• BluppBlupp

Ni som slutade mata under natten, hur gjorde ni?

Läst en massa inlägg där vissa föräldrar(mammor) slutat mata sina barn när dem är ett visst antal månader. Har dock bara läst att dem skrivit vid vilken månad barnet var när dem slutade mata och att dem sluta helt. Min fråga är nu: Hur gjorde ni när ni slutade mata? Gav ni ingen ersättning/amning tills på morgonen? Och när barnet grät vad gjorde ni då? Jag har en pojk på 7 månader som sover vid kl19-19.30 fram till 07. Men vaknar vid kl 01-02 för att äta och ibland även vid kl 04. Läste på en hemsida att när barn sover en hel natt så innebär det inte 12h i sträck utan 6h i sträck är en hel natt för dem ;)

• Svar på tråden Ni som slutade mata under natten, hur gjorde ni?
  • SuzR

Jag ammade på natten fram tills dottern var 6 månader sen började jag med välling på kvällen innan hon somnade och efter det behövdes hon inte ammas på natten längre:) perfekt!

• Litet My

Vi lät dem sluta äta när de var redo, den ena slutade vid 3 månaders ålder den andra var bortåt året, det enda vi gjorde med honom var att försöka se till att han åt så mycket han kunde om dagtid och före läggning för att inte vända på det helt som en del barn gör (läst trådar om barn som äter 3 flaskor välling om natten men inget på dagen, dock äldre barn)

Tycker ditt barn verkar sova jättebra för sin ålder, snart kommer dessutom separationsfasen (8 månader) där barnen ofta strular med sömnen och vill ha ha och bör få massor med närhet)  

Jag tror på att följa barnets behov istället för att strikt se till antal månder gammalt barnet är och bara försökt se till att han var så mätt och nöjd som möjligt vid läggdags, så hade han fått sluta själv när det var dags.  

• BluppBlupp

Ja, för barnmorsan på Bvc sa när han var 6 månader att nu behöver han ingen ersättning på natten. Men det blir inte så lätt när han skriker hysteriskt på natten o inte ge honom. Vår pojk tycker inte om vällingen så det blir lite gröt plus ersättning innan läggdags. Fram tills han var lite över 5 månader så sov han från kl 21-07 utan o vakna en endaste gång. Men nu har han både börjat gråta i sömnen o vill äta under natten. Hur ofta brukar ni ge barnen mat/gröt/välling utöver ersättningen/bröstmjölken under dagen?

• himlafin

Jag ammade på natten fram tills att min skrutt va ca 7-8 månader. När han va runt 10 mån så ammade jag en gång på kvällen bara. Resten av dagen va det mat, gröt och välling som gällde. Jag ersatte amningen med vatten. Satte en liten nappflaska i ena hörnet på sängen så att den va lätt att komma åt. Och han nöjde sig med det. Tog några klunkar och somnade sedan om.

• KLAJSHUH

Vi tog bort nattmaten nu i fredags. Ville vänta ut sepetationsfasen. Sonen är 9 månader. Vi ger gröt runt 18.00 sen får han amma till sömns runt 18.45. På natten har vi tassat honom. (Smekt på ryggen) första natten fick han amma vid tre. Andra vid fem. Nu äter vi gröt vid sex och ammar inget. Han har fått vatten vid två tillfällen på natten. Det har gått över förväntan. Från att vakna varje timme till enbart 1 uppvak de senaste 2 nätterna. : )

• KLAJSHUH

Ja just det. På dagen äter han oftast gröt morgon och kväll, lagad mat till lunch och ibland ett mål mat till. Han ammas fortfarande fritt så ibland äter han mer gröt/mat och ibland mindre.. Han får bestämma själv.

• jwrh

Vi slutade ge på natten när vi märkte att han inte behövde det. Ca 10 månader. Skulle han vakna på natten nu och inte somnade om utan verkade hungrig så skulle vi självklart ge honom. 

• Sade

Jag slutade amma lillan på natten när hon var sex månader. Hon vaknade då en gång per natt och när jag märkte att hon inte längre somnade om efter att hon ätit utan fortsatte att fara runt i sängen och busa så tänkte jag att testar att inte ge henne mat när hon vaknar och det funkade. Hon verkade inte sakna mat alls var bara pigg och glad och ville inte sova (jobbigt med en liten som är vaken två timmar mitt i natten....). Blev förvånad över att det gick så lätt.

Hon fick då gröt till kvällsmat vid sextiden och ammades vid sju när jag nattade henne. Sen ammade jag henne till frukost när hon vaknade vid fem-sextiden. 

• sina

Hon åt två mål under natten, under "vår" natt, alltså. Vi plockade upp henne för mat innan vi gick och lade oss, sen vaknade hon och var hungrig två gånger innan vi gemensamt klev upp. Vi började helt enkelt skjuta på det första nattmålet lite. Givetvis lät vi inte henne skrika, men vi började testa att vagga lite, att plocka upp och byta blöja innan hon fick mat och så vidare. Det fick till effekt att det andra nattmålet av sig självt blev senare. Efter ett tag blev det liksom bara ett nattmål av naturliga skäl. Sen fortsatte vi bara så - att inte automatiskt plocka upp och ge mat när hon vaknade på natten, utan försökte trösta på andra sätt. Ibland gick det, och hon somnade om, ibland var hon verkligen hungrig, och då fick hon mat.

Hon var tre månader när hon bara åt en gång på natten, fyra månader när hon slutade vakna för mat och kanske fem-sex månader när vi tog bort 23-målet också.

• isolande

Jag slutade nattamma vid 4 månader. Då fick dottern ett litet mål gröt vid 19, sen ammade jag typ non stop med korta pauser tills hon däckade vid 22. Jag "tankade henne" så att säga.Sedan trappade jag ner nattamningen med ett mål i taget. När hon vaknade vid 01 så fick hon nappen istället, sen nästa gång hon vaknade vid 03 ammade jag, amning 06 osv.

Efter några dagar fick hon nappen även vid 03 och ammades tidig morgon istället. Efter någon vecka så ammade jag inte alls på natten, bara fram till 22 och sedan när hon vaknade för morgon vid 7 kanske. Under uppvaken emellan fick hon napp.

Värt att säga är att hon började få smakportioner i samma veva och jag försökte aktivt att avveckla hela amningen innan hon fyllt 6 månader, vilket oxå lyckades. 

• BluppBlupp

Vad kul att det funka för er :) Jag har också försökt att trapp ner o skjuta på ersättningen men inget verkar funka än så länge. Nu så har han även slutat med ersättningen under dagen. Då äter han bara gröt, barnmatsburkar och fruktpureer. Han vägrar o dricka ersättning under dagen men sen under natten då dricker han gärna två flaskor. Försöker ge honom nappen när han vaknar till på natten men då har jag knappt hunnit göra ersättning innan gallskriket kommer. Men även detta kanske vänder :) tack alla för tipsen

• Bling1975

Jag hade nog inte velat tvinga på dottern något utan låtit henne sluta när hon var redo. Men att fylla på med extra mat innan de ska sova är ju en bra start för att de själva ska sova vidare. Man kan ju även mata dem precis innan man själv går och lägger sig så vinner man några timmar. Självklart kan man prova att inte ge mat utan bara trösta och natta om bebisen på natten. Ibland kanske man som förälder bara fortsätter med något av en vana.

Vi hade tur för dottern slutade av sig själv väldigt tidigt, hon sov gradvis längre och längre utan att vakna. När hon sedan runt 6 månader kom in i första struliga nattfasen med massor med uppvak så visste vi redan att det inte var mat hon ville ha.

• KLAJSHUH

Jag kan tyvärr meddela att för oss gick det inte så bra.. 2 bra nätter sen var uppvaken där igen... Suck. Så nu får han bröstet för vi orkar inte annat.. Haha.

Men hoppas det går bättre för er vartefter. : )

Svar på tråden Ni som slutade mata under natten, hur gjorde ni?