• Trissan

Laktulos hjälper ingenting!

Var hos min BM häromdagen och sa att jag är fruktansvärt förstoppad hela tiden, att magen är så svullen och gör ont för att jag knappt kan göra nr 2 på toa.
    Då rekommenderar hon Laktulos.

Tog 30 ml igår, blev så svullen att jag kände hur magen växte på mig och hade svårt att andas.
    Sen blev jag extremt gasig. INGET toabesök.

Tog 30 ml idag, nu börjar magen växa igen och jag kommer väl ha samma magknip som igår.

Jag går till min BM för att jag har problem med magknip, uppblåsthet och inte kan gå på toa så rekommenderar hon ett medel som gör det VÄRRE?? 

• Svar på tråden Laktulos hjälper ingenting!
  • Mom amor cor

Ta 10 torkade katrinplommon och 1/2 liter vatten.
    Laktolos smörjer bara tarmarna, löser inte upp nått.

• Trissan
    Mom amor cor skrev 2013-02-23 10:02:01 följande:
    Ta 10 torkade katrinplommon och 1/2 liter vatten.
    Laktolos smörjer bara tarmarna, löser inte upp nått.
    men det skall ju hjälpa så att man kan göra nr 2 lättare? inte göra en ännu mer uppblåst?
  • Nyckelben

En vanlig biverkan av laktulos är tyvärr att man blir gasig. Ibland måste man ta laxerande någon dag innan man har ordentlig effekt, gasigheten kan ju minska när du börjar få sköta magen. Bulkmedel som inolaxol brukar vara mycket snällare "gasmässigt", men då måste man dricka mycket vätska så man inte blir ännu mer förstoppad.

• Mammat3

Finns nått som heter durolax (tror det stavas så) det är ett naturläkemedel mot förstoppning och har effekt efter 8-12 timmar. Ta dom och för en utrensning för att sen börja med laktulos. Annars finns microlax som är som en salva man kör in i ändtarmen brukar ta mellan 5-15 min.

• Leilon

Har haft problem med magen jag med och var hos läkarn häromdagen som  rekommendera laktulos, nu på tredje dagen har det faktiskt funkat och jag har vart på toa första dan på veckan.
    Provade både microlax och katrinplommon men inget av det har funkat för mig.

Lycka till med magen TS och hoppas laktulosen kommer hjälpa dig med! :)

• sassnitz

Jag har också problem med förstoppning, äter bara fiberrik mat som frukt, kli wasa sport mm. Ja nästan bara har ju pålägg också som leverpastej, keso mm. Har även testat uppblötta linfrön. Ush tycker inte om det här. Ska man inte kunna skita på 9 månader?

Hur har det gått för dig TS? 

• Trissan

Har lyckats gå på toan 3 dagar i rad Precis som en annan här i tråden så började det sättas igång på 3: e dagen.
    Har dock sänkt dosen med 5-10 ml och tar den på kvällen för då slipper jag uppblåstheten.

• sassnitz

Ok, skönt att du mår bättre i magen, de är ju hemskt att vara förstoppad. Här är magen också på bättre humör, vet inte om det var alla fibrer som till slut gjorde att den kom igång.

Svar på tråden Laktulos hjälper ingenting!