• Anonym (Pojkmamman)

Min son har väldigt liten snopp

Jag har en son som har en väldigt liten snopp. Både jag och min sambo har reagerat över detta och funderar på om något är fel. Den är ca 1 cm stor och när han blir kall drar den liksom in sig i kroppen så att den nästan inte syns. Jag har fler söner och inga av dessa har såhär liten snopp. Låter kanske som en märklig fråga, men det känns inte riktigt "normalt". Kan något vara fel? Han är bara 5 månader så det är kanske svårt att avgöra, men han verkar normal i övrigt.

• Svar på tråden Min son har väldigt liten snopp
  • Anonym

Det är nog helt i sin ordning! :) Han är ju bara en liten bebbe så klart han har liten snopp :)

• Anonym (3 söner)

säkert inget att oroa sig för, han växer nog ikapp sig. Är det inte så med de flesta av oss att man som barn kan se lite underlig ut för att man har för små öron eller för stor näsa eller vad det nu kan vara, men sen jämnar det ut sig när man blir äldre. Gäller säkert snoppar också :)

Nej men jag tror att det där är inget man kan veta eller behöver bry sig om förrän i så fall om många år. Och såvida han inte får problem av det är det ju inte så mycket att göra åt ändå. En av mina vänners barn hade f.ö. som du beskriver när han var bebis. Nu brukar jag ju inte fråga hur det står till med hennes barns snopp men hon har inte sagt nåt om att det skulle vara nåt problem nu när han är några år. Jag tror du bara kan avvakta :)

• Anonym (bea)

Det är antagligen helt normalt!

Min son har likadant och enligt läkaren beror det på att snoppen ligger inuti. De kände och kontrollerade så att hela fanns med, han blev kallad till extrakoll på BB redan pga av liten snopp.

Notperfect skrev 2013-02-19 22:31:19 följande:
    hahaha ja den sista idioten är inte född än som någon sa..
    Hoppas verkligen dina barn aldrig får en medicinsk åkomma som är "pinsam" för dig. Du vet att det finns "riktiga" problem med snoppar och att man misstänker att ökningen av dessa beror av miljögifter? Att ha ett missbildat könsorgan kanske är lustigt för dig men orsakar ett litet barn enorma skuldkänslor, ångest samt mobbing i duschen. Och med missbildat menar jag inte 10 cm i vuxen ålder utan oförmåga att en enda gång kunna ha samlag och den självkänsla som följer med det.
  • Anonym (Oro?)

Är han och beter han sig som ett normalt barn för åldern? (Annars kan liten snopp/missbildade könsorgan vara ett av många, många tecken på syndrom eller kromosomavvikelse. Be BVC titta på honom?)

• Anonym (bea)
    Notperfect skrev 2013-02-19 22:51:01 följande:
    Oh no! Du berörde mig verkligen djupt med detta hårda ord!

Absolut. Man kan vara rädd och orolig och så kan man vara pantad också. Vad förväntar dem sig? Att hans penis ska vara 10 cm?

Tja, kanske inte nån millimeter bara eftersom den kan tyda på andra problem, syndrom.
    Barnläkaren på vårt BB förväntade sig mer och min några dagar gamla son fick träffa en expert på området. Menar du att vår barnläkare var pervers? Eller är det så att även snoppen hos en liten pojke är en kroppsdel som behöver undersökas om den avviker från det normala?

• Notperfect
    Anonym (bea) skrev 2013-02-19 22:54:55 följande:
    Tja, kanske inte nån millimeter bara eftersom den kan tyda på andra problem, syndrom.
    Barnläkaren på vårt BB förväntade sig mer och min några dagar gamla son fick träffa en expert på området. Menar du att vår barnläkare var pervers? Eller är det så att även snoppen hos en liten pojke är en kroppsdel som behöver undersökas om den avviker från det normala?

Vad är normalt ? Hur STOR ska en snopp på en 5 månaders baby vara? Finns det riktlinjer? Kurvor?

Nu har jag aldrig mätt snoppen på min son men vill man göra det så kan man ju pyssla med det också.

• Anonym (aka)
    Notperfect skrev 2013-02-19 23:03:09 följande:
    Vad är normalt ? Hur STOR ska en snopp på en 5 månaders baby vara? Finns det riktlinjer? Kurvor?

Nu har jag aldrig mätt snoppen på min son men vill man göra det så kan man ju pyssla med det också.

Ja, det finns riktlinjer på vad som är abnorm avvikelse och kan innebära en missbildning, alltså något som inte växer bort.

Snälla sluta nu att förlöjliga en orolig mamma. Min son är opererad för missbildat kön. Trots att han bara är 5 år har han redan fått lära sig att skämmas över detta. Jag bävar inför skolstart med tanke på vissas raljerande även i sådana här trådar. Du behöver inte mäta ditt barns snopp. Men om du är orolig kontakta vården.
  • mamita64
    Notperfect skrev 2013-02-19 22:48:31 följande:
    BARNET ÄR 5 MÅNADER och föräldrarna oroar sig för en liten penis? HAN ÄR 5 MÅNADER!!
    Jaa? det kan ju vara så att Ts trodde att pojkar föds med färdigt organ? Och att de växer ikapp det sen
  • mamita64
    Anonym (bea) skrev 2013-02-19 22:54:55 följande:

Ts barns snopp var 1cm låter helt normalt
Svar på tråden Min son har väldigt liten snopp