• Najsidaniela

Hinnsvepning idag v.38+4. Hur har det gått för er andra som fått hinnsvepning innan BF?

Efter en tuff graviditet var jag inne på Östra och fick en hinnsvpning i hopp om att förkorta tiden till förlossning. Detta är min andra graviditet och med första barnet startade förlossningen bara timmarna efter hinnsvepningen. Dock inser jag att det är annorlunda denna gång då jag endast är i v.38+4 idag tillskillnad mot förra gången då jag var i v.40+6.
    Hur har det gått för andra som fått hinnsvepning innan BF?
    För er som lyckats, hur lång tid efter svepningen började värkarna ta fart?

• Svar på tråden Hinnsvepning idag v.38+4. Hur har det gått för er andra som fått hinnsvepning innan BF?
  • Rosapingvin

Fick hinnsvepning i v.38, på eftermiddagen. Värkarna satte igång på riktigt strax efter 12 på natten, dottern är född på förmiddagen. Har hört att man ska få värkar inom ett dygn om svepningen fungerar.

• lyckligmamma87

Gjorde min på ons o han kom på fre

• jagVILL86

För mig hände det absolut ingenting.. Blev hinnsvept 38+6 och det va med andra barnet sen kom han med igångsättning 39+3.

• Ludisia

Gjorde hinnsvepning kl 12, tog en rejäl promenad efter. Hade lite sammandragningar under kvällen och la mig kl 22. Vaknade av värkar 24.00, in till förlossningen 01,40 och bebisen kom 02.08!!!

• Knyttis

Blev gjort en hinnsvepning igår i v 38+1 på eftermiddagen, molade hela kvällen och har fortsatt med mindre kraft idag från och till. Vi får se....

• Najsidaniela

Tack för era svar!
    Knyttis: hoppas det kommer igång för dig snart, visst är man förväntansfull! :) hur mkt öppen/mogen var du?
    Jag har kraftig molvärk med ganska kraftiga sammandragningar var 7-8:e minut nu, sen en halvtimme tillbax. Man hoppas ju, men med tanke på tre veckor av förvärkar av denna sort förra gången behöver det ju inte innebär förlossning inom kort...!?

• EnStoltMamma

Lycka till!:) jag ska försöka få en svepning av bm nästa vecka men hoppas inte på för mycket:( va illamående och kräktes fram tills v20 och sen varit sängliggande med smärtsamma SD sen v22, förlossningen startade i v32 men stoppades med bricanyl.. En liten kant kvar av tappen och öppen 3-4cm så hoppas verkligen bm vill göra en svepning! Kommer att vara i v37+6 då.. Nyfiken på hur det funkar:) hoppas det startar för dig snart!:)

• Najsidaniela

Har haft himlans ont i magen sedan svepningen, men inga fler värkar så det känns som att livmoderhalsen letats med inte är redo ännu :/ men det är väl vara att vänta o se (jag är så dålig på att vänta!)

Enstoltmamma: Lycka till nästa vecka och hoppas BM ger dig en, annars kan du ju alltid vända dig till en läkare på sjukhuset.

• Najsidaniela

Jodyanna: orsakerna till att göra en hinnsvepning skiljer sig åt, men i mitt fall berodde det på att jag har gått man olidlig smärta pga nerver som ligger i kläm i ben och fötter. Eftersom inga tabletter eller annat hjälper ville läkaren göra ett naturligt försök till att starta förlossningen, innan ev.igångsättning blir aktuell.

• Jodyanna

Okej jag förstår hur gör dom det? Gör de ont? Hoppas de går bra för dig. Kram

• Anna Panna 81

Jag gjorde svepning i måndags 37+4 pga av stor bebis. Jag var 1cm och mjuk men hon trodde i te det skulle sätta igång förlossningen. Igår gick slemproppen i 3 omgångar men har inte haft några värkar eller sammandragningar men varit fruktansvärt trött. Har tid för igångsättning på lördag så tror inte det kommer starta naturligt innan dess

• Knyttis

Var öppen 1,5cm, kortad delvis mjuk tapp hade jag. Idag morse gick slemproppen, känner mig trött, lugn och hoppas de startar igång snart. Känns ömt över magen men ej värkar.... Jag har haft hemsk symphiolys sedan tidigt i graviditeten och orken börjar ta slut. Har induktionstid på måndag. Men skulle ju önska att det startar av sig själv såklart... Känner mig orolig inför induktion man vet ju aldrig hur de går då tar länge eller blir till snitt...

Najsidaniela: Har också som dig nerver i kläm som gör att de känns bortdomnat i benen, så obehagligt. Hoppas de kommer igång på riktigt snart nu! 
    Anna panna 81: hoppas kroppen signalerar till oss att vila så förlossningen kan starta på riktigt!    

• EnStoltMamma

Fick en hinnsvepning idag i v37+0:) tappen va nästan helt borta och öppet 4cm så inga problem för läkaren att komma åt:) ha lite lätt mensvärk bara, och lite blod som kommer men inget tecken på att det skulle vara en förlossning på g än:/ fick tid för igångsättning nästa fredag om det inte satt igång av sig själv innan.. Läkaren trodde dock inte att jag skulle gå så länge som tills dess! Så håller tummarna för det!:)

Svar på tråden Hinnsvepning idag v.38+4. Hur har det gått för er andra som fått hinnsvepning innan BF?