• MissJP

    Endast en skadad äggledare kvar..

    Jag fick min friskare äggledare bortopererad pga X i den. Nu har jag bara en snirklig fastväxt äggledare kvar. Den kan fungera enligt läkaren men den bidrar till ökad risk för ytterligare x.

    Jag kan inte ta till mig försök till att bli gravid efter bortopererad äggledare eftersom min inte kommer fungera normalt ändå.

    Någon som är i samma sits? Någon som haft samma problem men ändå blivit gravid på naturlig väg?

    Ska vi våga försöka igen om några månader? Är det värt risken att det händer igen och jag blir helt steril?

  • Svar på tråden Endast en skadad äggledare kvar..
  • Krissie74

    Hej, jag har opererat bort ena äggledaren efter ett x och sen fick jag ett nytt x i den andra äggledaren som behandlades med cellgiftet. Sen gjorde jag en kontraströntgen och det fanns viss passage, så ny försöker vi med risken att det kan hända igen, men jag lever på hoppet att det fanns viss passage.. Sista försöket innan vi går över till ivf. Vad har dun läkare sagt? Har du gjort kontraströntgen?

  • MissJP
    Krissie74 skrev 2013-03-06 22:39:57 följande:
    Hej, jag har opererat bort ena äggledaren efter ett x och sen fick jag ett nytt x i den andra äggledaren som behandlades med cellgiftet. Sen gjorde jag en kontraströntgen och det fanns viss passage, så ny försöker vi med risken att det kan hända igen, men jag lever på hoppet att det fanns viss passage.. Sista försöket innan vi går över till ivf. Vad har dun läkare sagt? Har du gjort kontraströntgen?
    Men fy för att få två stycken x.. tur ändå att du fick behålla den andra äggledaren.
    Måste ni försöka innan ivf? Jag tänker om risken är så pass stor att ni kan få skippa den delen?
    Haha.. hmm.. det här är vad som hände för min del.

    www.familjeliv.se/Forum-2-143/m69017004.html
  • raffebo

    Jag hade opererat bort den skadade äggledaren och sen gått över till IVF. Jag hade inte riskerat ett X till. Jag har opererat bort mina båda och har tre barn genom IVF.

  • DexX

    min mamma fick 2 utomkvedshavandeskap och fick ena äggledaren bortopererad och den andra vart rejält skadad, och dom sa att hon skulle inte kunna få fler barn nu, men ändå tog de inte allt för lång tid innan hon vart gravid och jag fick ett till syskon!

  • MissJP
    raffebo skrev 2013-03-07 09:21:25 följande:
    Jag hade opererat bort den skadade äggledaren och sen gått över till IVF. Jag hade inte riskerat ett X till. Jag har opererat bort mina båda och har tre barn genom IVF.
    Du fick alltså ett x till i den andra som de fick ta bort?
    Har ni fått betala ivf själva för de två senaste barnen?
  • MissJP
    DexX skrev 2013-03-07 09:26:29 följande:
    min mamma fick 2 utomkvedshavandeskap och fick ena äggledaren bortopererad och den andra vart rejält skadad, och dom sa att hon skulle inte kunna få fler barn nu, men ändå tog de inte allt för lång tid innan hon vart gravid och jag fick ett till syskon!
    Vilken solskenshistoria :) Ibland kan det ske mirakel tydligen!
  • Nanni

    Fick mitt första X 2007, blev av med vä äggledare. Ett halvår senare blev jag gravid och fick en dotter. 2010 försökte vi igen men det tog sig inte. Gjorde en kontrast röntgen som visade passage. 2011 opererade jag bort ett par tumörer ett halvår efter fick jag ett X igen, efter mycket om och men var de tvugna att ta bort min sista äggledare.jag var nu efter 6 bukoperationer helt steril. När jag kom hem från sjukhuset grät jag i en kvart, sedan ringde jag IVF klinik. Tre månader senare var jag gravid och har precis fått en underbar pojke!

    Misströsta inte! IVF är gjort för kvinnor som inte har fungerande äggledare. Vårt tog sig på¨andra försöket. Hormonsprutorna var inga problem, jag mådde inte dåligt eller någonting,bara glad att jag fick denna möjlighet. Du kan få barn utan äggledare! Jag funderar nu på att skaffa ett syskon till =)

  • MissJP
    Nanni skrev 2013-03-07 09:42:58 följande:
    Fick mitt första X 2007, blev av med vä äggledare. Ett halvår senare blev jag gravid och fick en dotter. 2010 försökte vi igen men det tog sig inte. Gjorde en kontrast röntgen som visade passage. 2011 opererade jag bort ett par tumörer ett halvår efter fick jag ett X igen, efter mycket om och men var de tvugna att ta bort min sista äggledare.jag var nu efter 6 bukoperationer helt steril. När jag kom hem från sjukhuset grät jag i en kvart, sedan ringde jag IVF klinik. Tre månader senare var jag gravid och har precis fått en underbar pojke!

    Misströsta inte! IVF är gjort för kvinnor som inte har fungerande äggledare. Vårt tog sig på¨andra försöket. Hormonsprutorna var inga problem, jag mådde inte dåligt eller någonting,bara glad att jag fick denna möjlighet. Du kan få barn utan äggledare! Jag funderar nu på att skaffa ett syskon till =)
    Vilken resa ni har gjort... IVF är ju världsbäst. Tänk om det inte hade funnits!
    Det är förberedelsen som jag tänker en del på. Jag är sjukt nålrädd haha. Var det obehagligt att plocka ut äggen?
    Vad får ni betala för IVF?
    Hoppas att det blir ett syskon då :)
  • Nanni
    MissJP skrev 2013-03-07 17:05:48 följande:
    Vilken resa ni har gjort... IVF är ju världsbäst. Tänk om det inte hade funnits!
    Det är förberedelsen som jag tänker en del på. Jag är sjukt nålrädd haha. Var det obehagligt att plocka ut äggen?
    Vad får ni betala för IVF?
    Hoppas att det blir ett syskon då :)
    Vi köpte ett tre pack på Carlanderska kostade 60,000 plus sprutor. Jag är också nålrädd men det var ingen fara alls! Sticket känns inte och min man hjälpte mig i början.

    Men äggplock kan göra ont.men man får morfin och lugnande innan så det går det med. Det är helt klar värt detl Tänk på att det är små minibebisar de plockar ut =) 
  • Sara84

    Samma sits här.
    Opererades akut för utomkveds förra året.

    Det värsta jag gjort, värre än att föda barn. Den smärtan glömmer jag aldrig! Iof hade jag gått länge, 9 veckor och hade 1,5 liter blod i buken och en totalt pajad äggledare. 
    Den trasiga äggledaren + X:et togs bort. Den äggledare jag har kvar har ingen passage och jag har fått rådet, precis osm du, att inte bli gravid på naturlig väg. Nu har vi precis startat vår utredning för IVF.

    Längtar så!!!        


  • MissJP
    Sara84 skrev 2013-05-23 14:38:37 följande:
    Samma sits här.

    Opererades akut för utomkveds förra året.

    Det värsta jag gjort, värre än att föda barn. Den smärtan glömmer jag aldrig! Iof hade jag gått länge, 9 veckor och hade 1,5 liter blod i buken och en totalt pajad äggledare. 

    Den trasiga äggledaren + X:et togs bort. Den äggledare jag har kvar har ingen passage och jag har fått rådet, precis osm du, att inte bli gravid på naturlig väg. Nu har vi precis startat vår utredning för IVF.

    Längtar så!!!        



    Vilken tur att det gick bra! Den blodförlusten är inte att leka med. Hur lång tid kan ni få vänta innan första ivf-försöket?

    Jag hade "tyvärr" inget x. Vi skulle fått en tid för ivf-information men efter att jag gjorde en anmälning så har vi inte hört av dem.
  • Sara84
    MissJP skrev 2013-05-23 15:23:28 följande:



    Vilken tur att det gick bra! Den blodförlusten är inte att leka med. Hur lång tid kan ni få vänta innan första ivf-försöket?

    Jag hade "tyvärr" inget x. Vi skulle fått en tid för ivf-information men efter att jag gjorde en anmälning så har vi inte hört av dem.

    Nej man var verkligen inte kaxig efter den akuta operationen.. Varken fysiskt eller psykiskt.. Det är först nu jag har känt mig redo för IVF, det har tagit tid att bara bearbeta det som hände...

    Jag vet inte alls hur lång tid det kan ta innan vi får göra vårt första IVF försökt.. Vi har lämnat blodprover, spermaprov och ska träffa läkaren för första gången den 3:e Juni. Är riktigt spänd och nervös! :)   
Svar på tråden Endast en skadad äggledare kvar..