• Förälder49

En orolig förälder

Hej

Min yngsta son då 19 år tog studenten i våras fick ett sommar jobb till den sista juli.

Sedan tog har B-körkoret o vart klar med det Oktober förra året 2012.

Han har jobb ibland som snö skottare.Han går till arbetsförmedlingen 1 gång i veckan.

Men har fortfarande inget jobb (ett mer fast jobb)jag menar snön tar ju slut snart.och gör inte mycket här hemma man tjatar ja då kanske det händer något.

Betalar lite hemma beroende på om han har jobbat eller inte.Nu har jag fått honom att söka 2 utbildningar till hösten men det är långt till dess.Han ligger o sover halva dagarna inte kul,jag jobbar ju så jag kan ju inte väcka honom och det skall ju inte behövas när man  nu är 20 år.Har sagt till honom att sätt klockan så han går upp normalt i varjefall kl 9:00.

Måste även tillägga att han bor även hos sin pappa på halvtid,men exet ställer inga krav han bryr sig inte.Sedan har jag en äldre son också som är 22 år har gått gymnasiet och jobbat ,men slutade att arbeta för han har valt fel säger han men han bor inte hos mig bara hos sin pappa för han ställer ju inga krav.

Min äldsta son säger till mig att han skall börja plugga på komvux distans.Han slutade redan att jobba i mitten av januari och skall börja plugga i mitten av Mars på distans,vet inte hur han skall klara distans när han sover hela dagarna nej detta känns inte bra jag behöver få råd?

• Svar på tråden En orolig förälder
  • linjes

Släpp taget och låt honom klara sig själv

• Majsan70

Du kan bara finnas där o ge goda råd o sen stötta dem oavsett vilka val de gör.

Min sin fyller 21 nu i vår och blev arbetslös efter en längre sjukskrivning förra året. Han har iom sjukskrivningen och sen arbetslösheten nu gått hemma i 10 månader. Han vänder på dygnet o mår inget bra alls, men han är vuxen.

Nu skall han i vart fall ut på "praktik" from. måndag.

• Majsan70
    Förälder49 skrev 2013-02-20 11:47:38 följande:

Har han fått praktik genom arbetsfömedlingen?

Nej han har fått praktiken genom känningar. Däremot måste det ju godkännas av arbetsförmedlingen o akassa o vad det nu är mer för instanser.
  • Förälder49

Nu skall min 20-åring till Arbetsfömedlingen,han kan ju kanske få praktik där han skottar snö idag.

Men han säger att han inte vill skotta snö där gratis.Utan att han vill ha ersättning ifrån firman som han får idag. 

• Majsan70
    Förälder49 skrev 2013-02-20 11:56:42 följande:
    Nu skall min 20-åring till Arbetsfömedlingen,han kan ju kanske få praktik där han skottar snö idag.

Men han säger att han inte vill skotta snö där gratis.Utan att han vill ha ersättning ifrån firman som han får idag. 

Jadu han får väl bara den ersättning han får. Vad är det 48 kr i timman om han inte haft nåt jobb innan? Min son har ju a-kassa att falla tillbaka på i allafall. Men nåt bra betalt är det inte, men det ger arbetserfarenhet o något att göra i allafall.
  • Förälder49

Min son har 2800 i månaden i aktivitets stöd och avdrag för de dagar han skottar snö.Han har inte jobbat innan.

Svar på tråden En orolig förälder