• roderil

Tips på hur ni får bort molluskerna!

Dotterns mollusker försvann direkt efter att jag använt:

Tea Tree Blackhead Exfoliating Wash! från Body Shop. Har varit inne i affären jag köpte det i och sagt åt dem att tipsa om detta för det var helt otroligt bra.

Jag smörjde och gnuggade noggrant in dottern efter att jag noggrant sköljt av henne i duschen. Jag lät det verka lite och sköljde sedan av med ljummet vatten. Torkade noggrant med handduk och morgonen därpå var de flesta borta. De som var kvar var väldigt små, jag gjorde ytterligare en gång och ALLA försvann.

Vi hade provat allt möjligt innan och hon hade jätte besvär av dem i flera månader och de blev bara fler och fler. Nu har de hållit sig borta!

Tipsar oerhört!!!
  • Svar på tråden Tips på hur ni får bort molluskerna!
  • SockerStinn

Oj, undrar vad den innehåller *släpper inte i närheten av barn utan att läsa på* 
    Jag fick info om att inte göra något åt dom och höll mig till det. Barnen hade dem visserligen länge men hade inga som helst besvär av dem.  

• roderil

Jag har länge använt den själv för akne och jag litar på body shops produkter. Jag är allergisk och reagerar kraftigt på de flesta andra märken eftersom de ofta är fullproppade av olika plaster mm.

Skulle självklart aldrig använda den på henne om jag inte trodde det var helt säkert :) Så förstår din reaktion.

Produkten innehåller tea tree olja vilket verkar bra mot mollusker och även ärr. Det var på så sätt jag kom att pröva det för att jag fått tips om tea tree olja. Denna produkten innehåller ekologisk tea tree olja och är fair trade,

Innehåller följande:

Aqua (Solvent/Diluent), Glycerin (Humectant), Steareth-21 (Emulsifier), PPG-15 Stearyl Ether (Emollient/Skin Conditioner), Propanediol (Viscosity Modifier), Silica (Absorbent), Stearic Acid (Emulsifier), Polysorbate 60 (Surfactant), Palmitic Acid (Surfactant), Caprylyl Glycol (Skin Conditioning Agent), Prunus Armeniaca Seed Powder (Abrasive), Melaleuca Alternifolia Leaf Oil (Natural Additive), Panthenol (Skin/Hair Conditioning Agent), Acrylates/C10-30 Alkyl Acrylate Crosspolymer (Stabiliser/Viscosity Modifier), Calophyllum Inophyllum Seed Oil (Skin Conditioning Agent), Xanthan Gum (Viscosity Modifier), Sodium Hydroxide (pH Adjuster), Myristic Acid (Emulsifier), Salix Alba Bark Extract (Natural Additive), Lauric Acid (Surfactant - Cleansing Agent), Limonene (Natural Additive), Leptospermum Petersonii Oil (Natural Additive), Tocopherol (Antioxidant), Caramel (Colour), CI 19140 (Colour), CI 42090 (Colour).

• roderil

Det är inte alltid bäst att låta dem vara, de kan göra oerhört ont och komplicera i onödan. Jag har själv haft mycket och jag fick skära bort dem, vilket gav otroligt fula ärr över hela kroppen.

Dottern kunde inte få ner armarna för att hon hade så mycket i armhålorna. Hon hade oerhört ont och jag tycker absolut det är värt att prova om man tror man kan hjälpa. Ville inte heller att hon skulle tvingas skära bort dem och få dessa hemska ärr.

• SockerStinn

Sodium Hydroxid är också känd som kaustiksoda. Skulle tippa på att det är det som bränner bort molluskerna. Jag hade inte använt något sådant på ett barn.

Får ingå i specificerade preparat med vissa halter och varningstexter.
    • Nagelbandsupplösande medel max 5 %; varningstext: "Innehåller alkalier. Undvik kontakt med ögonen. Kan orsaka blindhet. Förvara utom räckhåll för barn."
    • Rakpermanent max 1,2 %; varningstext: "Innehåller alkalier. Undvik kontakt med ögonen. Kan orsaka blindhet. Förvara utom räckhåll för barn." Frisörer får använda 4,5 %; varningstext: "Endast för yrkesmässigt bruk. Undvik kontakt med ögonen. Kan orsaka blindhet."
    • Hårborttagningsmedel, som pH-reglerare upp till pH 12,7; varningstext: "Förvara oåtkomligt för barn. Undvik kontakt med ögonen."
    • Andra preparat, som pH-reglerare upp till pH 11. Inget krav på varningstext.

Första hjälpen invärtes 
    Alla former är livsfarliga att svälja. 
    Framkalla inte kräkning. Ge mjölk eller ännu bättre filmjölk eller andra svaga syror (citronsaftvinäger, utspäddättika) att dricka upprepade gånger. Sök läkarvård snabbt; detta kan vara livshotande.

• SockerStinn
    Limonen tränger igenom huden bra och används därför som medium för läkemedel som ska upptas genom huden.Så det gäller att det används ihop med saker man vill ha in i kroppen. Är starkt allergiframkallande och många kemister avråder från användning av Limone i produkter till barn. 
  • SockerStinn

Tea tree stör hormonbalansen, hur stor effekt det har har jag ingen uppgift om och det behöver ju inte märkas ut med varningar, så inget jag hade oroat mig för vid kort tids användning som detta ju handlar om. Å andra sidan är tea tree olja helt förbjudet i Norge, och nått måste de väl ha baserat det på?

• Samuel B

Pleurocaps funkade bra för vår son. Han har blivit immun mot mollusker. Fick tips på dagis.

• Basilikan
    SockerStinn skrev 2013-02-21 22:44:02 följande:
    Sodium Hydroxid är också känd som kaustiksoda. Skulle tippa på att det är det som bränner bort molluskerna. Jag hade inte använt något sådant på ett barn.

Får ingå i specificerade preparat med vissa halter och varningstexter.
    • Nagelbandsupplösande medel max 5 %; varningstext: "Innehåller alkalier. Undvik kontakt med ögonen. Kan orsaka blindhet. Förvara utom räckhåll för barn."
    • Rakpermanent max 1,2 %; varningstext: "Innehåller alkalier. Undvik kontakt med ögonen. Kan orsaka blindhet. Förvara utom räckhåll för barn." Frisörer får använda 4,5 %; varningstext: "Endast för yrkesmässigt bruk. Undvik kontakt med ögonen. Kan orsaka blindhet."
    • Hårborttagningsmedel, som pH-reglerare upp till pH 12,7; varningstext: "Förvara oåtkomligt för barn. Undvik kontakt med ögonen."
    • Andra preparat, som pH-reglerare upp till pH 11. Inget krav på varningstext.

Första hjälpen invärtes 
    Alla former är livsfarliga att svälja. Framkalla inte kräkning. Ge mjölk eller ännu bättre filmjölk eller andra svaga syror (citronsaftvinäger, utspäddättika) att dricka upprepade gånger. Sök läkarvård snabbt; detta kan vara livshotande.

Sodium hydroxidär det ämnet jag skulle bekymrat mig minst över i listan. Den används för att få ett lagom pH. De farorna som du skriver om gäller höga koncentrationer. Här blandas den bl.a med syror och neutraliseras då.  Ska den fräta bort några mollusker krävs det mycket högre koncentrationer.

Jag kan tipsa om att sätta plåster på dem så fort det går hål eller de blir inflammerade.  Vi fick tipset att smörja med Daktacort och de gick bort ganska snabbt.   
Svar på tråden Tips på hur ni får bort molluskerna!