• tmamma

Namngivningscermoni, hur?

Eftersom vi inte är troende har vi beslutat oss för en namngivningscermoni. Har själv aldrig varit på en sådan, försökt letat lite på internet efter det men hittar inte mycket alls. Hur går det till? Vad ska man säga/göra? Har ingen aning :o 

• Svar på tråden Namngivningscermoni, hur?
  • Sara Pellving

Hej, Jag håller namngivningsceremonier. Då träffar jag föräldrarna, pratar igenom deras förväntningar både på ceremonin men också på sitt föräldraskap, vem vill man vara som förälder.

Det man kan fundera över inför ceremonin är om man vill ha en fadder eller "gudmor". Vem det ska vara och vad man förväntar sig av den personen, som t.ex. ska finnas till hands med goda råd. Det finns särskilda fadderbrev som man kan ge. 

Ceremonin kan innehålla musik, att man sjunger tillsammans, cd eller levande musik. Det kan vara tal från syskon eller föräldrar som välkomnar barnet. Man kan säga några ord om varför man har valt just det namnet.
    Är det mycket barn på ceremonin är det bra att välja barnvänliga sånger som barnen kan sjunga med i osv.  

Man kan också överlämna en present till barnet under ceremonin, t.ex. ett halssmycke.

Ja, det går att göra väldigt fina stunder av namngivningen! hälsningar Sara 

• Viktoria123

Vi har också precis bestämt oss för detta även om jag egentligen skulle vilja ha dop. Men har kompromissat med sambon :) Ts. När ska ni ha ceremonin? Dela gärna med dig om hur era planer ser ut!

Anton - 130127
  • skogsvitter

Vi höll i sammankomsten själva, min mamma hjälpte till med fikat men i övrigt gjorde vi allt annat. Vi hade ungefär 40-50 gäster när äldsta dottern hade namngivningen. Vi hade hyrt lokal, bjöd som sagt på fika och hade ett litet program där vi först berättade lite om hennes namn och varför vi valt dem. Sedan läste vi en dikt. Efter det fick hennes mor- och farföräldrar komma fram och tända varsitt ljus för henne. När detta var gjort så framförde min bror en låt på gitarr till hennes ära. Hm tror det var alla moment vi hade faktiskt, och så några avslutande ord såklart. Just ja, de som ville fick komma fram och säga något. Sedan blev det fika och mingel

Andra gången hade vi hus så då höll vi till hemma istället.

• tmamma
    Viktoria123 skrev 2013-02-23 15:40:50 följande:
    Vi har också precis bestämt oss för detta även om jag egentligen skulle vilja ha dop. Men har kompromissat med sambon :) Ts. När ska ni ha ceremonin? Dela gärna med dig om hur era planer ser ut!
    Mina planer just nu ser ut såhär:

Jag har beställt ett blått blockljus av en tjej som skriver sonens namn och dekorerar det med små fötter å så. Inbjudningarna så gjorde vi hans fotavtryck på framsidan (fötterna kommer bli som temat hade jag tänkt), ett kort på sonen på insidan o inbjudan. Sen har jag gjort ett egengjort fadderbrev till hans blivande fadder med fint papper där jag klistrat å klippt massor, satt in bilder på sonen o första bilden på dom två tsm osv. 

På namngivningen tänkte vi bjuda på enklare mat, paj eller något liknande. Sen blir det fika som jag själv tänkte baka (får ju hjälp av barnets far o morföräldrar) tänkte kasnke även prövamig på o göra egna doptårtor (gillar att pyssla o dona :) ) Tänkt mig en trevånings prinsesstårta med blå marsipan o fotavtryck eller liknande.

När alla kommit tänkt jag o pappan berätta om varför vi valt namngivning, vad barnets namn betyder o vart vi fått dom ifrån. Sen kommer jag läsa upp fadderbrevet o ge det, varpå hon ska tända ljuset för honom och läsa en dikt. Mer än så har jag inte :/ 
  • Isolde81

Jag gjorde ett bildspel av foton och filmsnuttar från födseln och framåt, med en fin låt i bakgrunden. Där skrev jag också vad sonen fick för namn och varför, exempelvis "Vid årsskiftet fanns det 1051 män med förnamnet Joar. Nu finns det en till!" Det var väldigt uppskattat, några blev nästan rörda till tårar!

• Lilla Hönan

Min man höll i våra barn och dom hade min gamla dopkläning på sig. Jag tycker den är så fin och för oss så är inte dopkläningen något man bara kan ha på ett dop, våra barn firas ju med när dom får sina namn. Sen hälsade jag alla välkomna, jag läste en dikt, vi sjöng allaihopa barnens älsklingslåtar. Till dottern va det imse vimse spindel o sonens va bä bä vita lamm. Sen kom min syster fram och läste en dikt från ett fint papper som hon hade gjort. Sen berättade jag en liten historia om hur vi valde namnen, sen hade jag gjort en liten blomsterkrans som vi satte på huvudet som en symbol att dom fått sina namn. Sen hurrade vi 4 gånger vi dom. Vi bjöd på buffé och sen kaffe o tårta. På dotterns överraskade vi alla att vi hade gift oss så det blev en liten fest för oss med. På sonens namnfest firade vi min 30-årsdag med. Väldigt uppskattat!!

• Isolde81

Just det, sonen fick sitt namn i stora bokstäver i mdf av oss. De användes då som bordsdekoration och när barnrummet är klart ska de sitta på hans vägg. :)

• Viktoria123

Tycker det är jätte fina och lite annorlunda saker ni har gjort :) Det som avskräcker mig lite från att ha namngivningsceremoni är att  man måste prata och styra upp det mesta själv. Det gör man ju inte riktigt på dop. Då är det ju prästen som har "ansvar".

Anton - 130127
  • Babydoll81

så här såg vår namncermoni ut

vid varje tallrik la vi ett spelkort tex ruter dam
    sedan fick alla gäster ett spelkort när dom kom ur en annan kortlek  och  den gäst som fick ruter dam skulle då sitta vid ruter dam på bordet .

när alla hade tagit sin tallrik och hämtat mat vi bjöd på en gryta
    ställde sig alla upp i tur och ordning och presenterade sig och berättade hur dom kände oss
    (min släkt bor långt i från och har inte träffat så många ur min sambos släkt)

under tiden vi åt presenterade vi dagens upplägg

när vi ätit så  presenterade vi vår son och berättade historien om varför han fått just dom namnen han har och vad dom betyder

vi presenterade hans gudmor och gav henne  en present och en ram med foton och  fadder brev
    hon fick sedan göra ett fot avtryck  som vi sedan kunde använda som form till gips.

vi  dukade sedan fram fikat och under tiden fick alla ett förtryckt papper med frågor  från en liten pärm som dom skulle fylla i 
     först  var det en ruta där man skulle rita ett självpoträtt
    sedan var frågorna

namn?
    vad gjorde du dagen då jaag föddes?
    så här känner jag dig?
    mitt första minne utav dig?
    det här tror jag att du blir när du blir stor?
    jag tror att du kommer att ha dessa intressen när du blir stor?
    jag tycker att du är mest lik?
    beskriv mig med 3 ord?
    bästa rådet för framtiden?
    det här fick du av mig på din namncermoni
    några ord till mig från dig

sedan fikade vi gudmor fick ta första tårtbiten
      jag bakade tårtorna själv och tar emot beställningar om intresse finns

efter fikat hade vi en liten frågesport om  vår son tex
    vilken dag föddes  han?
    vad var det för  veckodag?
    hur mycket vägde han?
    hur lång var han?
    hur många dar över tiden föddes han?
    hans fullständiga namn?
    vilken tid föddes han?
    hur många kusiner har han?

efter det gick vi igenom svaren tillsammans

sedan hade vi present öppning 

och som avslut på kvällen fick alla en himmelslykta och en tändsticksask
    sedan gick vi tillsammans ut och släppte iväg dem =)

vi tyckte att det blev en riktigt lyckad kväll

• januaribruden

Vi ska också ha en namngivningsfest och vill utse faddrar. Men jag tycker fadder är ett lite tråkigt ord, inte alls lika fint som gudmor/gudfar men eftersom vi inte är kristna så känns det fel att kalla dem det.... Finns det nåt bättre ord för fadder??

• tmamma

Bordsdekoration

Vi gjorde sonens fotavtryck längst med alla dukar, vek små vita skjortor av servetter till varje plats

• tmamma

Ett personligt fadderbevis som vi läste upp o gav fadderm

Faddern läste upp en egen vald dikt o fick sedan tända ljuset

Bjöd på egna tårtor, tre sorters pajer o massa annat gofika!

Vi hade även en projektor där vi klippt ihop en film genom sonens resa i livet hittils :)

Var ju ett år sedan, men bättre sent än aldrig. Gillar inte folk som startar trådar o inte skriver ett avslut. Så här är mitt avslut i alla fall. Tack för att hjälp på väg! Vi fick en jättelyckad dag :)
  • asta66

Det är det bästa att ni får bestämma själva hur ni vill ha det!

Svar på tråden Namngivningscermoni, hur?