• surfline

Översiktlig marknadsplan?

Jag ska göra en liten uppgift inom min utbildning-en marknadsplan och det står att det ska vara en översiktlig marknadsplan. Vad menas med översiktlig??

• Svar på tråden Översiktlig marknadsplan?
  • sötare

En marknadsplan är en central del av en affärsplan. Syftet är att övertyga om att det finns en marknad för en affärsidé samt att denna idé kan komma att generera vinst. Viktiga delar är uppgifter om förväntad marknad, vald prisstrategi och distributionsmetod.

Affärsplanen kan tas fram i tre steg:

Undersökning av marknaden och konkurrenter Val av målmarknad Definiering av marknadsstrategi
    översiklig betyder att den ska vara kortfattad och lätt att läsa igenom synonymer. se är en bra sida att använda sig av som student.

• surfline

Okej tack för dina förklaringar!! Glad
    Vet du om det måste vara på ett företag som redan finns eller ett "nytt", påhittat företag? Jag menar de redan existerande företag har ju redan sina prisstrategier osv. eller spelar det ingen roll?
    Kursen är i marknadsföring men jag har ingen aning vad det handlar om då vi fick uppgiften före undervisningen och nu måste jag bli klar till nästa vecka, panik!

• sötare

Har du beskrivning av uppgiften på papper å kan lägga upp den här så man kan få läsa den?

I ditt fall skulle jag ta en redan befintlig produkt som finns, undersöka hur eftertraktad produkten är , finns det ett stort behov , vilka är det som använder dessa produkter , vad är priset hur ser konkurrenssittuationen ut med mera ,, googla marknadsundersökning så kan du ta reda på mer hur du ska gå till väga.

• surfline
    sötare skrev 2013-02-23 11:58:12 följande:
    Har du beskrivning av uppgiften på papper å kan lägga upp den här så man kan få läsa den?

I ditt fall skulle jag ta en redan befintlig produkt som finns, undersöka hur eftertraktad produkten är , finns det ett stort behov , vilka är det som använder dessa produkter , vad är priset hur ser konkurrenssittuationen ut med mera ,, googla marknadsundersökning så kan du ta reda på mer hur du ska gå till väga.
    Alltså det står inte så mycket om själva uppgiften. Så här står det:

"Utgå från Wood, Marketing Planning. Gör en översiktlig marknadsplan, den kan delvis vara i punktform men bör inte vara det genomgående. Förväntad omfattning: 2-3 A4-sidor."

Men då ska det vara ett befintligt produkt men ett påhittat företag eller? Jag menar de företag som redan finns har ju redan valt vilka de ska ha som målkunder osv. och jag behöver göra det för "mitt" alltså ett nytt företag? Obestämd
  • sötare

Men har du boken? där står det steg för steg hur du ska göra enligt beskrivningen som jag läste om när jag googlade det.

Sen bestämmer sig oftast inte ett företag om de ska sattsa på produukten förrens de har gjort en marknadsplan. Marknadsplan  är ju till för att ta reda på om det är någon idee för att sattsa på produkten.

Exempelvis : låtsas att du ska starta en djuraffär då gör du en undersökning:  finns det en affär där du vill öppna den, om det finns hur många finns det, och ska du då göra din affär mer speciell geom att rikta in dig på en speciell art eller bara sälja ett speciellt märke av artiklar , vilka produkter efterfrågas ? ska det vara lite dyrare artiklar med dyrare priser eller ska det vara lite billigare varor. finns det många i det området med djur? osv .
    men först och främst ta å sätt dig och titta igenom boken å följ de stegen som beskrivs där  så ska det nog lösa sig ser du :)

• surfline

Jag har tyvärr inte fått tag på boken än (och inte heller någon av mina kompisar) då den är slutsåld. Så nu har läraren sagt att vi får skriva första uppgiften utan bok. Rynkar på näsan
    Men är marknadsplan och marknadsföringsplan samma sak??

• surfline

Men alltså så som du beskriver det ska det ju vara ett påhittat företag, inte något som redan finns, t.ex HM, SAS osv.?

• surfline
    surfline skrev 2013-02-23 12:35:54 följande:
    Jag har tyvärr inte fått tag på boken än (och inte heller någon av mina kompisar) då den är slutsåld. Så nu har läraren sagt att vi får skriva första uppgiften utan bok. Rynkar på näsan
    Men är marknadsplan och marknadsföringsplan samma sak??
    Jag menar att boken är slutsåld på Akademinbokhandeln, nu har jag beställt den men den kommer i början av mars och jag måste lämna in uppgiften innan dess.
  • sötare
    surfline skrev 2013-02-23 12:37:35 följande:
    Men alltså så som du beskriver det ska det ju vara ett påhittat företag, inte något som redan finns, t.ex HM, SAS osv.?
    Gå till bibloteket har de inte den hemma så kan de skicka efter den från ett annat bibliotek. Dessutom så finns den på adlibris  och flera böcker i samma ämne av denna författaren finns även där . Så det är bara till att beställa den där. och om man inte fårtag på  boken så rådfråga man läraren om om andra böcker som kan vara till hjälp.

Sen om det är påhittat företag eller ett riktigt kvittar för oftast går  det till på samma sätt . 

länk till boken på adlibris:  www.adlibris.com/se/product.aspx
Svar på tråden Översiktlig marknadsplan?