Hjälp, hunden äter inte!
Vi har en blandis på snart 2 år, han är en borde collie, jämthund och gråhund. Han har alltid varit kräsen och dålig på maten, men i små perioder har vi fått honom att äta som han ska. Sen slutar han, och äter väldigt sällan.
Just nu ger vi honom färskfoder, då det kändes som det godaste en hund kan få och störst chans att han äter. I början käka han det som en häst, vad bra tänkte vi! Men efter en vecka kanske började han vägra igen. Innan gav vi honom torrfoder, har provat olika märken och varje mat käkar han någon dag, sen slutar han. Vi haar provat att blanda i våran mat, typ köttbullar och sånt. Men efter någon dag vill han inte ens ha en köttbulle!
För någon dag sen när vi var på besök hos min pappa provade vi ge honom lite av min låtsasmammas hunds mat, han är en chiuhaua (stavning?) och får light mat, då han är lite överviktig. Den maten käkade han bra, efter att fått färskfoder i någon månad.
Jag börjar fundera på om våran hund måste variera maten? Typ få olika då och då för att käka. Han är underviktig nu och jag vill bara att han ska käka, men vill inte skämma bort honom med bara människomat för det komemr nog bli svårt att få bort sen. Har även hört att det inte är bra för hundens mage att byta mat bara sådär. Någon som har något tips eller vet vad vi ska göra?
Har provat det här med att ta bort matskålen om han inte vill ha, men gör vi så, så äter han bara kanske 1 gång per dag och han måste gå upp i vikt! Så den metoden funkar inte riktigt!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-19 16:26
Förlåt om det blev lite rörigt, är ganska dålig på att förklara.. :)