• millchan

Årskurs 1 särskola/träningssär

Skulle vara kul att få dela med er av tankar, funderingar mm om sär/träningsärskola för våra barn som börjar i 1an till hösten!
    Hur tänker ni om skolan, allt praktiska, skolskjuts mm.

Finns det nån med erfarenhet får ni gärna dela med hur det har varit för er och vilka funderingar ni hade innan skolan började för ert barn! 

Rasmus kommer att börja på träningssärskolan till hösten och jag längtar lite dit så han inte behöver vara så udda från dom andra!
    Rasmus går nu på lekis i en vanlig barngrupp och har en assistent där!
    Rasmus har diagnosen måttlig utvecklingsstörning, hjärtfel och immunbrist, han kan gå, krypa, har nyligt börjat klättra upp i soffan, han jollrar men har inget tal, berättar med blicken någorlunda, kan inte äta eller dricka själv utan blir matat, har blöja mm.
    Hans utveckling i dagsläget är ca 1 1/2år och han fyller 7år i april.  

Hoppas det finns fler föräldrar där ute som vill bolla ideer och tankar...Solig 

• Svar på tråden Årskurs 1 särskola/träningssär
  • Mira 70

Nja, min son har gått på träningskola i flera år, han är 12. Men han ligger på samma utveckligsnivå som din son. Mellan 13 mån-18 månader har dom bedömt honom till nyligen. Han kryper men går inte, har rullstol, tecknar lite, pratar enstaka ord och har ett otroligt min och kroppsspråk. Glad
    Sonen älskar sin skola, dom hittar på så mycket kul. Så undrar du nåt så kanske jag kan svara.

• millchan
    Mira 70 skrev 2013-02-20 15:09:44 följande:
    Nja, min son har gått på träningskola i flera år, han är 12. Men han ligger på samma utveckligsnivå som din son. Mellan 13 mån-18 månader har dom bedömt honom till nyligen. Han kryper men går inte, har rullstol, tecknar lite, pratar enstaka ord och har ett otroligt min och kroppsspråk. Glad
    Sonen älskar sin skola, dom hittar på så mycket kul. Så undrar du nåt så kanske jag kan svara.

Hej Mira 70!

Ja jag vill ju veta allt Drömmer

Min son har ju haft egen resurs genom hela dagis och egen assistent nu i lekis däremot vad jag har förstått så kommer hela klassen att ha två assistenter i skolan men ingen direkt egen och det funderar man ju hur det ska gå?

Vad dom gör i skolan om dagarna för läsa och skriva blir ju inte aktuellt!

Hur matsituationerna blir då han inte kan äta själv!

Hur fungerar skolskjutsen, kan man känna sig säker med den när man har ett barn som inte kan berätta hur det har gått!

Samtidigt känns allt så konstigt innombords för mig lite kluvet om du förstår!?            
  • Mira 70
    millchan skrev 2013-02-20 18:55:13 följande:

Hej Mira 70!

Ja jag vill ju veta allt Drömmer

Min son har ju haft egen resurs genom hela dagis och egen assistent nu i lekis däremot vad jag har förstått så kommer hela klassen att ha två assistenter i skolan men ingen direkt egen och det funderar man ju hur det ska gå?

Vad dom gör i skolan om dagarna för läsa och skriva blir ju inte aktuellt!

Hur matsituationerna blir då han inte kan äta själv!

Hur fungerar skolskjutsen, kan man känna sig säker med den när man har ett barn som inte kan berätta hur det har gått!

Samtidigt känns allt så konstigt innombords för mig lite kluvet om du förstår!?            
    Ja jag tror jag vet hur du menar med att du är lite kluven, att allt det här är nytt och du är såklart orolig.
    I Jespers klass är dom 5 elever, 1 klassföreståndare, 1 förskollärare och 2 egna assistenter så där finns gott om personal.Glad
    Ja vad gör dom, rulltolsdans, bakar, data, musik, sinnesrum, idrott, bad, massage, målar, kladdar med olika saker som dom får smaka och känna på som yoggi, chokladpudding och liknande.

Självklart får ditt barn hjälp med matning, va tydlig med hur ni gör hemma.

Jag är jätte nöjd med vår skolskjuts här, och även om min son inte heller kan prata så ser man ju på han att han blir glad när taxin kommer och det är ju ett gott tecken. Glad

Jag är nöjd med skolan i det stora hela, visst finns där saker ibland som irriterar en men det är oftast när dom har haft vikarier.
  • millchan
    Mira 70 skrev 2013-02-20 19:36:13 följande:
    Ja jag tror jag vet hur du menar med att du är lite kluven, att allt det här är nytt och du är såklart orolig.
    I Jespers klass är dom 5 elever, 1 klassföreståndare, 1 förskollärare och 2 egna assistenter så där finns gott om personal.Glad
    Ja vad gör dom, rulltolsdans, bakar, data, musik, sinnesrum, idrott, bad, massage, målar, kladdar med olika saker som dom får smaka och känna på som yoggi, chokladpudding och liknande.

Självklart får ditt barn hjälp med matning, va tydlig med hur ni gör hemma.

Jag är jätte nöjd med vår skolskjuts här, och även om min son inte heller kan prata så ser man ju på han att han blir glad när taxin kommer och det är ju ett gott tecken. Glad

Jag är nöjd med skolan i det stora hela, visst finns där saker ibland som irriterar en men det är oftast när dom har haft vikarier.
    Ja vikarier gillar inte jag heller för det blir som oftast fel trots att dom inte velat det!
    Jag har förstått att i Rasmus kommande klass kommer dom att vara 6 elever med Rasmus inräknat då!
    1 lärare och 2 assistenter!
    Rasmus är en liten kille som gärna inte sitter still längre stunder utan utforskar gärna det mesta hälst lampknappar som han älskar att tända och släcka eller snurrar på allt på golvet.

Det var en hel del dom gör praktiskt det låter ju kul, hoppas min lilleman kan lära sig där att olika konsistenser inte är farliga, han gillar inte att ta i kladdiga, lurviga saker och nya konsistenser!
    Däremot älskar han musik!

Vad gäller skolskjutsen så tycker jag det känns otäkt att lämna honom till nån helt obekant mäniska och oroa mig om han kommer till skolan och sen hem, har lite svårt att lita på folk!        
  • Mira 70

Ja fast det kan ju hända att någon av de 6 eleverna i Rasmus klass har med sig egen assistent hemifrån, det har en i Jespers.
    Dom har ju vissa "rikt linjer" dom måste gå efter i skolan, men sen är det mycket individuellt. I Jespers klass är det ingen som har samma schema. Så att sitta och utforska saker får han säkert tillfälle att göra, var bara tydlig med vad han tycker om att göra. Sen jobbar dom mycket med sinnena i Jespers klass, att känna, smaka, se och höra och lukta.
    Jesper älskar också musik och bad. Glad

Ja jag har också problem att lita på folk när det gäller Jesper, det är ju som du sa inte så att våra barn kan komma hem och berätta för oss vad dom varit med om. O så känner jag i de flesta nya situationer, som tex nu när jag försöker övertala mig själv att Jesper skulle må bra av att vara på kortidsboende ett par dagar i månaden.
    Här har vi alltid samma taxikille som kommer, så både vi föräldrar och barnen känner han och kan känna sig någorlunda trygga.
    Men om du har möjlighet så fråga om du kan få åka med första dagen, så får du ändå lite koll på hur det går till. Glad

• millchan
    Mira 70 skrev 2013-02-21 09:02:20 följande:
    Ja fast det kan ju hända att någon av de 6 eleverna i Rasmus klass har med sig egen assistent hemifrån, det har en i Jespers.
    Dom har ju vissa "rikt linjer" dom måste gå efter i skolan, men sen är det mycket individuellt. I Jespers klass är det ingen som har samma schema. Så att sitta och utforska saker får han säkert tillfälle att göra, var bara tydlig med vad han tycker om att göra. Sen jobbar dom mycket med sinnena i Jespers klass, att känna, smaka, se och höra och lukta.
    Jesper älskar också musik och bad. Glad

Ja jag har också problem att lita på folk när det gäller Jesper, det är ju som du sa inte så att våra barn kan komma hem och berätta för oss vad dom varit med om. O så känner jag i de flesta nya situationer, som tex nu när jag försöker övertala mig själv att Jesper skulle må bra av att vara på kortidsboende ett par dagar i månaden.
    Här har vi alltid samma taxikille som kommer, så både vi föräldrar och barnen känner han och kan känna sig någorlunda trygga.
    Men om du har möjlighet så fråga om du kan få åka med första dagen, så får du ändå lite koll på hur det går till. Glad
    Jag har ingen aning om nån av eleverna kommer att ha med egen assistent hemmifrån däremot berättade rektorn att alla barnen har skolskjuts och lärare/assistenter på skolan har inte kontakt med barnens föräldrar alls utan dom brukar skriva ner vad som händer i skolan, den biten känner jag är sjukt lustig att inte ha personlig kontakt!

Dom har nog individuella cheman här med som jag förstod!

Vi har ju inte låtit Rasmus åka skolskjuts ännu men har grannar som har en dotter som är äldre som åker taxi varje dag och det är alltid olika chaufförer som kör henne, vet dock inte om hon åker till skola eller vart hon åker men hon åker strax innan 8 på morronen och kommer hem på eftermiddagen och det är minst 3 olika gubbar som kör i veckan!

Dock avundas jag henne för hon kan prata och har "bara" en lindrig utv störning!

Frågan är ju bara om man ber om att få åka med kör dom hem mig sen för grabbens skola är 1 mil hemmifrån enkel sträcka?!
    Hur möter personalen upp barnen när dom kommer med taxi till skolan, tänkte om dom måste ta emot två barn samtidigt???

Usch vad frågor jag har är så orolig... Rynkar på näsan         
  • Mira 70

En bok har vi också och skriver i. Jag skriver lite vad han gjort hemma på em och så pratar dom om det på morgonsamlingen. Sen skriver dom lite vad dom gjort i skolan så man ska veta eftersom våra barn inte kan det. Men jag ringer ofta klassföreståndaren och hon mig, det är viktigt för både barn, skola och föräldrar har bra kontakt. Det kommer säkert ni också ha, dom värnar ju alltid om nätverket runt barnen.

Nja, det är väl inte troligt taxin kör hem dig igen, men du kan ju fråga om du får va med i skolan den dagen och se vad dom gör. O så åker ni hem tillsammans. I Jespers skola kommer det alltid ut någon för att bara hämta honom, inte alltid dom som jobbar i hans klass. Utan det kan va lärare eller assistent från någon annan klass. Dom jobbar så nära varandra både elever och personal på Jespers skola så alla känner alla.

Jag tror du hade mått bra av att följa med själv och se hur allt fungerar så slipper du oroa dig lika mycket. Men jag förstår dig så väl, är precis likadan när det gäller nya saker med Jesper som jag inte har hel koll på.

• millchan
    Mira 70 skrev 2013-02-21 16:06:41 följande:
    En bok har vi också och skriver i. Jag skriver lite vad han gjort hemma på em och så pratar dom om det på morgonsamlingen. Sen skriver dom lite vad dom gjort i skolan så man ska veta eftersom våra barn inte kan det. Men jag ringer ofta klassföreståndaren och hon mig, det är viktigt för både barn, skola och föräldrar har bra kontakt. Det kommer säkert ni också ha, dom värnar ju alltid om nätverket runt barnen.

Nja, det är väl inte troligt taxin kör hem dig igen, men du kan ju fråga om du får va med i skolan den dagen och se vad dom gör. O så åker ni hem tillsammans. I Jespers skola kommer det alltid ut någon för att bara hämta honom, inte alltid dom som jobbar i hans klass. Utan det kan va lärare eller assistent från någon annan klass. Dom jobbar så nära varandra både elever och personal på Jespers skola så alla känner alla.

Jag tror du hade mått bra av att följa med själv och se hur allt fungerar så slipper du oroa dig lika mycket. Men jag förstår dig så väl, är precis likadan när det gäller nya saker med Jesper som jag inte har hel koll på.

Kan ju säga att jag inte är så nöjd med assistenten han har nu på lekis så därför är jag orolig och under dagistiden så hade han 3 olika resurser som jobbade på väldigt olika sätt så jag blir väldigt ärlig med hur jag tycker att saker och ting ska vara!
    Senast för ett par månader sen kom grabben hem med världens bula och blåmärke mitt i pannan för att assistenten inte hade tillräkligt med koll på honom och det slutade met att han har ett beståndigt ärr i pannan nu! 
    Jag vet inte om sånt går att anmäla på nåt sätt!
    Jag personligen vill ju att han har en assistent och ingen annan men vet inte om det kan gå att göra så!

Nu har vi ett krux i det hela, vi träffade rektorn för skolan för 3 veckor sen och hon bad mig fixa läkarintyg mm vilket jag gjorde på en gång och sen skulle det vara klart med allt!
    För två veckor sen sa Rasmus assistent att han inte står skriven för att börja i träningsklassen och vi har försökt få tag i rekton sen dess men hon svarar inte hur går man till väga för att få tag i henne?!     
  • Mira 70

Ja det är jobbigt när man försöker få tag på folk och dom aldrig är inne eller svarar. I värsta fall får du kanske åka dit..

Att bara ha en och samma assistent i skolan är nog inte så bra. Det är bättre att all personal i gruppen känner din son väl. För tänk om ni har en och den blir sjuk, då uppstår det kanske en hel del problem.

Slarvig personal har vi också varit ute för. Sen Jesper började i höstas har dom bytt ut flera av personalen i hans klass, bara klassföreståndaren kvar. O så mycket fel och tjat det blivit. Men det värsta va nog att dom inte va beredda på att ta han när han kastade sig i badet. Så han slog i något och halva hans framtand gick av. Då va jag inte glad. Så detta läsåret har nog varit det värsta sen han började skolan.

• alima

Jag smygläser lite, dottern ska förmodligen börja särskolan nästa år. Dottern åker taxi 2 gånger i månaden c:a mellan kortis och förskolan. Vi fick välja om vi ville ha inskolning på taxin eller inte. Så jag åkte med fyra gånger. Och vi hade möte innan, kortis, taxi, förskolan och vi där vi bestämde innan hur allt skulle gå till. Kanske annorlunda med skolskjuts.

Svar på tråden Årskurs 1 särskola/träningssär