• Anonym (Husägare)

Vad kostar er uppvärmning nu på vintern?

Vad kostar er uppvärmning för ert hus nu på vintern och vilken typ av uppvärmning har ni?

Vi har luftvärmepump och kamin, enplansvilla på 90 kvm, och har sedan i oktober haft mellan 1 000- 1 400 kronor i el + abonnemangskostnad per månad (det är både uppvärmning och hushållsel. Vet tyvärr inte vilken del som är enbart för uppvärmningen).
    Vi köpte ved i oktober som kommer räcka till slutet av mars. Den veden kostade oss 4 000 kr, vilket blir ca 670 kronor per månad. 

Så vår uppvärmningskostnad sedan oktober har legat mellan 1 670 - 2 070 kronor per månad. 

När vi har bott här i ett helt år kommer jag lägga samman all el och all vedkostnad för att få ett snittvärde. Men jag tycker inte det är blodiga summor än så länge med tanke på att december och januari båda bjöd på -20 grader i längre perioder

• Svar på tråden Vad kostar er uppvärmning nu på vintern?
  • Severus

Hade 3.900:- förra månaden
    Jordvärme och ved vid temperaturer under -15 vilket var en jäkla massa dagar i januari
    220 kvm boyta
    220 kvm till som inte har element, än

Sommartid är det en obefintlig summa vi betalar

• Pumpkin

Vi har legat på mellan 1700-2000:- per månad för uppvärmning och hushållsel nu under vintern. Bor i norra Norrland i ett tvåplanshus på 160 kvm med luftvärmepump och kakelugn. Vi har elvärme som stöd när det är riktigt kallt (typ -30 och kallare), men annars är det luftvärmepumpen och kakelugnen som fixar all värme.

Veden är från vår egen tomt, så den summan räknar jag inte med.

Ludvig 100520 - enpumpa.blogspot.com - Lillasyster BF 130504
  • Pumpkin
    Pumpkin skrev 2013-02-20 16:02:03 följande:

Eftersom den då såklart är gratis...
  • Anonym

75m2

Dåligt hus, dåligt isolerat, enbart element.

4000kr i månaden och runt 17 grader inne.

• Anonym (k)

Två sista månaderna har vi haft knappt 5000/månad. Värmepump + braskamin.
    undra just varför vi betalar så mycket? (Bor i södra Sverige)

• Pumpkin
    Anonym (k) skrev 2013-02-20 16:08:00 följande:
    Två sista månaderna har vi haft knappt 5000/månad. Värmepump + braskamin.

undra just varför vi betalar så mycket? (Bor i södra Sverige)

Enormt hus? Dåligt isolerat? Jättevarmt inne? Dåligt avtal?
  • Anonym

Elen är väl dyrare söderut?

• Pumpkin
    Pumpkin skrev 2013-02-20 16:02:03 följande:
    Vi har legat på mellan 1700-2000:- per månad för uppvärmning och hushållsel nu under vintern. Bor i norra Norrland i ett tvåplanshus på 160 kvm med luftvärmepump och kakelugn. Vi har elvärme som stöd när det är riktigt kallt (typ -30 och kallare), men annars är det luftvärmepumpen och kakelugnen som fixar all värme.

Vi håller för övrigt en temperatur på 21-22 grader på nedervåningen och ett par grader lägre på övervåningen (där vi sover).
  • Anonym (k)
    Pumpkin skrev 2013-02-20 16:18:12 följande:

Enormt hus? Dåligt isolerat? Jättevarmt inne? Dåligt avtal?
    Antagligen dåligt avtal? 120kvm, 18 grader inomhus... Men visst, Isoleringen kunde kanske ses övver. även om jag inte tror den är katastrofal.
  • ELLA 73

2 plans hus ca260m2 med två luftvärmepumpar.

Vi är fyra i familjen och brukar ligga på ca 20000 på året ink hushållsel och då har vi även pumparna på ac under sommaren.

ca 22 grader innomhus året runt. 

• Anonym

Kring 1100 kr för januari och detsamma ungefär för december för uppvärmning och varmvatten. Värmer ca 230 kvm. 150 kvm uppvärmt till 21.5 - 22 grader och resten kring 15 grader. Bergvärme. Olja tidigare och DET blev dyrt. Nu ligger årsförbrukningen på värme och varmvatten på kring 7000 kWh. Härligt!

Svar på tråden Vad kostar er uppvärmning nu på vintern?