• babybabybaby

    Hur sorterar ni era sparade bilder? Program?

    Har ett kaos bland bilderna, en del är ej sparat utan finns på kamerornas minneskort, andra kort är överförda till datorn men ligger osorterade. Sedan har jag massvis av bilder på mobilen jag bör spara.

    Har canon kamera och för längesedan när jag sparade över filerna så sorterades de så fint i mappar efter datum men sist när jag sparade (har ny dator och därmed förmodligen ej samma canon program?) så skedde ej denna sortering efter datum. Dessutom verkar många filer blivit dubbelsparade.

    Nu till frågan hur skapar man en bra och enkel strukur bland bilderna? Kanke är en dum fråga men just nu känns all denna röra helt ohanterbar och jag behöver alla tips jag kan få! Finns det något bra och enkelt program att använda för detta ändamål?

    Efter att allt är sorterat och klart ska jag köpa en extern hårdisk och spara en backup.

  • Svar på tråden Hur sorterar ni era sparade bilder? Program?
  • Bingo

    Jag tycker att du börjar med att säkerhetsspara. Du kan alltid göra en ny backup på din nya ordning. Men spara först.

  • Emmis

    Jag skapar egna mappar Först för året och sedan undermappar - en per dag. Bilderna döper jag till nya namn efter datum och ordningsnummer - så här för bilder tagna idag 130221001, 130221002 osv.

  • Fia 28

    Detdär Canonprogrammet du snackar om följde ju troligtvis med kameran och det kan du ju även installera på nya datorn, om det inte är riktigt gammalt förståss.
    Hur du sorterar beror ju även lite på hur mycket foton du har. SJälv har jag typ nada, så jag lägger endast olika mappar för 2009, 2010, 2011 etc. Mamma tar lite mera så hon har "våren 2010", "sommaren 2010" etc.

  • missmadde

    Jag gör mappar för år och månader. Dessutom har jag olika temamappar. Har du bilderna i samma mapp till att börja med ser du dessutom alla dubbbelsparade direkt.

  • inze

    Har du en Windowsdator borde du ha eller kunna skaffa Windows Fotogalleri eller Live Fotogalleri. Där kan du ju få så att bilderna sorteras in så att du kan se dem i datumordning (förutsatt att kameran varit inställd med rätt datum) oavsett i vilka mappar de ligger. Om det räcker så så har det ju ingen betydelse hur du har bilderna sparade eller också kan du med hjälp av det sortera in dem per år, månad dag eller hur du vill ha det.

    Sedan finns ju Googles Picasa där man också kan sortera bilder m m:
    http://picasa.google.com/

    Och även i Photoshop Elements (kostar ca 1000-lappen) finns en programdel där man kan sortera sin bilder:
    http://www.adobe.com/se/products/photoshop-elements.html

       
         

      

  • Aniiee

    Picasa funkar bra. Har ansiktsigenkänning. (Heter det så?) Så kan man sortera enkelt på vilka som är med på bilderna. Annars vet jag inte.....


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • netza

    Håller med om Lightroom, men det kanske är för avancerat?

    Annars är det ju bara att göra manuellt efter en mappstruktur som passar dig.

  • The Doctor

    Jag har valt att ordna bilderna efter vilket datum de är tagna, uppdelade i år+månad och sedan i olika mappar om vi gör något som genererar många bilder (typ åker till stranden/firar jul etc). Vardagsbilderna jag tar på exempelvis barnen hamnar däremot under 2013/3.mars.

    Programmet jag använder är Adobe Bridge då jag fotograferar i RAW.


    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Pitepalt

    Oavsett lightroom eller bridge kan du sortera bilderna på datum och namn. Jag har runt hundratusen bilder och för att hålla ordning så MÅSTE jag ha ett system.
     
    Exempel:

    huvudmappen heter Bilder
    I den ligger mappar som heter året, ex 2013.
    I den ligger mappar döpta till datumet de är fotograferade, ex 20130326
    Sen döper jag alla mappar till ett stödord, ex. 20130326_solig_trädgård
    I den mappen delar jag upp bilderna efter filtyp, jag skapar en mapp som heter RAW där jag lägger alla mina raw-filer, en mapp där jag jobbar med dem som heter PSD och en mapp med de klara bilderna som heter JPEG.
    Alla mina filer döper jag till först ett namn och sedan datum och sedan sekvensnummer (utan prickar över bokstäverna), ex; Solig_tradgard_30130326_0001.jpg

    Då vet jag exakt vart jag hittar mina bilder. Och jag kan söka på bilderna i finder (mac) eller utforskaren (pc) om jag exempelvis döpt filen till mina barns namn, då kommer alla de upp och jag kan bara klicka på den jag vill ha.

    Ansiktsigenkänningsprogram är säkert bra, men då måste du ju sitta och skriva in det på varenda bild! Jag taggar alltid mina bilder med metadata också i bridge eller lightroom, för att det ska bli ännu lättare att hitta!

    Så, lätt som en plätt eller hur!

  • gugeligu

    Jag har ingen aning om hur många jag har. De flesta har jag på en extern hårddisk och sedan har jag några även på datorn. Nytagna hamnar på datorn innan de kopieras även till den externa disken. 
    Jag kör på mappar med år och sedan datum.
    två Alt finns för mig
    År>datum (tex 6 mars)
    År>månad>datum
    Vilket jag för på varierar beroende på år och antal bilder. Numera är det nästan alltid det sistnämnda, gamla mappar har i stor utsträckning det första. 
     
    I bridge kan man ge betyg och sortera efter det, storlek, datum osv. Men som sagt inget jag använder mig av utan jag kör på hederligt mappsystem.

    Men hur gör ni andra med säkerhetskopiering? Jag har kopierat de viktigaste bilderna till dropbox (typ första bilderna på ungarna och sedan några för varje år, bröllopsbilder, speciellt bra resebilder osv.  men där finns plats för 1 gb och ja mer än så blir det ju om jag fotar en dag...  Och bara för att disken krashar vill jag inte dörlorat det mesta. Bränner ni ut? Har ni tå diskar? Ja hur gör ni?

  • Björn Severson

         Jag har cirka 15 mappar med foton i Google drive. Fotona ligger osorterade i varje mapp. Jag vill ha dem sorterade i den kronologiska ordning som de är tagna. Hur gör jag?
         Vänliga hälsningar
         Björn Severson

Svar på tråden Hur sorterar ni era sparade bilder? Program?