• Okändis

    Snälla hjälp!

    Jag har ett problem med min hankanin, och det är att kissar överallt och försöker ibland rida på min arm eller knä. Måste jag kastrera honom? 

  • Svar på tråden Snälla hjälp!
  • ex ungue leonem

    Kontakta en veterinär..vi kan inte undersöka den


    Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • XcsM

    Jag hade kontaktat en duktig vetrinär Kissandet går träna bort men vet inte hur det är med juckandet. Har aldrig haft hankaniner som gjort så.

     

  • Dr Mupp

    Tyvärr är kastrering ända sättet att få bort revirkissande och juckande. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mytime

    Ja har haft två kaniner som juckat men de kissade inte överallt.
    Den ena kaninen juckade mot mina tofflor, såna där fluffiga djurtofflor (slutade med att han fick en toffla) och den andra kaninen använde en boll, en leksaksboll helt enkelt.

    Kaninen med bollen fick man dock alltid ha en handduk under när man satt med honom i knät för när han slappnade av, höll på att somna eller bara myste så kissade han...

    Vi kontaktade aldrig någon veterinär eller kastrerade nån av kaninerna o *bollkaninen* blev 13 el 15år (minns inte riktigt, men riktigt gammal!)
    Kaninen med toffla rymde en natt när de blåste mer el mindre storm ute så han va väl runt 3-4år. 

  • XcsM

    Jag kastrerade min förra hane när han var 7 år, han blev 11 år så länge du går till en duktig veterinär som vet vad de sysslar med kommer det gå bra. Om du är rädd för att de skall söva honom kan man (oftast) be dem om stark lokalbedövning. Det gjorde jag då min första kanin aldrig vaknade upp efter att ha blivit nersövd vid operation. (hon var dock 10 år och ganska svag så jag visste att det fanns en risk att hon inte skulle vakna)

  • Lilia

    Om du tänker på sövningen så är din kanin fortfarande väldigt ung. Så det är inga problem alls. Jag lät söva min hona då hon var tio år och det gick bra.

Svar på tråden Snälla hjälp!