• Trasan0606

Gå på bröllop och i inbjudan står det att ingen present behövs..?

Behöver lite hjälp här.

Vi ska inom kort på bröllop i Iskyrkan i Jukkasjärvi, vi betalar resa och boende själva (vilket var väldigt dyrt). I inbjudan så står det att de har begränsat med utrymme och vår present till dom är att vi kommer. Det tolkar jag som att de inte vill ha något MEN det känns ju så lökigt att gå på bröllop utan att ge något alls.

Vad hade ni gjort? Bruden och jag är släkt och umgicks mycket som barn men sporadiskt som vuxna men  vi har ändå god kontakt. Våra resp män har funnit varandra men umgås inte mer än när jag och bruden ses.      

Alla tips tas tacksamt emot!  

• Svar på tråden Gå på bröllop och i inbjudan står det att ingen present behövs..?
  • Justus

Vi gjorde likadant när vi gifte oss, och det funkade bra. Ingen kom med presenter, och det var det vi menade.

• Dixie

Om det står att de inte vill ha present, då hade jag respekterat deras önskan!

• Nyfiken gul

om jag som brud hade skrivit så i inbjudan att jag undanber mig presenter då förväntar jag mig att gästerna respekterar den önskan.

hur ska brudparet kunna resa hem med en massa presenter i bagaget?  presenter dom inte har plats med , inte kan få hem på vettigt sätt och faktiskt inte vill ha.  Onödigt! 

Vill ni absolut ge dom något så sätt in pengar till välgörande ändamål typ cancerfonden och ge dom gåvobevis på att ni gjort det. Det räcker.

eller skänk en slant till Ishotellet (man kan faktiskt göra det så ishotellet får fortsätta att finnas)

vad ni än gör kom INTE med ett paket. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • plingelinge

jag hade tagit med en blombukett och ett kort, eftersom jag skulle känna att det vore konstigt att komma tomhänt. men jag tror verkligen inte brudparet föväntar sig något om det står så i kortet, de förstår helt enkelt att det är väldigt dyrt för gästerna att ta sig dit o närvara. vi gjorde själva samma sak, eftersom vi visste att det skulle kosta övervägande delen av gästerna en del pengar (för en del mycket mer). vi ville verkligen bara dela dagen med dom inbjudna.

• Smurry

Vi skrev samma sak, just för att vi faktiskt inte önskar oss nåt!det slutade med att vi fick en hel del vaser ca 8 st, saker med våra namn på osv...vi är jätteglada att så många vill oss väl men tyvärr står det mesta i förrådet pga brist på plats! Så skippa presenter och skriv ett fint kort kanske med ett barndomsminne i! Det uppskattas nog mer!

• Primrose

En lliten romantisk och genomtänkt, men inte kostsam, gåva är mitt förslag.

• jashrinah
    jag hade letat på ett kort på henne från när ni var barn och lekte ( om det finns sådana ) och gjort ett riktigt fint "tack för att vi fick komma kort " ! =D 

• Deiia

Om ni, som du skriver, själv bekostat en resa för att vara med på bröllopet och om brudparet är glada och nöjda med er närvaro (och har uttryckt det) så ska ni absolut inte köpa en present!

Ni kanske skriva ett vackert kort med en fin dikt, lyckönskning eller liknande. Jag tror att det viktigaste är att ni kommer . För många är TID och närvaro en lyxvara.
    Förslaget om ett bidrag till någon välgörenhetsorganisation är också bra. Brudparet kanske ömmar för något speciellt. Det behöver inte vara en så stor summa, det är tanken som räknas och många bäckar små....  

• Trasan0606

Tack för era svar och bra förslag! Nu känns det inte så konstigt längre!

De kommer att ha en gästbok där man kan skriva/sätta in bild i så jag satsar på det!

Tack igen!

• Abborren

Kanske ta massa roliga foton under bröllopet sätta i album och ge i efterhand. Ha det så kul på bröllopet!

• nozpa
    plingelinge skrev 2013-02-20 21:27:58 följande:
    jag hade tagit med en blombukett och ett kort, eftersom jag skulle känna att det vore konstigt att komma tomhänt. men jag tror verkligen inte brudparet föväntar sig något om det står så i kortet, de förstår helt enkelt att det är väldigt dyrt för gästerna att ta sig dit o närvara. vi gjorde själva samma sak, eftersom vi visste att det skulle kosta övervägande delen av gästerna en del pengar (för en del mycket mer). vi ville verkligen bara dela dagen med dom inbjudna.
    App app, man ger inte blommor på bröllop! :)
  • plutus

När jag fyllde 50 skrev jag uttryckligen att jag inte ville ha blommor eller present, jag tyckte det var respektlöst av dem som ändå hade med sig. Jag ville ju slippa ta hand om sånt, och fick göra det ändå

• MaaxMaax

Vill de inte ha något, så ge inte något?

Känns det ändå konstigt så kan ni kanske köpa någon slags välgörenhetsgåva? Typ från Unicef, ActionAid eller liknande, och ge bort ett gåvokort? 

Veni Sancte Spiritus
Svar på tråden Gå på bröllop och i inbjudan står det att ingen present behövs..?