• Pyret82

Bonus?

Hej!

Jag går (förhoppningvis) på mammaledighet i sept och har inte berättat för min chef ännu att jag är gravid. Vi får varje år en bonus som betalas ut på decemberlönen a 10 000kr (sen är det skatt som dras på det) så det är som en extra "löneförmån". 

Vi är inte kollektivanslutna på något sätt och jag undrar nu om jag kan kräva att få min del av bonusen fram till dess att jag går på mammaledighet?? (Dvs. -3månader) eller vad tror ni? Känner på mig att det kommer bli stul tyvärr.....

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Bonus?
  • ninni400
    Pyret82 skrev 2013-02-20 16:27:55 följande:

Hej!

Jag går (förhoppningvis) på mammaledighet i sept och har inte berättat för min chef ännu att jag är gravid. Vi får varje år en bonus som betalas ut på decemberlönen a 10 000kr (sen är det skatt som dras på det) så det är som en extra "löneförmån". 

Vi är inte kollektivanslutna på något sätt och jag undrar nu om jag kan kräva att få min del av bonusen fram till dess att jag går på mammaledighet?? (Dvs. -3månader) eller vad tror ni? Känner på mig att det kommer bli stul tyvärr.....

Tacksam för svar! 

Hej. Jag tror inte att du kan få din bonus tre månader före. Ska tilläggs att jag inte kan stödja det på någon regel eller lag. Men jag skulle tro att det är en stor och gemensam körning i lönesystemet där bonusen fördelas på de anställda och det sker till lönen i december. Men du kan kolla med löneavdelningen :)
  • yoshimi
    Pyret82 skrev 2013-02-20 16:27:55 följande:

Hej!

Tacksam för svar! 

Man får ju enligt lag inte lov att diskriminera gravida så du borde få din bonus som vanligt.

Svar på tråden Bonus?