• Maya94

Vätskeersättning?

Hejsan! 

Jag har länge haft problem med uttorkning, alltså, jag dricker alldeles för lite vatten och har provat på många sätt att få i mig önskad mängd (2liter om dagen) men det funkar inte riktigt, verkar som om jag behöver ännu mer än så. 

Jag var utomlands i somras och drack då av apotekets vätskeersättning (brustablett) varje morgon och efter den veckan verkade min vätskebalans vara återställd. Dock tog det bara ett par dagar efter att jag slutade med dem för uttorkningen att komma tillbaka.

Kan jag dricka vätskeersättning dagligen eller är det en hälsorisk att ta det regelbundet? 
    Hur mycket vätska ersätter det?

Annars, några tips på hur jag ska få i mig så mycket vatten jag behöver?

Tack! 

• Svar på tråden Vätskeersättning?
  • JellyBean

Du har kollat så du inte har diabetes?
    Och glömt inte att dricker du mkt vatten ( 2 liter är faktisktt oftast en falsk rekomendation ) rinner även socker och salt halter ut, dom måste du med ersätta. tex resorb, men varje dag vet jag inte man kan ta.

Tänk på om du dricker te och kaffe och kolsyrad läsk, alla dom drycker torkar ut kroppen även alkohol. Så sluta med det å se om dte blir bättre, samt skät ner på BÅDE salt och socker i övrig mat för det gör en törstigare.   

• Scream2

Vad har du för symtom på att du är uttorkad?

• Maya94
    JellyBean skrev 2013-02-19 23:38:52 följande:
    Du har kollat så du inte har diabetes?
    Och glömt inte att dricker du mkt vatten ( 2 liter är faktisktt oftast en falsk rekomendation ) rinner även socker och salt halter ut, dom måste du med ersätta. tex resorb, men varje dag vet jag inte man kan ta.

Tänk på om du dricker te och kaffe och kolsyrad läsk, alla dom drycker torkar ut kroppen även alkohol. Så sluta med det å se om dte blir bättre, samt skät ner på BÅDE salt och socker i övrig mat för det gör en törstigare.   
    Okej, tack! Jag ska tänka på det och kasta iväg kaffet! 
  • Maya94
    Scream2 skrev 2013-02-19 23:40:29 följande:
    Vad har du för symtom på att du är uttorkad?
    Jag är ofta yr och har huvudvärk, men har också väldigt ofta muntorrhet, särskilt runt 15-16 tiden på dagen. 
    Jag har bekräftat lågt blodtryck och min hud är... ja... som en öken. Man bokstavligen ser sprickorna i den och när jag drar med handflatan längst benen så rasar det torr hud, trots att jag peelar mig med en svamp när jag duschar. 
  • Scream2
    Maya94 skrev 2013-02-19 23:47:11 följande:
    Jag är ofta yr och har huvudvärk, men har också väldigt ofta muntorrhet, särskilt runt 15-16 tiden på dagen. 
    Jag har bekräftat lågt blodtryck och min hud är... ja... som en öken. Man bokstavligen ser sprickorna i den och när jag drar med handflatan längst benen så rasar det torr hud, trots att jag peelar mig med en svamp när jag duschar. 

Hur mkt kissar du per dag då?
  • Maya94
    Scream2 skrev 2013-02-19 23:56:02 följande:

Hur mkt kissar du per dag då?
    typ två gånger kanske :) 

Svar på tråden Vätskeersättning?