• Anonym (vill göra rätt)

Ska förbehållsloppet vara så lågt av Kronofogden?

Vill börja med att säga att jag är noga med min ekonomi men har hamnat hos KFM för att jag borgade för mitt ex. Vilket var idiotiskt och jag har lärt mig en läxa. Jag gör vad jag kan för att betala tillbaka.

Det har fungerat bra hittills. Jag har betalat ca 50 000 kr hittills. Haft utmätning ett tag och haft ett förbehållsbelopp på 7000 ungefär.

Är gift och har 2 barn, bor i hyretsrätt. Vi tjänar inte multum utan det går precis runt. Men vi har mat och tak över huvudet och barnen saknar ingenting.

I samband med att jag fick barn nr 2 så skulle jag fylla i nya uppgifter.

Sagt och gjort. Fick svar i veckan och mitt förbehållsbelopp är 4800 kr. Jag förstår inte hur jag ska klara mig på det?

Vi har det tight som det är redan även om det fungerar.

Det som ändrats är att vi inte längre bor i bostadsrätt och att jag istället är föräldraledig istället för att jobba.
    När vi bodde i bostadsrätt kostade det 3700/ månad för "hyra" så att säga och 1500 i lån.
    Nu betalar vi 6800 i hyra.

Min man är trött på att ekonomin inte går framåt. Att pengarna försvinner på våra utgifter direkt och att vi inte kan unna oss saker. Häromdagen sa han att han funderat på att lämna mig. Kändes inte alls roligt att höra.
    Önskar jag kunde bli kvitt skulden nu, men jag gör vad jag kan. Men 4800 kr kommer jag inte långt på.                    

• Svar på tråden Ska förbehållsloppet vara så lågt av Kronofogden?
  • zumba

Men din man har väl inkomst ?

• Anonym

Förbehållsbeloppet blir väl så lågt eftersom din man beräknas stå för större delen av era kostnader. 

• missan75

Men har det gått ner? Är det sedan ni gifte er? Det verkar märkligt om det gått ned för att ni fått ett barn till och du har gått från jobb till mannalefighet.

• Schack73

Ditt ex betalar ingenting? Ring och fråga varför de sänkt beloppet, verkar märkligt..

• Waldo

Om du vill jag ska kontrollräkna det för dig, så kan jag göra det.

Jag behöver info om

barnomsorgsavgift
    resekostnad till arbete
    era bägge inkomster

Du kan PM:a mig om du inte vill lägga ut det

Som det ser ut nu är det omöjligt att svara på din fråga           

• zumba

På kf hemsida finns det där man kan räkna ut det

• Anonym (vad gör du?)

TS vad håller du på med? Har du borgat för dit ex, så är det ju bara en kort tid du kan behöva betala, tex tills du sålt bostaden du borgade för?? Vad är det du gått i borgen för?
    Något är lurt...du har dessutom regressrätt gentemot ditt ex...
    Vad har du gått i bogen för?

Anonym (vad gör du?) skrev 2013-02-21 21:23:39 följande:
    TS vad håller du på med? Har du borgat för dit ex, så är det ju bara en kort tid du kan behöva betala, tex tills du sålt bostaden du borgade för?? Vad är det du gått i borgen för?
    Något är lurt...du har dessutom regressrätt gentemot ditt ex...
    Vad har du gått i bogen för?
    Han ville starta ett företag men behövde en till person för att kunna ha ett handelsbolag så jag gick med på det.
    Det är inget lurt med det hela utan jag har sagt sanningen. Skulderna är från olika grossister som mitt ex inte betalade. Eftersom jag står med på handelsbolaget så är skulderna mina också. Mitt ex betalar inte på skulderna. 
    Waldo skrev 2013-02-21 09:59:23 följande:
    Om du vill jag ska kontrollräkna det för dig, så kan jag göra det.

Jag behöver info om

barnomsorgsavgift
    resekostnad till arbete
    era bägge inkomster

Du kan PM:a mig om du inte vill lägga ut det

Som det ser ut nu är det omöjligt att svara på din fråga           

Jag tar det hä, vill vara anonym då jag skäms som en hund.

Barnomsorgsavgiften är låg, 450 kr/mån

Resekostnad för min man är 1500 kr/månad i snitt. Kommunalt fungerar inte pga obekväma arbetstider och dåliga förbindelser.

Han får ca 16 000 efter skatt och om jag tar ut 7 dagar/vecka så får jag 7 000 ungefär.

Vi kommer inte att få ihop det med hyra, min sambos lån, CSN, el osv.

Kommer börja jobba halvtid till sommaren, vet inte vad inkomsten kommer att landa på då eftersom förhandlingar pågår gällandes min nya tjänst (dock samma arbetsplats, kommer få större ansvarsområde)

Då kommer jag ha resor för ca 1500/månad. Samma där. Pendlar till grannorten och det går ca 5 bussar dit och jag jobbar allt mellan 06-02.

Vill poängtera för alla att jag VILL bli skuldfri och göra rätt för mig men jag vill också ha råd med vårt hushålls räkningar.
    Jag äger inget av värde. Sålde min bil för att betala igen det jag kunde. Nu lånar  vi en gammal bil av mina föräldrar så den kostar oss inget mer än bensin.               
  • zumba

Ni har ju en inkomst efter din utmätning på över 20000 kr ? + barnbidrag ?

Svar på tråden Ska förbehållsloppet vara så lågt av Kronofogden?