ScientiaPotentiaNostra skrev 2013-02-22 11:45:47 följande:
Vi sparade till buffert innan tösen kom.
Blev tyvärr av med mitt jobb precis när jag skulle börja igen efter 5 månader hemma, så det vi hade räknat ut fick vi omprioritera ordentligt. Jag har varit arbetslös på 40% sen december och föräldraledig 60%. Vi ville inte ändra det fastän jag inte fick någon direkt inkomst.
Nu sparar vi inget (förutom pension) men vi amorterar fortfarande fullt som vi gjorde innan. Har nu fått ett nytt jobb och börjar om en månad och då kommer vi börja spara ordentligt igen... Tycker inte man ska sänka amorteringen för det gör ju att tjänar på det fortare i det långa loppet.
Än så länge har vi inte rört buffertpengarna och hoppas att vi ska slippa. (Trots utebliven inkomst från a-kassan).
Mitt råd är att fortsätta amortera men spara ihop en rejäl buffert innan så man har ifall det händer oförutsedda saker. Har man möjlighet så fortsätt spara så länge det går.
Tack för svar

Har du blivit arbetslös (helt) eller du har ett jobb på 60 %? det kan hända att min man blir av med jobbet under samma tid som vi får barn och då vet vi inte om det är bättre att ta a-kassa och spara föräldrardagar?
Amorterar ni mycket i förhållande till ert lån och har ni en buffert endast till boendet eller allmänt ifall vad som helst skulle hända? vi planerar ha en buffert på 100 000 kr (ifall föräldrarpenning/lön inte räcker till, ev. arbetslöshet, så det ska kompensera inkomstbortfallet) och ca 50 000 kr i husbuffert samt en allmän buffert på 50 000 kr. Vi har en belåningsgrad på 60 % och har nyligen även börjat spara en räntebuffert. Buffertsparandet kommer bli pausat under föräldrarledighet. Om räntorna inte går upp mycket de närmaste 2 åren så kommer vi försöka fortsätta amortera, men annars får vi minska..
Har ni rörlig eller bunden ränta? Får man fråga hur ni pensionssparar? vi har inte börjat med det än...