gått första terminen av omvårdnadsutbildningen och läst exempelvis omvårdnad.
  • etthjerta

Sykepleie

Måste säga att jag tycker det är väldigt märkligt om det stämmer det du säger. Är det länge sen du blev anställd som uska utan utb?
    Så vitt jag vet, i dom kommuner jag jobbat i, så blir man inte anställd som uska om man inte har den utbildningen! Dom är stenhårda på det. Du kan heller aldrig få en tjänst som uska om du är outbildad även om du blivit lasad. Då får man hoppa runt på vikariat ist då kommunen ändå är skyldig att hålla en med jobb. Likadant är det med insulin, inget vårdbiträde hos oss får ge insulin iaf, det måste du vara uska för!

• Sykepleie

Undersköterska ÄR en anställningstitel. Men ja, måna arbetsgivare kräver att man ska ha omvårdnadsutbildning eller annan vårdutbildning för att få anställning som undersköterska. Varför får inget vårbiträde ge insulin hos er? Ja, det var länge sedan jag var anställd som uska, var mellan juni 07 till nov 06, första halvåret på äldreboende och från jan 08 på sjukhus.

• hymafr
    Sykepleie skrev 2013-02-23 17:07:23 följande:
    Undersköterska ÄR en anställningstitel. Men ja, måna arbetsgivare kräver att man ska ha omvårdnadsutbildning eller annan vårdutbildning för att få anställning som undersköterska. Varför får inget vårbiträde ge insulin hos er? Ja, det var länge sedan jag var anställd som uska, var mellan juni 07 till nov 06, första halvåret på äldreboende och från jan 08 på sjukhus.

Kan det kanske vara andra kriterier som väger in?
    Jag tänker att en 20-åring som söker en tjänst har ju inte samma livserfarenhet som jag som snart är 50 och har fostrat barn, har husdjur, har skött om ett hem i alla år. Man får ju en kapacitet pga sin livserfarenhet som inte en 20-åring kan ha ännu. 
  • etthjerta

Det vi har fått höra är att ett vb inte har den utbildning och kunskaper som krävs för att få ge insulin. Det e det som bestämts i vår kommun iaf.

• hundtok

Ang insulin så fick jag delegering att ge det när jag jobbade som vårdbiträde som 17- åring så det är nog olika från arbetsgivare till
    arbetsgivare. Detta var inom landstinget.

• Sykepleie

Inför alla delegeringar får de som ska ha utbildning, läkemedelsutbildning. Vilket medför att alla som har delegering, usk eller vb, har korrekt kompetens för det.

• Cogito ergo sum
    Sykepleie skrev 2013-02-20 22:38:46 följande:

Jag blev själv anställd som uska utan någon vårdutildninh. Och jag har jobbat med många uskor som inte är utbildade. Däremot är det vanligast inom kommunen.
    Intressant..vi var tvungna att visa betyg från skola för att få anställning. Annars fick man inget jobb inom kommun. Beror nog på var man bor.
  • Sykepleie

Ja, det är ju helt upp till arbetsgivaren vad man anställs som. Men arbetsgivaren kan lika gärna anställa någon med vårdutbildning som vårdbiträde istället som usk. Vårdutbildning (omvårdnadsprogrammet) ger en bara behörighet att kunna anställas som usk.

• etthjerta
    Sykepleie skrev 2013-02-25 15:22:02 följande:
    Inför alla delegeringar får de som ska ha utbildning, läkemedelsutbildning. Vilket medför att alla som har delegering, usk eller vb, har korrekt kompetens för det.
    Jaa,men här får man bara utbildning för medicin (typ tabletter,APO-dos) om man är vb. Det är bara uskorna som får för insulin. Så då är det väldigt olika från kommun till kommun då :)
  • Sykepleie

Ja, självklart är det olika från kommun till kommun. Men faktum kvarstår, undersköterska är ingen utbildning utan en anställningstitel.

• Emma 89

Jag vet att det skiljer sig lite, men överlag ska du gått omvårdnadsutbildning för att bli anställd som uska. Bara stör mig lite på alla ssk som måååste påpeka det. Alla som läser omvårdnadsutbildningen känner sig som stolta uskor när man är klar. Tycker också att det känns trist när man får påpekat för sig att vem som helst minsann kan bli anställd som uska. Jag iaf, känner att det tar ifrån mig det faktum att jag kämpade med min utbildning och nu idag har en mycket högre kompetens än när jag "bara" var vårdbiträde. Man får mkt erfarenhet som vb men allt det jag lärde mig på omvårdnadsutbildningen är sånt man inte lär sig utan att just plugga röven av sig.

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan undersköterska, sjukvårdsbiträden och vårdbiträde?