• murvis

Matglad snart 5 månader..

Skulle bara kolla lite hur era 5 månaders äter? Har en kille på snart 5 månader som äter gröt till frukost o kvällsmat,stor burk med mat till lunch o middag. Däremellan blir det lite ersättning o även på natten. Anledning till att han äter vanlig mat är att han sov så dåligt på nätterna. O nu sover han hela natten

• Svar på tråden Matglad snart 5 månader..
  • Natulcien

Vår son helammades i den åldern. Och sov gott hela natten, 12 timmar utan uppvak. Glad

• honeytrouble

Min femmånaders ammas! Har börjat med lite smaksensationer men upplever att han har blivit hård i magen. Vilket han aldrig varit förut. Så om ett litet kryddmått med mat kan ställa till det så mycket så får jag nog backa lite :)

• simmisen

Vår son fick smakportioner av gröt på morgonen, annars ammades han bara, sov 11-12 timmar på natten. Inte för att trampa på tårna ts, men det låter som väldigt mycket mat för en 5 månaders.

• murvis

Så länge han är nöjd o glad,så tror jag inte att jag övergöder honom

• Tjej78

Hej. En fråga, hur sover din son på dagen? Jag har en dotter som är 5 1/2 månad som jag försöker mata med mer mat nu inför hennes 6 månaders dag :) Just nu får hon både gröt, puré av båda mat och frukt samt ersättning. Hon är typ glad och vaken i ca 2 timmar sen måste hon vila i 30-40 minuter, 2 timmar på lunchen.

• Aaglars

Mina barn helammades vid den tiden. De sov absolut inte hela nätter - men då ammade jag dem såklart på nätterna. Ganska naturligt när man bara är 5mån

Så mitt svar: De ammades fritt.

• Michelle92

Skönt att de är fler som har så matglada barn! :) Min pojke är 4 1/2 och äter en stor portion gröt och lite fruktpure på förmiddagen sen tar han nästan en hel burk fruktpure till middag. Han hade gärna ätit mer och blir sur om jag slutar ge honom. Där i mellan är det amning/ ersättning. Hur mycket mat kan man ge så små? Om de är nöjda och de mår bra borde man väl kunna ge dom mat ofta? :)

• skogsvitter
    Michelle92 skrev 2013-03-22 09:18:03 följande:
    Skönt att de är fler som har så matglada barn! :) Min pojke är 4 1/2 och äter en stor portion gröt och lite fruktpure på förmiddagen sen tar han nästan en hel burk fruktpure till middag. Han hade gärna ätit mer och blir sur om jag slutar ge honom. Där i mellan är det amning/ ersättning. Hur mycket mat kan man ge så små? Om de är nöjda och de mår bra borde man väl kunna ge dom mat ofta? :)
    Blir han inte förstoppad av så mycket mat då?
  • skogsvitter

TS i den åldern helammade jag. De har sovit lite struligt vid 4 mån eftersom det är en jobbig utvecklingsfas då (det beror inte på att maten inte räcker till om de sover oroligt då!!) men ena dottern började sova hela nätter vid 7 mån när hon fortfarande helammades (var inte alls matglad). Den äldsta försökte vi truga i gröt men det resulterade bara i ännu sämre nätter tyvärr!

• Duckan

Skogsvitter, vi började vid 4 mån (gröt och lite smakis), vid 5 mån mer mat osv och vår dotter har aldrig varit förstoppad.

• skogsvitter
    Duckan skrev 2013-03-22 10:15:49 följande:
    Skogsvitter, vi började vid 4 mån (gröt och lite smakis), vid 5 mån mer mat osv och vår dotter har aldrig varit förstoppad.
    Så kan det självklart vara, men det är vanligt med förstoppning och därför frågade jag.
  • Duckan

Absolut, jag ville bara vara ett ex på att inte behöver bli så
    Sen kan jag tillägga att vår bvc var hur reko som helst, men det var inte så att hon sa att "det är minst lika bra att ge ersättning fram till året" och hade jag fått fler barn hade jag nog kanske inte varit lika snabb med all mat. Tror jag.

• deede

Här verkar va lite folk som inte skriker högt om man nämner att sitt barn har börjat med mat tidigt, så jag provar att fråga här =)

Har en tjej på 5½ månad som för tillfället äter såhär:
    7-8 amma
    9,30 1 port gröt
    11,30 ½ stor burk (6månaders) mat
    14,30½stor burk efterrätt     
    16,30 1 port gröt
    sen ammas ett par ggr på kvällen.

Försöker vänja henne vid välling, men hon verkar inte så förtjust i det... Vilken sort bör man börja med?
    Har slut på ideer på vad jag kan ge henne, några förslag på mellanmål??
    Vill gärna sluta amma så fort som möjligt utan att behöva ge ersättning, när slutade ni?

Hon var lite hård i magen i början, men nu är det inga problem!
    Hon älskar mat och har oftast inte tid att amma, om det inte är alldeles lugnt omkring henne.         

Miranda 080302 Minnéa 110706 Mira 121218
  • skogsvitter
    deede skrev 2013-06-01 18:50:36 följande:
    Här verkar va lite folk som inte skriker högt om man nämner att sitt barn har börjat med mat tidigt, så jag provar att fråga här =)

Har en tjej på 5½ månad som för tillfället äter såhär:
    7-8 amma
    9,30 1 port gröt
    11,30 ½ stor burk (6månaders) mat
    14,30½stor burk efterrätt     
    16,30 1 port gröt
    sen ammas ett par ggr på kvällen.

Försöker vänja henne vid välling, men hon verkar inte så förtjust i det... Vilken sort bör man börja med?
    Har slut på ideer på vad jag kan ge henne, några förslag på mellanmål??
    Vill gärna sluta amma så fort som möjligt utan att behöva ge ersättning, när slutade ni?

Hon var lite hård i magen i början, men nu är det inga problem!
    Hon älskar mat och har oftast inte tid att amma, om det inte är alldeles lugnt omkring henne.         
    Varför vill du ge välling, men inte ersättning? Låter konstigt, ersättningen är ju mycket bättre.
    Dessutom äter hon redan 2 mål gröt och bör absolut inte äta mer spannmål i nuläget pga den stora risken för celiaki om de äter så stora mängder gröt/välling när de är så små. Vad är det för fel på ersättning?

Tips på mellanmål förutom gröt är framförallt frukt (hon får ingen frukt alls i dagsläget?), men även tex turkisk yoghurt är vanligt och bra då den är ganska fet, bär eller smoothie, kanske med havre i är också bra mellanmål.
  • deede

Hon får ½ burk fruktpurre om dan.
    Kan man börja med turkisk yoghurt såhär tidigt?

Är väl inte riktigt insatt i ersättning. Ingen av mina andra barn fick det, helammade iofs dom till 6 månader.
    Känns onödigt att introducera det för att byta till välling om ett tag på nåt sätt..    

Miranda 080302 Minnéa 110706 Mira 121218
  • skogsvitter
    deede skrev 2013-06-01 19:01:26 följande:
    Hon får ½ burk fruktpurre om dan.
    Kan man börja med turkisk yoghurt såhär tidigt?

Är väl inte riktigt insatt i ersättning. Ingen av mina andra barn fick det, helammade iofs dom till 6 månader.
    Känns onödigt att introducera det för att byta till välling om ett tag på nåt sätt..    
    Jaha, missade att det var fruktpuré!

Varför ska du byta till välling menar du? Bebisen får ju redan gröt.
    Man ska inte byta ut amningen mot en massa välling, det är inte bra för bebisen. Utan om du slutar tex vid 6 mån så måste ju bebisen få ersättning istället.

Jag skulle ge ersättning som mellanmål i åtminstone ett par-tre månader till i ditt läge. Men nej, lite yoghurt är absolut ingen fara att ge. Det är betydligt värre att byta ut amningen mot välling.
  • kara84
    skogsvitter skrev 2013-06-01 19:06:02 följande:
    Jaha, missade att det var fruktpuré!

Varför ska du byta till välling menar du? Bebisen får ju redan gröt.
    Man ska inte byta ut amningen mot en massa välling, det är inte bra för bebisen. Utan om du slutar tex vid 6 mån så måste ju bebisen få ersättning istället.

Jag skulle ge ersättning som mellanmål i åtminstone ett par-tre månader till i ditt läge. Men nej, lite yoghurt är absolut ingen fara att ge. Det är betydligt värre att byta ut amningen mot välling.
    Jag ger min snart 11 månaders turkisk yoghurt till efterrätt eller till frukost. Men funderar på om det inte är dåligt att ge mjölkprodukt i den åldern, det hämmar väl järnupptaget? Sorry för OT ts :)
  • Isola88

vår grabb blir 5 månader nästa vecka och än så länge har han bara fått smakisar. Nån sked med gröt och lite fruktpuré, men igår så blev han sur när jag tog bort gröten efter 2 små skedar så då fick han sitta och kladda på själv med skålen och fingrarna och det var riktigt populärt. Han får ju inte i sig så mycket på de viset men det viktigaste är ju att han får ta det i sin takt å upptäcka mat på sitt vis. Han gillar inte att bli matad med sked heller så vi tar de rätt lugnt med mat. Blir kanske 2-3 gånger i veckan som han får smaka något.  I övrigt så äter han ersättning.

• skogsvitter
    kara84 skrev 2013-06-01 21:02:34 följande:
    Jag ger min snart 11 månaders turkisk yoghurt till efterrätt eller till frukost. Men funderar på om det inte är dåligt att ge mjölkprodukt i den åldern, det hämmar väl järnupptaget? Sorry för OT ts :)
    Det är enligt rek helt ok att ge små mängder mjölkprodukter redan från start, det hämmar inte järnupptaget när det är en så liten del av kosten. Men mjölk som måltidsdryck rekommenderas inte förrän efter 1 årsålder, och stora mängder mjölkprodukter ska man vänta med. I fallet ovan anser jag det vara betydligt värre att byta ut resten av amningen mot välling än att ge ett par skedar turkisk yoghurt, hon behöver ge sin bebis ersättning om hon ska sluta amma.
Svar på tråden Matglad snart 5 månader..