• Anonym (vad äta?)

    Vad kan jag äta vid magsjuka??

    Jag förgås av hunger snart, men vad kan jag äta?
    Youghurt är inget för mig, är antagligen lite överkänslig mot laktos för det blir bara värre om jag äter det. Igår drack jag blåbärssoppa som gick rakt igenom. Mår bättre idag och är vansinnigt hungrig men satt nyss på toa och precis hur mycket som helst kom ur mig trots att jag ingenting har ätit.

    Så, vad kan jag äta?

  • Svar på tråden Vad kan jag äta vid magsjuka??
  • Aileen Allannah

    Du kan äta precis vad du vill, ät vad du är sugen på. Laktosprodukter kan vara lite jobbiga för magen ett tag, men proviva är ju bra. Mannagrynsgröt ska visst vara snäll.

  • Anonym (rafsrg)

    kokt mosad potatis och smörgåsrån brukar vara skonsamma för magen. 

  • Elin 885

    det bästa är att äta ingenting för då svälter du ut bakterierna. här hemma är det avslagen cola som gäller i ett dygn när vi är magsjuka. colan ger en socker och salt.


    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • hymafr

    Av en slump åt jag en gång för många år sedan popcorn då min mage var konstig och allt bara rann rakt igenom (alltså ej kräkningar).

    Magen stoppade upp omedelbart. Jag misstänker att popcorn är så torra att de suger upp vätskan.

    Annars brukar man säga kokt ris, kokt fisk, rostat bröd. 

  • Anonym (vad äta?)
    Aileen Allannah skrev 2013-02-21 09:51:39 följande:
    Du kan äta precis vad du vill, ät vad du är sugen på. Laktosprodukter kan vara lite jobbiga för magen ett tag, men proviva är ju bra. Mannagrynsgröt ska visst vara snäll.
    Njo, men jag vill ju äta det som är skonsammast för magen, jag kräks nämligen inte utan mår riktigt uselt tills det kommer ut andra vägen istället :-/
    Anonym (rafsrg) skrev 2013-02-21 09:52:49 följande:
    kokt mosad potatis och smörgåsrån brukar vara skonsamma för magen. 
    Ok, ska jag göra som potatismos eller bara mosa och äta 'torrt'?

  • Elin 885

    om du ofta har hård eller lös avföring så kan det t ex vara ibs.


    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Balahir

    jag dricker alltid blåbärssoppa och äter vitt bröd med smör.

  • Anonym (vad äta?)
    Elin 885 skrev 2013-02-21 09:54:44 följande:
    det bästa är att äta ingenting för då svälter du ut bakterierna. här hemma är det avslagen cola som gäller i ett dygn när vi är magsjuka. colan ger en socker och salt.
    Mm det gjorde jag igår, utom blåbärssoppan jag drack på kvällen då. Avslagen cola dricker jag.
    hymafr skrev 2013-02-21 09:55:45 följande:
    Av en slump åt jag en gång för många år sedan popcorn då min mage var konstig och allt bara rann rakt igenom (alltså ej kräkningar).

    Magen stoppade upp omedelbart. Jag misstänker att popcorn är så torra att de suger upp vätskan.

    Annars brukar man säga kokt ris, kokt fisk, rostat bröd. 
    Intressant. Har förr ätit potatismjöl utrört i lite vatten så det blir som en gröt, och binder magen,  men jag har jättesvårt med konsistensen så det är min sista utväg.
    Kamomillte som är antiseptiskt dricker jag också.


  • Anonym (vad äta?)
    Elin 885 skrev 2013-02-21 09:57:01 följande:
    om du ofta har hård eller lös avföring så kan det t ex vara ibs.
    Nej, jag tycker nog den är ganska normal annars Det går magsjuka på jobbet så att jag har fått det är inte konstigt.
Svar på tråden Vad kan jag äta vid magsjuka??