• Tess 138

Hjälp, hunden äter inte!

Vi har en blandis på snart 2 år, han är en borde collie, jämthund och gråhund. Han har alltid varit kräsen och dålig på maten, men i små perioder har vi fått honom att äta som han ska. Sen slutar han, och äter väldigt sällan. 

Just nu ger vi honom färskfoder, då det kändes som det godaste en hund kan få och störst chans att han äter. I början käka han det som en häst, vad bra tänkte vi! Men efter en vecka kanske började han vägra igen. Innan gav vi honom torrfoder, har provat olika märken och varje mat käkar han någon dag, sen slutar han. Vi haar provat att blanda i våran mat, typ köttbullar och sånt. Men efter någon dag vill han inte ens ha en köttbulle!

För någon dag sen när vi var på besök hos min pappa provade vi ge honom lite av min låtsasmammas hunds mat, han är en chiuhaua (stavning?) och får light mat, då han är lite överviktig. Den maten käkade han bra, efter att fått färskfoder i någon månad.

Jag börjar fundera på om våran hund måste variera maten? Typ få olika då och då för att käka. Han är underviktig nu och jag vill bara att han ska käka, men vill inte skämma bort honom med bara människomat för det komemr nog bli svårt att få bort sen. Har även hört att det inte är bra för hundens mage att byta mat bara sådär. Någon som har något tips eller vet vad vi ska göra?

Har provat det här med att ta bort matskålen om han inte vill ha, men gör vi så, så äter han bara kanske 1 gång per dag och han måste gå upp i vikt! Så den metoden funkar inte riktigt! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-19 16:26
    Förlåt om det blev lite rörigt, är ganska dålig på att förklara.. :)

• Svar på tråden Hjälp, hunden äter inte!
  • Gizmo

Hunden äter när den är hungrig! Många hundar äter mer en dag och mindre en annan. Se hur vargen gör, den äter var 3e dag!

• Tess 138
    Arg skrev 2013-02-19 16:29:49 följande:
    Hunden äter när den är hungrig! Många hundar äter mer en dag och mindre en annan. Se hur vargen gör, den äter var 3e dag!
    Men han är vädligt underviktig, det är väll inte bra för honom? 
  • Elin 885

det är väl inget fel om han lär sig att äta människomat, det är ju mkt godare än vidrigt foder. 

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Tess 138
    Elin 885 skrev 2013-02-19 16:32:59 följande:
    det är väl inget fel om han lär sig att äta människomat, det är ju mkt godare än vidrigt foder. 
    För att det inte är lika bra för hunden. Är inte så kunnig på det här med mat, men har för mig att det inte ska vara bra för hunden med bara människomat ? :)
  • Elin 885
    Tess 138 skrev 2013-02-19 16:36:32 följande:
    För att det inte är lika bra för hunden. Är inte så kunnig på det här med mat, men har för mig att det inte ska vara bra för hunden med bara människomat ? :)
    beror ju på ur man sammansätter den =).
    man får väl sammansätta den efter hunden, precis som man sammansätter sin egen måltid efter en själv =).
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Dragonfly Inn

Vi har haft samma problem med våra hundar, först av allt vill jag bara säga; spyr han galla kan du vänta med att åka till veterinären. Vi åkte in med en av våra för säkert 10 år sedan och lade massor med pengar på detta och det visade ingenting. När vi sedan nämnde detta för den veterinär vi är hos nu skrockade han bara och sa att det beror på att magsäcken är tom och då spyr hundar ofta galla...

Vi har blivit avrådda från att byta foder ofta då detta inte är bra för hundens matsmältningssystem, men vi har varit noga med att ge kvalitetsfoder och det foder som har absolut högst energiinnehåll. Man kan börja med att köpa mindre påsar, sedan har vi ärligt talat fjäskat som fasen; saltfri buljong på maten, fiskbullar, skinka, leverpastej etc och vi behöver fortfarande ge detta ibland för att "trigga igång" ätandet. Sedan är det viktigt att rasta hunden så in i fasen så att den blir hungrig! (tänk dock på att inte ge mat 2 h innan eller 2 h efter då det då finns risk för magsäcksomvridning).

Vi tar upp matskålen om hunden inte ska äta pga rastning, i övrigt står den alltid framme. Ibland äter hunden på natten och ibland under andra delar av dagen, ibland bara småäter men den står framme och vissa dagar går det åt mer och andra mindre men vi har alltid koll på att hunden äter. Dock har vi rutiner att ny mat / påfyllnad beroende på hur mycket som är i skålen sker två gånger per dag.

Till sist; vår veterinär är jordnära och säger alltid :
    - Jag har då aldrig hört talas om en hund som har bott i ett fungerande hem som har haft tillgång på mat har svultit ihjäl...

• ZaftMonkey

Är han hemskt underviktig?
    Hur motionerar ni honom? En av mina tikar VÄGRAR att äta om hon inte fått röra på sig ordentligt dagen innan eller under dagen. Att ta bort skålen om han inte vill ah är en annan sak, men har ni provat att ge honom fri tillgång? (funkar iof inte så bra om man har andra hundar i hushållet) XD

• Dragonfly Inn

Den mat vi äter innehåller oftast för lite protein, för mycket salt och saker som hundar inte tål t ex lök. Sedan beror det på om man jämför med bukfyllafoder från ÖB eller kvalitetsfoder, då kanske skillnaden är mindre....

• ex ungue leonem

Vår hund ville inte äta till en början när hon komk till oss som 6 åring (en omplacering)
    Tog henne till veterinär som konstaterade halsfluss. 

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Pumpkin

Vår förra hund var exakt likadan! Åt allt med god aptit i några dagar för att sedan ledsna och knappt titta på maten. Men så började vi blanda i fiskolja och Aptit (pulver) från Standardt och helt plötsligt åt hon i princip alltid upp maten. Så det är mitt tips!

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
Svar på tråden Hjälp, hunden äter inte!