• Anonym (C)

    Utslag - Utsidan av armbågarna

    Hej!

    Har tidigare haft matallergier/överkänsligheter för vissa födoämnen, exempelvis rött (tomat, jordgubbar osv..) samt citrius. Detta visade sig som eksem i böj-väck. 
    Detta har sedan växt bort och jag har inte reagerat på det sedan yngre tonår. Det enda jag reagerat på är dusch-krämer med citrius.

    Nu har jag utslag på armbågarna och axeln samt på låret, dock liknar de inte de eksem jag haft tidigare.  Dessa känns som små knottror i grupperingar och kliar oerhört.. 

    Har smörjt in dessa med återfuktande kräm utan att de gått tillbaka.. Är det dags att börja med hydrokortison?

    Kan detta också vara någon typ av allergi eksem eller ska man anta att det är något annat? Kan allergier man haft "växa" tillbaka?

    Tack på förhand! 
    //C 

  • Svar på tråden Utslag - Utsidan av armbågarna
  • Allergiexperten

    Hej! Utslagen du beskriver skulle kunna vara eksem men det är svårt att säkert bedöma utan att ha sett huden. Känslighet mot födoämnen kan komma tillbaka men det betyder inte att dessa alltid kommer att finnas. Överkänslighet mot olika ämnen kan uppkomma och försvinna allt efter hur man mår för övrigt.
    Jag tycker du kan prova smörja med cortisonkräm 2 gånger dagligen under någon vecka. Du kan också prova med någon receptfri antihistamintablett för att minska klådan. Ofta vet man inte alls varför utslag uppkommer men man bör smörja för att dessa ska minska och försvinna.
    Om utslagen och klådan inte försvinner trots smörjning och antihistamin tycker jag du ska ta kontakt med din husläkare.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Utslag - Utsidan av armbågarna