• Jessicca

Goda och bra recept för gravida

Någon här ute som vill dela med sig av goda recept som kan vara bra för gravida? Är rätt okunnig på de och de blir mest take away. Äter de mesta så om ni har ett bra recept så skriv! Är någonstans i vecka 6-8 så har lite problem med illamående och trötthet.

• Svar på tråden Goda och bra recept för gravida
  • XcsM

Jag hittade ett recept på en riktigt god sallad ganska tidigt i graviditeten som jag har ätit till annan mat nästan varje dag under hela graviditeten

Du behöver:
    Avokado
    Blodgrapefrukt (funkar även med vanlig grape om det kniper)
    citron
    pinjenötter
    kärnor från granatäpple
    paprika
    bladspenat eller någon annan bladsallad man gillar
    fetaost

Skär av skalet från blodgrapefrukten och skär den i mindre bitar över en skål så du inte går miste om saften. Hacka avokadon, blanda med grapefrukten och pressa sen saft från en halv citron över blandningen. citronen tar bort lite av avokadons beska smak och hindrar avokadon från att bli brun. häll ner hackad paprika, bladspenat, kärnorna från granatäpple och den nersmulade fetaosten. Toppa med pinjenötter. En kanongod sallad med massor av antioxidanter och vitaminer som är bra för både dig och bebis

• enlitenbitkaka

Ät det du brukar? :) Alla gillar ju olika saker. Jag som inte gillar sött var tvungen att dricka apelsinsaft till frukost varje dag och åt en påse godis per kväll. Men sallader är enkla att göra, fräscha (bra för illamåendet) och går att proppa fulla med nyttigheter. Wok var en favvis för mig också - knapriga grönsaker och woknudlar. Serveras med en röra av gräddfil, rödlök och gräslök

Stolt mamma till Signe 26/3-12 och änglatösen Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på drommenomlycka.blogspot.com/
  • Fiona M

vad är det du äter i vanliga fall som du inte kan äta nu?
    om du är trött skulle jag annars föreslå att du gör mat som kan ätas kall, alternativt gör matlådor som snabbt kan värmas på.
    gör ett storkok köttfärssås som du portionsförpackar och sen kan smaksätta pp olika sätt när du värmer på det, strimla och stek kyckling så du snabbt kan laga grytor etc.

• Jessicca
    XcsM skrev 2013-02-21 11:45:41 följande:
    Jag hittade ett recept på en riktigt god sallad ganska tidigt i graviditeten som jag har ätit till annan mat nästan varje dag under hela graviditeten

Du behöver:
    Avokado
    Blodgrapefrukt (funkar även med vanlig grape om det kniper)
    citron
    pinjenötter
    kärnor från granatäpple
    paprika
    bladspenat eller någon annan bladsallad man gillar
    fetaost

Skär av skalet från blodgrapefrukten och skär den i mindre bitar över en skål så du inte går miste om saften. Hacka avokadon, blanda med grapefrukten och pressa sen saft från en halv citron över blandningen. citronen tar bort lite av avokadons beska smak och hindrar avokadon från att bli brun. häll ner hackad paprika, bladspenat, kärnorna från granatäpple och den nersmulade fetaosten. Toppa med pinjenötter. En kanongod sallad med massor av antioxidanter och vitaminer som är bra för både dig och bebis

Tack de såg väldigt gott ut men har lite svårt för granatäpple men de funkar säkert lika bra utan de :)
  • Jessicca

Vi är väldigt tomma på recept här hemma så de blir ju ofta thai, kina, pizza, hamburgare, kebab just för att vi är så okunniga. Köttfärssås är vi båda helt värdelösa på och vi brukar köpa den som är färdig på burk

• La Lola
    Jessicca skrev 2013-02-21 12:14:07 följande:
    Vi är väldigt tomma på recept här hemma så de blir ju ofta thai, kina, pizza, hamburgare, kebab just för att vi är så okunniga. Köttfärssås är vi båda helt värdelösa på och vi brukar köpa den som är färdig på burk
    Föreslår att ni köper ett gäng kokböcker. Vår kokbok tex.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Fiona M

gör det enkelt för er.

köp en grillad kyckling, koka pasta och släng i skivade grönsaker, fetaost och vad ni nu tycker är gott.
    rör ihop någon dressing, påsdressing om det finns någon ni gillar, och blanda i --> mat för ett par dagar.

• Fiona M

lax är jättenkelt att laga.

tina filéer, lägg i en smord ugnsform, krydda med citron, salt och peppar.
    kör i ugnen, 200 grader, 10-15 min (skär i den så den är genomstekt om du är osäker).
    koka potatis, pressa om du vill ha lite "lättare" tillbehör.
    värm en Arlas citronsås och klipp i färsk timjan när den är nästan klar.
    servera med sallad.

• XcsM
    Jessicca skrev 2013-02-21 12:10:54 följande:
    Tack de såg väldigt gott ut men har lite svårt för granatäpple men de funkar säkert lika bra utan de :)
    Ja, det är bara att skippa granatäpplet! Det har jag gjort flera gånger när det inte funnits hemma också.
Svar på tråden Goda och bra recept för gravida