• shocktoyoursystem

    Två tikar som börjat bråka med varandra...vad göra?

    Behöver lite råd angående våra två tikar här hemma. Den ena blir 3 år i år och den andra är 1 år. De har levt tillsammans sen den yngre var valp och det har alltid varit fred och fröjd och lek och bara massa skoj. Sen anade jag väl att det skulle förändras längre fram när den yngre blev lite äldre och så vidare, men det börjar bli okontrollerat nu då de börjat flyga på varandra titt som tätt Rynkar på näsan Bråken började efter att den yngre fyllt 1.

    Den äldre tiken löper för tillfället och antalet bråk har ökat till MINST en gång om dagen. Det blir vanligtvis vid matning, kel i soffan (de verkar bråkar om vem som ska få vara i soffan med oss ungefär) och ibland står de bara och stirrar på varandra och sen ryker de ihop. Emellan bråken så leker de och så. Jag har lite överseende nu med att den äldre tiken beter sig annorlunda, hon löper ju. Den yngre är annars underlägsen den äldre och vill mest leka 24/7, men ibland bara vänder det. Är inte jätteinsatt i att ha tikar, bara haft handhundar innan. 

    Det som verkar utlösa bråken är att den yngre tar ton. De står och tittar på varandra eller så står den äldre och tittar på den yngre, ser ut som att hon ska "hävda sig" ungefär. Då tar den yngre ton och morrar och då flyger den äldre på och sen slåss de typ till döden, väldigt svårt att få isär dem och det slutar oftast med småsår.

    Så min fråga är om det är någon som har erfarenhet av detta eller liknande problem, tips på vad jag kan göra? Funderar på om man ska kastrera så slipper man kanske att det blir så här i löptider, verkar ju vara då det eskalerar? Vet inte vad jag ska göra, utöver löptider är de bästa vänner och leker och myser gärna med varandra....Gråter Tips mottages tacksamt!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-13 12:17
    Hallå alla, var ett tag sen jag startade denna tråd och jag fick så kloka råd och tips av er. Nu behöver jag dock er hjälp igen!

    Det som hänt sen senast är att vi kastrerat den äldre tiken, då vi efter lite studering insåg att det var hon som triggade bråken. Hon gick omkring och hunsade den yngre rätt mycket, skulle köra ut henne från alla rum m.m och till slut fick den yngre nog och försvarade sig (ja hon kan ju inte riktigt gå upp i rök). Sen dess har de träffats ca tre gånger, den äldre har bott på annan plats under tiden. Nu försöker vi föra ihop dem låååångsamt och det går stundvis bra tills det oftast smäller av någon anledning :/

    Utomhus funkar det problemfritt - det är lite spänd stämning, men de bråkar inte och efter en stund går de och nosar på samma grejer och allt ser ut som vanligt. Inomhus försöker de hålla sig undan varandra, de går inte in i samma rum om de inte måste. Och vi har valt att helt enkelt ignorera dem - inget gos eller kel till någon för att undvika all form av svartsjuka och sånt, låta dem gå som de vill och ha lite passiv koll på dem. Det funkar TILLS något utlöser bråk. Och nu är det den yngre som utlöser det, för den äldre verkar inte ha intresse av det där alls. Inget stirr-beteende som innan och hon verkar mest inte alls veta vad hon ska göra av sig själv.

    Vet inte riktigt, känns hopplöst emellanåt - de kanske helt enkelt hatar varandra och kommer fortsätta göra det. Men vill såklart göra ALLT för att det ska funka. Läste någonstans att ska man kastrera ska man kastrera båda och inte en, dock känner vi att den yngre har inga dumma löpbeteenden som den äldre hade.

    Så...once again utnyttjar jag era hjärnor :P Jag har en känsla av att det handlar om rang nu och att de inte riktigt kan göra upp om den, för den verkar skifta och det kanske är det som skapar förvirring? Alla tips är bra tips! Kram på er
  • Svar på tråden Två tikar som börjat bråka med varandra...vad göra?
  • Fiskmamman

    Håll dom så separerade det går under löptider.
    Dvs mata en bit ifrån varann, ha inte leksaker eller annat framme som kan skapa osämja.
    Kela med en åt gången eventuellt undvik situationer under den här perioden där du vet att bråk är ett faktum.

    Håll koll på deras sinnesstämning. Ser du att dom tex börjar stirra på varann så kan du ju bryta/avleda redan där, inte vänta på att bråket är igång.

    Vad är der för raser?

  • shocktoyoursystem
    Fiskmamman skrev 2013-02-20 15:07:06 följande:
    Håll dom så separerade det går under löptider.
    Dvs mata en bit ifrån varann, ha inte leksaker eller annat framme som kan skapa osämja.
    Kela med en åt gången eventuellt undvik situationer under den här perioden där du vet att bråk är ett faktum.

    Håll koll på deras sinnesstämning. Ser du att dom tex börjar stirra på varann så kan du ju bryta/avleda redan där, inte vänta på att bråket är igång.

    Vad är der för raser?
    Det är två korsningar, den äldre är labradoter/rottweiler/border collie och den yngre är bordercollie/collie/schäfer/labrador. Gott&blandat :) Två kanonhundar i övrigt! 

    Upplever att de är mer reserverade när min sambo har hand om matning m.m, han är väl mer dominant än vad jag är och har mer styrka att hålla isär dem, de passar sig väl lite mer då. Jag kan stå och slita och slå bäst jag vill utan att de ger mig en blick, när de väl sätter igång då. När de väl flyger på varandra tillrättavisar vi dem båda väldigt rejält, är det rätt? Så som vi ser det är båda skyldiga till bråket, den äldre startar ju liksom med att stirra på den yngre, den yngre säger emot och BAM.

    Idag när de bråkade såg jag att det var på gång och sa bestämt NEJ och försökte pocka på deras uppmärksamhet och distrahera dem, men en sekund senare bröt det ut ändå och då fick jag stå och slåss med näbbar och klor för att få isär dem. Känns inte kul att behöva vara så våldsam själv, men är ju enda sättet att få isär dem Obestämd Den äldre har för det mesta råkoll på den yngre, vill veta var hon har henne och när de leker är det inte den vanliga leken utan den äldre tiken verkar mest eh hålla på med märklig parningsdans och ska jucka på den yngre, som börjar leka då...

    Är det vanligt att tikar bråkar så här när ena löper, och kan de liksom gå tillbaka till sin vanliga relation efteråt? Så det är no hard feelings, liksom Oskyldig
  • EllinorE
    shocktoyoursystem skrev 2013-02-20 15:30:06 följande:
    Det är två korsningar, den äldre är labradoter/rottweiler/border collie och den yngre är bordercollie/collie/schäfer/labrador. Gott&blandat :) Två kanonhundar i övrigt! 

    Upplever att de är mer reserverade när min sambo har hand om matning m.m, han är väl mer dominant än vad jag är och har mer styrka att hålla isär dem, de passar sig väl lite mer då. Jag kan stå och slita och slå bäst jag vill utan att de ger mig en blick, när de väl sätter igång då. När de väl flyger på varandra tillrättavisar vi dem båda väldigt rejält, är det rätt? Så som vi ser det är båda skyldiga till bråket, den äldre startar ju liksom med att stirra på den yngre, den yngre säger emot och BAM.

    Idag när de bråkade såg jag att det var på gång och sa bestämt NEJ och försökte pocka på deras uppmärksamhet och distrahera dem, men en sekund senare bröt det ut ändå och då fick jag stå och slåss med näbbar och klor för att få isär dem. Känns inte kul att behöva vara så våldsam själv, men är ju enda sättet att få isär dem Obestämd Den äldre har för det mesta råkoll på den yngre, vill veta var hon har henne och när de leker är det inte den vanliga leken utan den äldre tiken verkar mest eh hålla på med märklig parningsdans och ska jucka på den yngre, som börjar leka då...

    Är det vanligt att tikar bråkar så här när ena löper, och kan de liksom gå tillbaka till sin vanliga relation efteråt? Så det är no hard feelings, liksom Oskyldig
    Det är väldigt vanligt att de ryker ihop när de löper.
    Det blir liksom en rubbning i flocken och de är ju i full fart att bestämma vem som är högst upp i kedjan redan som det är då "gammelhunden" är hotad.
    Jag brukar känna av när de är redo att ryka ihop (har bara tikar) och då blir jag 2 meter lång, berd som en oxe och får varje tik att backa för min uppenbarelese utan ett ord!
    De får alltså inte gå framåt eller runt mig, de ska backa!
    Och så läggs dom i var sitt hörne och jag återgår till mitt när det värsta lagt sig igen.
    Ofta måste man, ta kontrollen igen! Jag vet hur maktlös man känner sig, men det gäller att på något sätt visa att man VET att man är drottning/kung i huset. 
    Hoppas det hjälper lite! :)
     
  • shocktoyoursystem
    EllinorE skrev 2013-02-20 17:26:19 följande:
    Det är väldigt vanligt att de ryker ihop när de löper.
    Det blir liksom en rubbning i flocken och de är ju i full fart att bestämma vem som är högst upp i kedjan redan som det är då "gammelhunden" är hotad.
    Jag brukar känna av när de är redo att ryka ihop (har bara tikar) och då blir jag 2 meter lång, berd som en oxe och får varje tik att backa för min uppenbarelese utan ett ord!
    De får alltså inte gå framåt eller runt mig, de ska backa!
    Och så läggs dom i var sitt hörne och jag återgår till mitt när det värsta lagt sig igen.
    Ofta måste man, ta kontrollen igen! Jag vet hur maktlös man känner sig, men det gäller att på något sätt visa att man VET att man är drottning/kung i huset. 
    Hoppas det hjälper lite! :)
     
    Ah okej...skönt att höra att det är vanligt att det blir så under löp, så inte hundarna bara är allmänt aggressiva mot varandra för att de är tikar enbart. Unghunden är oftast undergiven den äldre, men den äldre går på så hårt...hon ska hävda sig och ger sig inte ens när unghunden väldigt tydligt visar sin undergivenhet. Så jag tror den yngre tappar tålamodet och säger ifrån, vilket då utlöser attack-mode hos den äldre och ja sen är fighten ett faktum. Alla bråk, när jag tänker efter, har utlösts av att den yngre sagt ifrån och den äldre har blivit skitsur. I vanliga sammanhang kan man ju förstå, när det handlar om en sak de båda vill åt...men när de bara står mitt på golvet och stirrar på varandra blir jag så trött på dem. Den äldre muckar ju verkligen gräl och den yngre tröttnar ju till slut :P

    Usch jag är så dålig på att bli stor och farlig, jag är så mammig...min sambo är bättre på det där, haha. Men är bara att bita ihop och bli lite tuffare mot dem helt enkelt. Tänkte på precis efter bråk...då vill man ju kolla igenom eventuella sårskador, ska man vänta med det tills det lugnat sig? När man gör det direkt känns det som att hunden man kollar först är den vars parti man tar, och det kanske stärker den hunden så den tror att man stöttar den i fighten? Tankar om det?
  • Elin 885

    kan det vara så att de gör upp rangordningen?


    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • shocktoyoursystem
    Elin 885 skrev 2013-02-20 17:40:59 följande:
    kan det vara så att de gör upp rangordningen?
    Tror jag inte, den är väldigt klar i övrigt. Den äldre har ju i princip uppfostrat den yngre. Visst är den yngre väldigt nonchalant och uppstudsig emellanåt, men det tillhör väl unghundsfasoner. Som sagt, unghunden underkastar sig den äldre 90% av alla gånger, men sen är det dessa gånger då äldre hunden ska mucka gräl...hon går emot henne, stirrar och spänner sig och sysslar med sina fasoner - detta gör hon alltså BARA när hon löper. När unghunden då visar sin undergivenhet ger sig den äldre inte ändå, utan fortsätter...så jag förstår ju att den yngre tappar tålamodet till slut och säger ifrån. Önskar bara att hon inte gjort det :P 

    Detta är ju något som händer främst nu när den äldre löper. När ingen löper så ryker de enbart ihop över mat typ en gång var tredje månad och då har omständigheterna varit speciella. Men visst, att det handlar om rangordning är väl inte omöjligt, känns bara mest som det beror på löpet eftersom det eskalerat nu.

     
  • shocktoyoursystem
    Arg skrev 2013-02-20 17:45:24 följande:
    Tyvärr är det så att tikar sällan kommer överens, se bara på oss tjejer! 
    Kvinnor i ett nötskal...jag själv har främst killkompisar, så vet inte hur jag tänkte när jag skaffade två tikar...hmm, brain-error :)
  • Gizmo
    shocktoyoursystem skrev 2013-02-20 17:49:48 följande:
    Kvinnor i ett nötskal...jag själv har främst killkompisar, så vet inte hur jag tänkte när jag skaffade två tikar...hmm, brain-error :)
    Ha Ha Ha, vad var det jag "sa"?!
  • Elin 885
    shocktoyoursystem skrev 2013-02-20 17:48:21 följande:
    Tror jag inte, den är väldigt klar i övrigt. Den äldre har ju i princip uppfostrat den yngre. Visst är den yngre väldigt nonchalant och uppstudsig emellanåt, men det tillhör väl unghundsfasoner. Som sagt, unghunden underkastar sig den äldre 90% av alla gånger, men sen är det dessa gånger då äldre hunden ska mucka gräl...hon går emot henne, stirrar och spänner sig och sysslar med sina fasoner - detta gör hon alltså BARA när hon löper. När unghunden då visar sin undergivenhet ger sig den äldre inte ändå, utan fortsätter...så jag förstår ju att den yngre tappar tålamodet till slut och säger ifrån. Önskar bara att hon inte gjort det :P 

    Detta är ju något som händer främst nu när den äldre löper. När ingen löper så ryker de enbart ihop över mat typ en gång var tredje månad och då har omständigheterna varit speciella. Men visst, att det handlar om rangordning är väl inte omöjligt, känns bara mest som det beror på löpet eftersom det eskalerat nu.

     
    hm ja då har jag inga fler tips, men det är väl troligt att det är hormonerna?
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
Svar på tråden Två tikar som börjat bråka med varandra...vad göra?