• TTs mammi

Mitt hjärta slår ett extra slag

Nyss slog mitt hjärta några extra slag, detta har hänt några gånger förrut och allt började under min senaste graviditet. Det kommer helt plötsligt och hjärtat slår hårt och i otakt, samtidigt sätter sig luften i halsen jag blir yr känner mig illamående och svimfärdig. Det kommer när jag försöker sova, när jag sätter mig ner ja när som helst kommer detta.

Riktigt obehagligt....

Vad är detta???

Jag är inte stressad eller nå sånt

• Svar på tråden Mitt hjärta slår ett extra slag
  • Psychopath

Det kan bero på allt möjligt, från för mycket koffein/träning/stress till fel på hjärtat, det bästa är att kolla upp dig på vårdcentralen så de kan utesluta hjärtfel.

• Anonym (jag oxå)
    TTs mammi skrev 2013-02-22 23:52:44 följande:
    Nyss slog mitt hjärta några extra slag, detta har hänt några gånger förrut och allt började under min senaste graviditet. Det kommer helt plötsligt och hjärtat slår hårt och i otakt, samtidigt sätter sig luften i halsen jag blir yr känner mig illamående och svimfärdig. Det kommer när jag försöker sova, när jag sätter mig ner ja när som helst kommer detta.

Riktigt obehagligt....

Vad är detta???

Jag är inte stressad eller nå sånt
    Jag har samma symtom till och från. Hjärtat börjar plötsligt slå ojämna, extremt hårda slag och jag får en fruktansvärd yrsel med känslan att jag ska svimma. Min mamma upplever ibland exakt samma sak. 
    Jag har själv funderat på detta men hört att det är ofarligt. Enda sättet för mig är att lägga mig ner tills det går över. Jag håller med om att det är fruktansvärt obehagligt, men försök att inte få panik för det kan förvärra symtomen. 

Kontakta sjukvården om du är orolig! De kan säkert lugna din oro! :))

Här kan du läsa lite om "fenomenet"

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Hjartklappning/
  • Anonym (jag oxå)

Hmm, varför funkar inte länken? Testar igen o lägger den som sidfot...

• TTs mammi
    Psychopath skrev 2013-02-22 23:57:16 följande:
    Det kan bero på allt möjligt, från för mycket koffein/träning/stress till fel på hjärtat, det bästa är att kolla upp dig på vårdcentralen så de kan utesluta hjärtfel.
    Jo absolut, fast jag tränar inte o dricker inte kaffe :P.. Men stressad är jag till o från dock kommer detta när jag är avslappnad
  • TTs mammi
    Anonym (jag oxå) skrev 2013-02-23 00:07:02 följande:
    Hmm, varför funkar inte länken? Testar igen o lägger den som sidfot...
    Nej den fungerade inte men jag sökte på hjärtklappning på den sidan o då ploppade det upp :)
  • Psychopath
    TTs mammi skrev 2013-02-23 00:07:33 följande:
    Jo absolut, fast jag tränar inte o dricker inte kaffe :P.. Men stressad är jag till o från dock kommer detta när jag är avslappnad
    Stress yttrar ju sig ofta precis när man slappnar av. Det är väldigt vanligt, tänk bara på alla som plötsligt får huvudvärk och mår dåligt på helgen (den enda tiden de är lediga). Men jag tycker absolut du ska kolla upp dig ändå, det går väldigt snabbt att kolla hjärtat med standardtester på vc.
  • Anonym (jag oxå)

Ursäkta min icke fungerande länk men så här står det på sidan:

"Hjärtklappningsbesvär, som extraslag, hårda hjärtslag eller hjärtrusningar under en kort stund, är vanliga och förekommer i alla åldrar. Normalt är det inget att oroa sig för, särskilt om de kommer i samband med stress eller oro. Om du däremot får plötslig hjärtklappning som inte snabbt går över, eller om du dessutom känner yrsel, har svimningskänslor, är andfådd och/eller får ont i bröstet ska du kontakta närmaste akutmottagning."

Tänk oxå på att stress kan ge biverkningar en längre tid efter att man stressat. Symtomen behöver inte alltid komma direkt i samband med att man känner sig stressad, det kan ta dagar/veckor innan man märker av den. 

Svar på tråden Mitt hjärta slår ett extra slag