Bästa whitening tandkrämen?
Jag har fått fula missfärgningar på särskilt baksidan av tänderna. Dricker för mycket te och kaffe kanske :/ Har nån tips på vilken whitening tandkräm som är mest effektiv?
Jag har fått fula missfärgningar på särskilt baksidan av tänderna. Dricker för mycket te och kaffe kanske :/ Har nån tips på vilken whitening tandkräm som är mest effektiv?
Finns ingen att rekomendera.Funkar lika bra med vanlig tandkräm
Denivit gör skillnad.
Det har gjorts massor av tester på sånthär. Det funkar inte. Det kan bli någon minimal skillnad med vissa tandkrämer, men de flesta blir lurade. Man ser det man vill se helt enkelt. Har tagits upp både av läkare i nyhetsmorgon och på PLUS.
Vad använder du för tandborste?
Som andra har skrivit så rör sig många tandkrämsreklamer i gråzonen om vad som faktisk är sant. Detta är vad som gäller:
- Det finns ingen tandkräm i Sverige som bleker tänderna. Tandblekning är inte tillåtet att säljas till privatpersoner och finns därmed inte i tandkräm heller.
- Det tandkräm kan göra är att slipa bort missfärgningar och beläggningar. Mängden slipmedel varierar mellan märken men även mellan de egna produkterna. Slipeffekten (Abrasiviteten) mäts oftast enligt skalan RDA (Radioactive Dentin Abrasivity).
- De vanligaste tandkrämerna ligger mellan 40 – 80 RDA-enheter. Ju högre värde desto mer slipeffekt.
- Några exempel:
• Dentosal Junior 30
• Pepsodent Kids 30
• Zendium Dentine Sensitive 50
• Bamses Barntandkräm 55
• Pepsodent, fler varianter 41-142
• Apotekets Tandkräm 35-81
• Clinomyn, fler varianter 90-155
• Colgate, fler varianter 18-176
- Man bör vara medveten om att slipmedel just slipar ned ytan på tänderna vilket i längden kan ställa till problem.
Om man istället är ute efter att bleka tänderna så har en hel del hänt de senaste åren. Ny teknik har kommit vilket innebär att det idag är mycket billigare att bleka tänder än tidigare hos en tandläkare. Vissa menar att den äldre tekniken var mer smärtsam än den nya som använde UV-ljus. Utrustningen är även billigare så det reflekteras i priset. En av de nyare metoderna är ZOOM som använder UV-ljus tillsammans med ett speciellt ämne på tänderna jämfört med äldre metoder med laser. Behandlingen tar 2-3 ggr 10 minuter.
Har man känsliga tänder eller tandhalsar så kan en blekningsbehandling bli smärtsam under behandlingen och en tid efteråt (smärtsamma ilningar och "tandvärk"). Jag har själv gjort en behandling med ZOOM-tekniken och jag fick bara en ilning och den strax efteråt. Resultatet syntes direkt och det blev en stor skillnad.
Hej! Hittade denna tråd nu och tänkte bara rekommendera att prova beconfidents blekande whitening tandbkräm, eller sådär tandblekningsskum. man bara borstar tänderna som vanligt sen blir det mkt finare och vitare! har testat pepsodent som någon rekommenderade ovan men kände inte alls att den hjälpte.
kram!
Det har gjorts massor av tester på sånthär. Det funkar inte. Det kan bli någon minimal skillnad med vissa tandkrämer, men de flesta blir lurade. Man ser det man vill se helt enkelt. Har tagits upp både av läkare i nyhetsmorgon och på PLUS.