• Anonym (Förvirrad)

Skulle ta en Resorb (vätskeersättning) men bipacksedeln säger något annat?

Skulle ta en Resorb som jag köpte för 1 år sedan men inte öppnat ännu, dricker dåligt och huden "fastnar" på handen när jag nyper i den så jag tänkte köra med en vätskeersättning för att få lite vätskebalans. Öppnar förpackningen för att läsa bipacksedeln och då står det "trimetoprim meda" och jag tänker "nej men så heter den väl inte".... och så börjar jag läsa  "...minskar bakteriernas förmåga att bilda ett enzym som är nödvändigt för deras produktion av folsyra..." och "rådgör med läkare innan behandling med trimetoprim meda påbörjas".

Fattar alltså ingenting! Visst kan det väl inte vara rätt bipacksedel???

• Svar på tråden Skulle ta en Resorb (vätskeersättning) men bipacksedeln säger något annat?
  • Clotilda

Eh nej. Men jag skulle inte våga ta dem. Googla recept och gör egen vätskeersättning istället.

• Anonym

Bipacksedeln är för en sorts antibiotika...

• Ejin

Det är fel bipacksedel. Trimetoprim är en antibiotika

• Anonym (T)

Varför inte bara dricka ett glas vatten eller två istället...?!

• Anonym

Det får man mot urinvägsinfektion... Skumt!

• MajaVira

Det viktigaste är ju ändå att du dricker vatten, Resorb är ju inget mirakelmedel som ersätter vattnet utan innehåller mest socker och salt.

• Frontline

Resorb är väl pulver och Trimetoprim är väl tabletter eller flytande medicin så har du bara ett pulver är det ju lugnt..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Förvirrad)
    Frontline skrev 2013-02-22 19:25:58 följande:
    Resorb är väl pulver och Trimetoprim är väl tabletter eller flytande medicin så har du bara ett pulver är det ju lugnt..
    Det är brustabletter man lägger i ett glas vatten
  • Anonym (Förvirrad)
    MajaVira skrev 2013-02-22 19:24:55 följande:
    Det viktigaste är ju ändå att du dricker vatten, Resorb är ju inget mirakelmedel som ersätter vattnet utan innehåller mest socker och salt.
    Håller med, men tänkte att när jag ändå har det hemma kan jag ta en Resorb. Tycker det är konstig att fel bipacksedel hamnat i förpackningen... säkert inget fel på tabletterna men man undrar....
  • Anonym (Förvirrad)
    Teodorra skrev 2013-02-22 19:30:42 följande:
    Om du är osäker kan jag rekommendera ett glas vatten
    Känns som jag dricker litervis med vatten när jag märker att kroppen blir såhär men det hjälper knappt (har på något sätt svårt att själv känna mig törstig så jag måste komma ihåg att dricka annars kan jag dricka väldigt lite)
  • Anonym
    Anonym (Förvirrad) skrev 2013-02-22 19:30:29 följande:
    Det är brustabletter man lägger i ett glas vatten
    då är det inte Trimetoprim

och det är inte samma fabrik som tillverkar dem så det är ju ytterst märkligt att den hamnat där om ingen i hushållet använt Trimetoprim.  
  • Anonym (Förvirrad)

Har två förpackningar resorb, och jag öppnade den andra och där fanns ingen bipacksedel... är det vanligt att en sådan hamnar fel som i mitt fall?

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym skrev 2013-02-22 19:35:27 följande:
    då är det inte Trimetoprim

och det är inte samma fabrik som tillverkar dem så det är ju ytterst märkligt att den hamnat där om ingen i hushållet använt Trimetoprim.  
    Nix, jag bor själv och har aldrig hört talas om Trimetoprim

Hmmm
  • Anonym
    Anonym (Förvirrad) skrev 2013-02-22 19:35:34 följande:
    Har två förpackningar resorb, och jag öppnade den andra och där fanns ingen bipacksedel... är det vanligt att en sådan hamnar fel som i mitt fall?
    Eftersom de inte ens tillverkas i samma land verkar det ju ytterst konstigt. 
  • Alaioa

1 liter vatten 1/2 tesked salt och 2 matskedar med socker så har du gjort en egen vätskeersättning

• Anonym

Ha, jag hade inte vågat ta det oavsett, om det stått trimetoprim någonstans.

• Anonym

Eller gå ut och köp mineralvatten.

Svar på tråden Skulle ta en Resorb (vätskeersättning) men bipacksedeln säger något annat?