• Anonym (Alko)

Jag.alkoholist? Tror inte det... Fler som dricker vin varje dag?

Tog iPaden från äldsta sonen för att "våga" skriva detta medans jag har ett rus. Ibland undrar jag om jag är alkoholist eller bara älskar vin?! Är 37, har två underbara barn och en fantastisk man. Dricker ca 2,5 (max3) glas rött om dagen..varken mer eller mindre. Jag börjar dricka när jag startar med maten..dvs ca 16.30. Slutar ca 18.15..... Då är det 2-3 glas senare. På helgen något senare-kanske slutar 19.00). Jag älskar vin, tycker det är såååååå gott. Myser i köket med mitt vin-enda tidpunkten jag får sök egentid. Lagar mat och dricker mitt vin. Kanske fortsätt ettill maten. ALDRIG mer än 3 glas vare sig det är vardag eller helg. Men i stort sätt varje dag. Okej...nu har jag skrivit...fler som vill vara med i tråden? Jag är ju berusad men absolut inte full.

• Svar på tråden Jag.alkoholist? Tror inte det... Fler som dricker vin varje dag?
  • Elin 885

låter inte alls bra.
    köp alkoholfritt vin istället.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym (Svar)

Svar på din fråga i rubriken är ja

• Anonym (Då är vi 2)

Alkoholist är du om ditt drickande påverkar din vardag, och det låter som det inte gör.
    Jag gillar smutta på konjak ibland, men det har aldrig påverkat min möjlighet att se till barnen kommer till skolan/dagis eller andra problem.

• Nape

Du är inte ensam om att dricka varje dag, men jag blir orolig för dig. Jag dricker själv väldigt lite, inte ens ett glas i veckan. Mina bekanta dricker nog något/några glas per helg. Men varje dag..det är ganska mycket.

Kan du vara utan att dricka?

Jag läste i somras att om en kvinna dricker mer än 9 glas per vecka (under semestern) är det varningstecken för alkoholism. Du dricker mer än det, och det är "vardag".

Ditt liv kanske funkar hur bra som helst, och jag ska inte lägga mig i. Men om du var min väninna skulle jag vilja att du provade en vit vecka, för att se om du klarade det. Om inte så kanske det är dags att söka hjälp- innan det blir värre. Alkoholfritt vin? Om man dricker det för att det är "gott" ska väl alkoholfritt funka lika bra? Eller- är det ruset man _egentligen_ är ute efter?

• Anonym (Svar)
    Anonym (Då är vi 2) skrev 2013-02-20 18:25:59 följande:
    Alkoholist är du om ditt drickande påverkar din vardag, och det låter som det inte gör.
    Jag gillar smutta på konjak ibland, men det har aldrig påverkat min möjlighet att se till barnen kommer till skolan/dagis eller andra problem.

Så resonerade min mor med....hon är var
    alkoholist
  • J a d e d
    Anonym (Då är vi 2) skrev 2013-02-20 18:25:59 följande:
    Hur kom du fram till den definitionen av alkoholism?
    Kan man inte sluta så har man ett beroende, det behöver inte nödvändigtvis (negativt) påverka ens omgivning för att det skall vara ett problem.
    Jeddan
  • SupersurasunkSara

Alkoholist är du om du inte kan låta bli utan måste ta dessa glas vin. De flesta alkoholister säger dock att givetvis kan de låta bli, men varför? De njuter ju av sitt vin, ingen skada skedd osv.

Viss försöker för att överbevisa andra om att de visst kan, men mitt i allt säger de till sig själva att det är ju löjligt, inte ska de behöva bevisa nåt och så tar de sitt glas vin... Men kan inte erkänna att de tar det för att de inte kan vara utan, suget blir för stort.

• Anonym (Svar)
    J a d e d skrev 2013-02-20 18:28:34 följande:
    Hur kom du fram till den definitionen av alkoholism?
    Kan man inte sluta så har man ett beroende, det behöver inte nödvändigtvis (negativt) påverka ens omgivning för att det skall vara ett problem.
  • Putt B

OM det sker varje dag så kanske det är dags att kolla över konsumtionen.....

Hemma dricks det vin ibland på vardagarna... men absolut inte varje dag.. det som kan vara problem är att vänjer du kroppen vid alkohol varje dag, så kan den till slut inte vara utan den..även om du inte själv upplever dig som "full" varje dag..

jag kan tycka att efter semestern kan det vara lite "jobbigt" att inte avsluta dagen med vin/öl osv... få då pimplar man ju lite mer än i vanliga fall...

men du är själv din egen domare här !

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2013-02-20 18:29:16 följande:
    Alkoholist är du om du inte kan låta bli utan måste ta dessa glas vin. De flesta alkoholister säger dock att givetvis kan de låta bli, men varför? De njuter ju av sitt vin, ingen skada skedd osv. Viss försöker för att överbevisa andra om att de visst kan, men mitt i allt säger de till sig själva att det är ju löjligt, inte ska de behöva bevisa nåt och så tar de sitt glas vin... Men kan inte erkänna att de tar det för att de inte kan vara utan, suget blir för stort.

Jag är diagnostiserad alkoholist men har inga problem att hålla upp med alkoholen när jag känner för det. Jag har heller inget "sug" efter alkohol och har aldrig haft det. Så det du skriver här stämmer inte!!
Svar på tråden Jag.alkoholist? Tror inte det... Fler som dricker vin varje dag?