• Anonym (Hjälp!)

5 åring som har ont i rumpan!

Min son på 5 år har haft jätteont i rumpan de sista 3 kvällarna. Han gråter och vill prova bajsa trots att han bajsat flera gånger innan. För en vecka sen hade han magsjukan men är inte dålig i magen. Han gråter och jag vet inte vad jag ska göra! Han har verkligen jätteont. På dagarna är allt som vanligt. Jag gav honom både maskmedel och Alvedon igår kväll och hoppades att det dkulle vara borta idag men han vaknade nu och gråter och skriker aj. Det gör ont , det gör ont säger han.. Jag mår så dåligt av att se honom så här! :( vad kan det vara?? Har någon varit med om nåt liknande? Han säger även att det killas och gör ont.. Hjälp!!

• Svar på tråden 5 åring som har ont i rumpan!
  • 1lingon1blåbär

Han kan ha fått sprickor om han bajsat häftigt.. är man magsjuk är avföringen också väldigt sur, vilket försvårar hela balansen i tarmsystemet. Att det svider och kliar tycker jag är klara tecken på att någonting som inte ska vara där finns där Solig en spricka möjligtvis!

Har du tittat i rumpan på honom?  Kan han berätta exakt vart det gör ont?

Stackarn!

• Anonym (Hjälp!)

Han säger att det gör ont inuti när jag frågar.. Kan mask göra ont? För han säger att det även killas. Jag gav honom maskmedel igår kväll, bör dom inte ha dött nu i såna fall?

• cloudberry79

Min femåring lider av kronisk förstoppning och när han har haft en bajsperiod så får han ofta sprickor i rumpan. Det finns en salva på apotek som heter Xyloproct som har hjälpt oss enormt mycket, men vi rådfrågade läkaren först och hon rekommenderade denna salva.

(M)amma till V -07 och E -12
  • 1lingon1blåbär
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-02-22 00:01:25 följande:
    Han säger att det gör ont inuti när jag frågar.. Kan mask göra ont? För han säger att det även killas. Jag gav honom maskmedel igår kväll, bör dom inte ha dött nu i såna fall?

Nej, mask ska inte göra ont.. men om man kliat och kommit åt med nageln- då kan det göra ont. Och en eventuell spricka kliar också, och gör ont.

Är han hård i magen nu eller fortfarande lös?

Ovan nämnde en bra salva som är värd att prova, men rådfråga med läkarn först... eller kontakta 1177 och rådfråga med dom :)

Avvakta till i morgon och se om det slutar klia, maskmedlet dödar lyckligtvis maskarna ganska snabbt.
    Går det inte över tycker jag ni får gå till läkarn, men det gör det förhoppningsvis- går över snarast alltså!        
  • Anonym (Hjälp!)

Han är bra i magen, inte hård eller lös.. Vi får avvakta tills i morgon och hoppas att det är bättre. Om det är mask bör väl maskmedlet jag gav igår kväll ha verkat då?

Tack för alla tips och råd! :)

• krakel

Jag har en 4,5 åring här hemma som lider av mask OFTA. Det kommer ju efter en stund i sängen. Mamma mask kryper till analöppningen o lägger ägg. Det är spec då det är mörkt o varmt. De är ljusskygga med men om man tar en lampa lyser i rumpan och särar lite så ser man henne ibland. Få kan man plocka bort henne så brukar det (iaf på min tjej) ta bort klådan o hon kan sova igen.

Hon börjar ofta med att skrika aj aj aj kan inte förklara va det är. Jag vet att man eg inte ska behandla barn man inte sett mask på men de är eller kan va jättesvårt att se dem. Om du nu ändå beslutat att medicinera så sak ALLA i familjen ta. 14 dagar kan äggen leva utanför kroppen

• Englia

Krakel: hur kan din dotter drabbas så ofta av mask? Låter som att det finns obehandlade barn på dagis? Så din dotter smittas om och om igen....mask kommer ju inte av sig själv.,,

• Anonym

Min son får sprickor ibland i rumpan men jag smörjer med vanlig salva typ inotyol o det hjälper.

Det kan ju vara springmask också, har hört vissa barn som tyckt det gör ont i rumpan då o kliar. Men då borde det ju bli bättre snart nu när ni tagit medicin. 

• Anonym (c)

Prova att smörja med xylocain och inotyol ifall det bara är sprickor så lär det läka på ett par dar.
    Skulle det vara mask så lär det ju hjälpa ganska snart eftersom du gett medel mot det o sen ge medel om 14 dar igen...
    Hjälper inget av detta så kanske vc vore en bra sak att uppsöka om han kanske behöver nån annan form av salva eller liknande...  

• jagälskarallaminabarn

Min 7-åring hade nyligen samma problem. Vi fick rådet att kolla hur hon såg ut i rumpan och ev smörja henne om nödvändigt. Det slutade med att vi fick duscha och smörja henne med Bepanthen, (en salva som även är ok att använda istället för Inotyol på bebisar), då hon inte lyckats torka sig riktigt efter att ha gjort "det stora". Detta har hänt 2 gånger och båda gångerna har vi gjort lika och det har hjälpt, dock kan man behöva smörja flera gånger. Bepanthen hittar du i barnhyllan på Apoteket. Lycka till!

• Anonym
    Englia skrev 2013-02-22 23:08:04 följande:
    Krakel: hur kan din dotter drabbas så ofta av mask? Låter som att det finns obehandlade barn på dagis? Så din dotter smittas om och om igen....mask kommer ju inte av sig själv.,,
    mask är precis som löss vanligare än man tror. har precis hafft en dust här hemma.
    Anonym (Hjälp!) skrev 2013-02-22 00:01:25 följande:
    min son har precis haft mask och hade det som du beskriver det din son har det. min son uppfattade klådan som det gjorde ont och då gjorde det de med annser jag. Vi förstod först inget alls  å provade alvedon och olika sorters salva för att försöka lindra det onda. rn kväll när jag skulle ta till potatismjöl så såg jag utanför analen en liten vit mask åla sig. jag googlade på mask å barn å fick fram springmask.. avmaskade hela familjen, är noga med att tvätta händerna, tvättar tvätt ofta, ät eler drick inte med samma redskap samtidigt. Det tog en till två dagar efter att vi har tagit tabletterna innan sonen slutade att klaga på det onda.
     www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Mask-i-magen/
  • krakel

Oj glömt att kolla på fl på ett tag

Ja jag önskar med jag hade svaret på varför min dotter blir smittad. Det finns nog tyvärr inget. Pratat med vc dr om detta och en del barn har otur bara gilla läget och behandla när det kommer.

Nu ät det ju inte så att hon får det flera ggr på varan så under sina dryga 4 år på dagis så har hon hart det ofta men det hinner ju gå ett tag emellan. Det är dock lika jobbigt varje gång o så detta tvättande av kläder
    Sängkläder o handukar.

Svar på tråden 5 åring som har ont i rumpan!