• Anonym (Öga)

Ögoninflammation - hur smittsamt?

Min yngste på fyra år har ögoninflammation sedan i förrgår. Det kliar, varar lite och rinner. Lite rött. Idag har mina två andra barn en idrottsaktivitet. Ska vi dit måste jag ta med yngsta barnet. Hur smittsamt är det egentligen? Är det fel att ta med yngsta? Ska vi avstå aktiviteten helt idag?

• Svar på tråden Ögoninflammation - hur smittsamt?
  • Anonym

Väldigt smittsamt!
    När min son hade det så sprittorkade läkaren på ögon allt som han möjligtvis kunnat komma i kontakt med tom dörrhandtagen till undersökningsrummet. 

• Anonym

Nja. Min dotter hade ögoninflammation i höstas. Varken jag eller maken blev dåliga och ingen annan hon lekte med heller.

• Anonym (Öga)
    Anonym skrev 2013-02-20 13:25:43 följande:
    Väldigt smittsamt! När min son hade det så sprittorkade läkaren på ögon allt som han möjligtvis kunnat komma i kontakt med tom dörrhandtagen till undersökningsrummet. 

Bakteriell ögninflammation eller virus?
  • Anonym (Öga)

Men vad tycker ni? Hålla alla barn hemma eller åka till idrottsaktiviteten?

• Anonym
    Anonym (Öga) skrev 2013-02-20 13:26:51 följande:

Bakteriell ögninflammation eller virus?
    Den var bakteriell vi var på ögon för att få medicin, sonen hade blivit smittat av en klasskompis efter att ha tittat i samma mikroskop som kompisen på biologin.
  • litengunnarolle

Ring 1177 och få råd. Barn som har ögoninflammation brukar rekommenderas att stanna hemma eftersom de inte kan hålla koll på att de inte får ta i ögonen och sedan på något annat/andra. 

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-20 13:28:42 följande:
    Den var bakteriell vi var på ögon för att få medicin, sonen hade blivit smittat av en klasskompis efter att ha tittat i samma mikroskop som kompisen på biologin.
    Det kan du omöjligt veta.
  • Anonym (Öga)
    litengunnarolle skrev 2013-02-20 13:29:43 följande:
    Ring 1177 och få råd. Barn som har ögoninflammation brukar rekommenderas att stanna hemma eftersom de inte kan hålla koll på att de inte får ta i ögonen och sedan på något annat/andra. 

Ja, det kan jag ju göra......
  • Anonym (Öga)

Han är ju där med fingrarna typ hela tiden och petar.

• Aileen Allannah

Kan han låta bli att pilla på saker? Var ska ni hålla till, gympasal, utomhus? Det smittar ju inte via luften, utan det krävs att han kliar sig i ögonen och sen kladdar på något som någon annan sen tar i och sen tar sig i ögonen. Så om han kan låta bli att peta sig i ögonen och inte ta i något annat så kan ni ju sprita hans händer det sista ni gör innan ni går ur bilen och sen hålla koll så han inte tar sig i ögonen.

Fast jag hade nog stannat hemma helt.

• Aileen Allannah
    Anonym (Öga) skrev 2013-02-20 13:31:52 följande:
    Han är ju där med fingrarna typ hela tiden och petar.
    Aha, då tycker jag ni ska stanna hemma.
  • Anonym (Öga)
    Aileen Allannah skrev 2013-02-20 13:32:02 följande:
    Kan han låta bli att pilla på saker? Var ska ni hålla till, gympasal, utomhus? Det smittar ju inte via luften, utan det krävs att han kliar sig i ögonen och sen kladdar på något som någon annan sen tar i och sen tar sig i ögonen. Så om han kan låta bli att peta sig i ögonen och inte ta i något annat så kan ni ju sprita hans händer det sista ni gör innan ni går ur bilen och sen hålla koll så han inte tar sig i ögonen. Fast jag hade nog stannat hemma helt.

De andra barnen rider. Alltså ska vi till stallet/ridhuset!
  • Anonym (Öga)

Vi stannar hemma. Vi vill inte smitta någon.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-20 13:29:53 följande:
    Det kan du omöjligt veta.
    Klasskompisens pappa som var läkare påstod att det troligtvis var så det var nämligen han som ringde direkt till ögon så att vi slapp gå över vårdcentralen, var några till i samma labbgrupp som också blev sjuka samtidigt...
Svar på tråden Ögoninflammation - hur smittsamt?