• Trissan

Har inte fått något BF-datum från UL.

De enda bf-datumen jag har är sista mens samt datumet från vul i v.10 (som min BM nu går efter).
    Då, i v.18+0 (enligt vul) så var vi på organscreening. Då misstänkt hjärtfel upptäcktes så fick jag ej något bf-datum från läkaren.

Nu var ju allt tack o lov bra med hjärtat (för vi var hos hjärtläkaren).

Enligt min BM har ingen ny tid skrivits över, och vi går nu efter vul.

Då beräknat snitt är inplanerat så undrar jag hur det blir då jag inte vet exakt hur långt gången jag är..... 

• Svar på tråden Har inte fått något BF-datum från UL.
  • jmynt

Man daterar inte så sent längre, jag fick mitt bf i v.12 och sen mäter de inte det mer. Jag var också på organscreening och frågade varför de inte daterar då. Läkaren sa att det var för att fosren växer mer olika då än i tidigare veckor så nu daterar man vid det tidiga ul

• Trissan
    jmynt skrev 2013-03-01 19:20:49 följande:
    Man daterar inte så sent längre, jag fick mitt bf i v.12 och sen mäter de inte det mer. Jag var också på organscreening och frågade varför de inte daterar då. Läkaren sa att det var för att fosren växer mer olika då än i tidigare veckor så nu daterar man vid det tidiga ul
    där har du fel. EFTER vecka 20 är det ingen idé att mäta fostren för det är först då som de växer olika. innan vecka 20 och främst vid det stora UL är då man mäter fostren.
  • Trissan
    jmynt skrev 2013-03-01 19:20:49 följande:
    sen gör inte alla tidiga ul, utan de allra flesta gör kring vecka 18
  • jmynt

I kalmarlän gör man iaf inte längre några dateringar vi rul utan det görs tidigare. Kanske inte är lika i hela landet då. Med båda mina andra barn har det varit som du sa men nytt för i år är tydligen att de inte daterar så sent, de vill helst göra det mellan v.10 och v.14. Det är det som läkarna här nere har sagt till oss iaf. Fråga din läkare eller bm. Det kan ju vara så att de inte ändrade det för att det första verkade stämma och därför inte sa nåt till dig?

• Trissan

Jmynt:
    Jag har frågat min bm och hon tycker också det är konstigt att jag inte har fått något nytt datum från det senare UL.
    Om vi går efter vul i vecka 10 så är jag i en viss vecka.men när jag gjorde fvp så fick de fram en annan vecka.
    Den veckan som de fick fram vägrar min bm att gå efter då hon påstår att det är sista mens de gått efter,men det är det inte heller!!
    Sen mitt i allt får jag veta att planerade kejsarsnitt görs nuförtiden mindre än 1 vecka innan BF.
    Detta är min 4:e graviditet och skall de göra kejsarsnitt såpass sent så kommer jag nog få värkar innan och jag får INTE föda vaginalt pga tidigare snitt.
    Allt känns så himla rörigt!!

• älskarlivet81

I Skåne gör man datering vid ul som är vecka 17-19 någon gång. Vid ul vecka 32-34 beräknas sen födelsevikten.

jmynt skrev 2013-03-03 11:06:17 följande:
    I kalmarlän gör man iaf inte längre några dateringar vi rul utan det görs tidigare. Kanske inte är lika i hela landet då. Med båda mina andra barn har det varit som du sa men nytt för i år är tydligen att de inte daterar så sent, de vill helst göra det mellan v.10 och v.14. Det är det som läkarna här nere har sagt till oss iaf. Fråga din läkare eller bm. Det kan ju vara så att de inte ändrade det för att det första verkade stämma och därför inte sa nåt till dig?

• Trissan

Varför går ens min BM efter vul när alla andra undersökningar tyder på ungefär samma datum?

enligt sista mens BF:  28 juni
    enligt VUL: 23 juni
    enligt FVP-ul (samt de 2 försök till mkp innan med UL): 30 juni
    organscreening (han sa till oss att vi verkar vara i den vecka vi tror)och blir då BF: 30 juni

BM förlitar sig härmed på VUL!!!!

Imed att jag skall få planerat snitt, så vill jag inte att de tar ut bebis för tidigt.
    Hade jag fött vaginalt så hade jag skitit i vilket jäkla bf-datum jag har, men nu är det kejsarsnitt det handlar om.

Och att ul-läkaren som gjorde organscreeningen inte skrev in nytt datum i journalen är för mig och bm lite halvkonstigt.

• jmynt
    Trissan skrev 2013-03-04 07:33:53 följande:
    Varför går ens min BM efter vul när alla andra undersökningar tyder på ungefär samma datum?

enligt sista mens BF:  28 juni
    enligt VUL: 23 juni
    enligt FVP-ul (samt de 2 försök till mkp innan med UL): 30 juni
    organscreening (han sa till oss att vi verkar vara i den vecka vi tror)och blir då BF: 30 juni

BM förlitar sig härmed på VUL!!!!

Imed att jag skall få planerat snitt, så vill jag inte att de tar ut bebis för tidigt.
    Hade jag fött vaginalt så hade jag skitit i vilket jäkla bf-datum jag har, men nu är det kejsarsnitt det handlar om.

Och att ul-läkaren som gjorde organscreeningen inte skrev in nytt datum i journalen är för mig och bm lite halvkonstigt.

Jag förstår precis vad du menar, men jag tycker inte att du ska oroa dig för att de ska ta ut bebisen för tidigt, det skiljer bara några dagar på de olika datumen och allt från tre veckor innan till två veckor efter bf räknas som normalt. Om de nu skulle ta ditt barn  så en vecka för tidigt i v. 38 tex. så skulle det ändå inte vara någon fara för bebisen. Läkarna kan sin sak de är bra på sånt här. Sen kan jag helt klart tycka att har skulle ha gjort en anteckning i din journal men alla gör iinte det om det bara handlar om nån dag hit eller dit. Man tycker ju dock att de skulle gå efter fvp har fått för mig att det borde vara säkrast men kan ha helt fel.

I vilket fall så kommer du ju inte få en prematur bebis för att datumen skiljer sig ett par dagar. Om du är rädd att bebisen ska vara "för liten" så be om ett tillväxt ul. Lycka till nu så ska du se att det går jätte bra för er.  
  • Trissan
    jmynt skrev 2013-03-04 10:30:42 följande:

Jag förstår precis vad du menar, men jag tycker inte att du ska oroa dig för att de ska ta ut bebisen för tidigt, det skiljer bara några dagar på de olika datumen och allt från tre veckor innan till två veckor efter bf räknas som normalt. Om de nu skulle ta ditt barn  så en vecka för tidigt i v. 38 tex. så skulle det ändå inte vara någon fara för bebisen. Läkarna kan sin sak de är bra på sånt här. Sen kan jag helt klart tycka att har skulle ha gjort en anteckning i din journal men alla gör iinte det om det bara handlar om nån dag hit eller dit. Man tycker ju dock att de skulle gå efter fvp har fått för mig att det borde vara säkrast men kan ha helt fel.

I vilket fall så kommer du ju inte få en prematur bebis för att datumen skiljer sig ett par dagar. Om du är rädd att bebisen ska vara "för liten" så be om ett tillväxt ul. Lycka till nu så ska du se att det går jätte bra för er.  
    ja vi skall få ett tillxäxt-ul i v.31-32.

grejen är ang fvp-ul, så sa de "ja du är i v.15+1 så vi kan genomföra provet idag".
    men enligt min bm så har de antecknat v.16+1 den dagen och även en vecka längre gången alla dagar.

Jag sa till henne "men herregud! jag var ju DÄR då de sa vilken vecka jag är i!".
    men hon går bara efter datorn inte vad jag säger

vilket bf-datum hade du gått efter? jag har börjat gå efter 23 juni nu för då är jag ju längre gången och veckorna går fortare...=) 
  • jmynt
    Trissan skrev 2013-03-04 10:36:14 följande:
    ja vi skall få ett tillxäxt-ul i v.31-32.

grejen är ang fvp-ul, så sa de "ja du är i v.15+1 så vi kan genomföra provet idag".
    men enligt min bm så har de antecknat v.16+1 den dagen och även en vecka längre gången alla dagar.

Jag sa till henne "men herregud! jag var ju DÄR då de sa vilken vecka jag är i!".
    men hon går bara efter datorn inte vad jag säger

vilket bf-datum hade du gått efter? jag har börjat gå efter 23 juni nu för då är jag ju längre gången och veckorna går fortare...=) 

Har du regelbunden mens eller känner av din äl så skulle jag nog gå efter det. På mig har de gjor tvärt om Jag är enligd sista mens i v. 21 nu och enligt ul så är jag i v.20 men jag känner min äl jätte tydligt och dessutom vet jag när vi hade sex för gubben var bortrest rätt mycket i den vevan. Jag går efter mitt datum så får de gå efter sitt. Mina barn vill gärna komma för tidigt så för mig blir det nog prematur denna gången pga hur de räknat. Får man fråga varför det blir snitt?
  • Trissan
    jmynt skrev 2013-03-04 10:51:23 följande:

Har du regelbunden mens eller känner av din äl så skulle jag nog gå efter det. På mig har de gjor tvärt om Jag är enligd sista mens i v. 21 nu och enligt ul så är jag i v.20 men jag känner min äl jätte tydligt och dessutom vet jag när vi hade sex för gubben var bortrest rätt mycket i den vevan. Jag går efter mitt datum så får de gå efter sitt. Mina barn vill gärna komma för tidigt så för mig blir det nog prematur denna gången pga hur de räknat. Får man fråga varför det blir snitt?
    vårt första barn fick jag värkar och öppnade mig 4 cm, de spräckte sen hinnorna så att att vattnet gick för att få bättre kurva, då gick min sons hjärtljud ner till 40....så jag blev sövd och ur-akut snittad.

vårt andra barn (änglabarn) hade cystmissbildning i ena lungan och höll på att få hjärtsvikt då jag fick prematura värkar pga av mina 7 liter fostervatten i magen (en bieffekt av hans sjukdom) 

sen när vår tredje pojk kom till så fick jag inte längre lov att föda vaginalt

så att därför blir det planerat snitt. 
  • överanalysera

Såhär är det:
    "5 - 7 veckor: Noggranna mätningar av hinnsäck ger ett BF +/- 7-10 dagar.
    7 - 14 veckor: Noggranna mätningar av crown-rump-length (CRL) ger ett BF +/- 3 dagar vid sju veckors graviditet.
    14 - 26 veckor: Noggranna mätningar av bukens diameter, huvudets storlek och lårbenets längd ger ett BF +/- 7-10 dagar.
    26 - 40 veckor: Noggranna mätningar ger ett BF +/- 21 dagar."

• jmynt
    Trissan skrev 2013-03-04 10:54:26 följande:
    vårt första barn fick jag värkar och öppnade mig 4 cm, de spräckte sen hinnorna så att att vattnet gick för att få bättre kurva, då gick min sons hjärtljud ner till 40....så jag blev sövd och ur-akut snittad.

vårt andra barn (änglabarn) hade cystmissbildning i ena lungan och höll på att få hjärtsvikt då jag fick prematura värkar pga av mina 7 liter fostervatten i magen (en bieffekt av hans sjukdom) 

sen när vår tredje pojk kom till så fick jag inte längre lov att föda vaginalt

så att därför blir det planerat snitt. 
    Jag beklagar verkligen. Du har haft fet tufft. Hoppas att det går smidigt denna gången. Kan ju kanske kännas som en trygghet också att det inte riskerar att bli som med första. Hoppas allt går bra iaf.
  • Trissan
    jmynt skrev 2013-03-04 11:06:36 följande:
    Jag beklagar verkligen. Du har haft fet tufft. Hoppas att det går smidigt denna gången. Kan ju kanske kännas som en trygghet också att det inte riskerar att bli som med första. Hoppas allt går bra iaf.
    jovisst är det en form av trygghet, fast jag hade hellre fött vaginalt då det är en sorg för mig att inte ha upplevt det mest naturliga en havande kvinna går igenom...men men...

• jmynt
    Trissan skrev 2013-03-04 11:15:11 följande:
    jovisst är det en form av trygghet, fast jag hade hellre fött vaginalt då det är en sorg för mig att inte ha upplevt det mest naturliga en havande kvinna går igenom...men men...

Jag förstår vad du menar. Men det viktigaste är ju att både du o bebisen mår bra. Jag har tack o lov inte behövt snittas, jag är så rädd för det speciellt om man inte är sövd. Det där med ryggbedövning är nått jag aldrig skulle fixa är inte alls rädd för sprutor men där går nog gränsen för vad jag skulle fixa.
Svar på tråden Har inte fått något BF-datum från UL.