• paddan11

Gravid v 27. Känns som mensvärk, foglossning?

Hej! Jag är gravid i vecka 27 och har senaste veckan haft "mensvärk". Jag har inte ont i ryggen överhuvudtaget mej har under en tid haft ont i ljumskarna och "mellan benen". Men nu har jag alltså fått mensvärk. Vad kan det bero på? Foglossning? Men ska man inte ha ont i ryggen då? Jag funderar på om det är sammandragningar. För jag liksom får som mensvärk och ont ... Stönnar och suckar. Det kommer och går. Intensivt i en timme ... Borta i något timmar och så vidares Vad tror ni?

• Svar på tråden Gravid v 27. Känns som mensvärk, foglossning?
  • Mummamalin

Slå en signal till sjukvårdsupplysningen eller din mvc och beskriv hur det känns. Gärna i relation till hur barnet rör sig.
    När jag själv fick värkar i v.25 så kändes det först som om tösen vänt på sig och börjat stampa neråt.

Har du koll på Braxton Hicks sammandragningar och vet hur de känns?

• paddan11

Jag har ringt mvc och fått tid på tisdag. Nej, jag har inte koll på hur värkar känns alls. Med första barnet hade jag inga sammandragningar eller värkar. Inte ens vid förlossningen pga planerat snitt. Ang barnets rörelser så är det olika . Känner barnet väldigt ofta. Men jag set inget samband mellan Menavärken och rörelserna. Hur gick det för dig med dina värkar? Födde du för tidigt?

• Mummamalin

Jepp. Trodde att det var sammandragningar som är helt naturligt men så började fosterrörelserna att kännas som sparkar neråt, och det som jag trodde var vanliga Braxton Hicks sammandragningar (som är vanligt under hela gravidieten) började kännas som tryck neråt. Sedan gick vattnet :o

• paddan11

Oj, men kändes det som mensvärk då? Eller på något annat sätt? Jag har som sagt till och från mensvärk. Samt att jag har ont mellan benen (ljumskar och runt om) som jag tror kan bero på foglossning. Jag hoppas allt gick bra med din lilla bebis som ville komma ut för tidigt!!!

• aysn

Jag har också som mensvärk till och från och min BM sa att de var förvärkar (vilket jag inte hade med de andra barnen). Tydligen kan man känna dem så tidigt som vecka 25. Fick även lämna urinprov för att utesluta infektion, men det var det alltså inte. Själv är jag lite skeptisk, då jag tycker att jag i så fall borde känna mensvärken i samband med en sammandragning, men så är det inte. Men hon hävdar det ändå

• Mummamalin

Det gick bara bra med tösen :)
    Foglossning har jag inte riktigt koll på, tackochlov. Ring till sjukvårdsupplysningen om du fortfarande är lite fundersam!

• paddan11

Okej. Alla säger så olika! Men barnmorska trodde att det var foglossning jag kände som mensvärk när jag ringde och fick min tid på tisdag. Men hon visste ju inte. Men har de koll på att dina förvärkar inte leder till för tidig födsel? Kollar de livmoderhalstappen??

• Mummamalin

Braxton Hicks är livmodern som "övar" sig inför en förlossning. Hela magen blir hård ett litet tag, sedan släpper det. Det påverkar inte barnet på något vis. Men börjar sammandragningar och fosterrörelser att kännas som tryck nedåt, då är det nog dax att kolla upp det lite mer akut :)
    (Med reservation för att alla nog är lika och att det bara är baserat på egna erfarenheter)

• paddan11

Vad skönt att allt gick bra med dottern!! Okej, jag tycker det är så svårt att förklara vad jag känner. Det känns som ett tryck neråt mot underlivet/ ljumskar ständigt men det tror jag har att göra med foglossning. Ont om jag särar på benen eller har suttit länge på golvet och ska resa mig. Men mensvärken känns oberoende till den andra smärtan. Svårt. Hoppas att de kommer på vad det är på tisdag då jag har läkartid.

• aysn
    paddan11 skrev 2013-02-20 20:29:25 följande:
    Okej. Alla säger så olika! Men barnmorska trodde att det var foglossning jag kände som mensvärk när jag ringde och fick min tid på tisdag. Men hon visste ju inte. Men har de koll på att dina förvärkar inte leder till för tidig födsel? Kollar de livmoderhalstappen??

Ja, några klara besked får man ju aldrig Nej, de kollar inget, min BM har aldrig kollat livmodertappen. Hon säger att om jag hade fött för tidigt förrut, så hade de varit mer försiktiga, men jag har fött två fullgångna bebisar, så då gör man inget. Jag vet inte vad jag ska tycka...
Svar på tråden Gravid v 27. Känns som mensvärk, foglossning?