• MichelleRagnarsson

Första "sparkarna"!

Gravid i vecka 20 (19+3)

Känt fladder i magen senaste 2 kvällarna i sängen och på morgonen och nu ikväll kom tre buffar till vänster under naveln och tar det som mina första sparkar, även om dom kanske räknas för svaga för ordentliga sparkar :)

Till min fråga, hur länge tog det för er att från att känna första sparkarna till att börja känna dom regelbundet och dagligen? Jag vill förståss känna flera och nu med det samma ;)

Tacksam för svar :) 

• Svar på tråden Första "sparkarna"!
  • saraolsson90

Jag kände första svaga buffarna i v 18. Men det var först i v 24 ca som jag började känna mer eller mindre dagligen. Nu är jag i v 26 :)

• Clotilda

Med första barnet visste jag inte vad jag skulle känna så då kände jag ganska sent. Säkert vecka 22 eller så. Jag trodde det var tarmarna (klassikern). Nu med andra barnet har jag känt sedan vecka 17. Det känns ju väldigt speciellt när en bebis vänder sig i magen och även om de där första fladdren är svaga så är det samma känsla av att någon vänder sig.

Det kommer. Och det slutar med att du inte får sova ordentligt och till och med att det gör ont när du får sparkar mot revbenen. ;)

• MichelleRagnarsson

Jag älskar känslan men ibland känns de mest som buffar och ibland kan man rent känna sparkar, tror jag för som du säger, första barnet så vet inte vad jag har att förvänta mig.

Älskar dock känslan, myspys! :) 

• tina03

Alla mina graviditeter har moderkakan legat i bakvägg så jag har känt tidigt. Första runt v 16-17 andra ca v 14-15 och nu med tredje har jag känt fladder någon vecka, är i v 14. Ordentliga sparkar dagligen runt ca v20 och framåt.

• Tuffu

Kände första gången i v 18. tre dagar innan UL.

Sedan efter UL har jag känt varje dag, regelbundet (är i v. 24 imorgon) 

• Anjelikka

Jag kände ingenting fören i vecka 21. Men runt vecka 23 kände jag av sparkarna varenda dag, hårdare och hårdare. Det är väldigt individuellt :)

• XcsM

Jag kände ingenting förrän i v24 ungefär. Inte ett endaste litet fladder. Varenda gång jag kom till BM var jag övertygad om att hon skulle säga att bebis hade dött eller något sånt.
    Men när det väl började kände jag det varje dag Har dock aldrig känt regelbundet, alltså vid samma tid samma dag eller nått såntdär. Sen kan det vara vissa dagar där det rör sig lite grann och vissa dagar då det är fotbollsmatch mot revbenen från morgon till kväll.

• XcsM

I övrigt började jag känna betydligt mycket mer när jag helt slutade med kaffe i v30. Började dricka koffeinfritt istället och dagen efter var det betydligt mycket mer aktivitet än någonsin förrut. Kan såklart inte lova att det bara berodde på det koffeinfria kaffet men eftersom det var det enda jag ändrade i kosten och min livsstil så tror jag det i alla fall

• MichelleRagnarsson

Vad roligt att så många delar med sig. Jag känner nu dagligen (första sparken 19+3 och idag 20+1). Jag känner speciellt efter mat och efter toalettbesök nr 2. Jag längtar  tills att sparkarna blir lite starkare och tydligare att mannen också ska få känna :)

Svar på tråden Första "sparkarna"!