• Anonym

ser spöken? börjar bli galen? fel på ögonen?

Det hände igen! I ett par sekunder, högst 2, såg jag i ögonvrån något litet svart som rörde sig, den här gången ute i hallen när jag satt och läste tidningen i köket. Det har hänt ett par gånger de senaste 5 åren, men alla gånger på olika platser i huset. Aldrig någon annanstans än i huset. Det händer alltid i vänster ögonvrå och när jag koncentrerar blicken på något, som läser tidningen, skriver på datorn, sminkar mig. Oftast ser jag något svart, men ibland vitt och en gång flerfärgat (den gången såg det ut som en man med flerfärgad skjorta). Vad kan det vara? Jag tror inte riktigt på spöken eller att jag håller på att bli galen, men man vet ju aldrig. Kan det vara en ögonsjukdom? Hjärncancer?

• Svar på tråden ser spöken? börjar bli galen? fel på ögonen?
  • Anonym

Kolla upp det! Det kan vara något fel på ögat, eller kan det vara pga trötthet, psykisk sjukdom eller utbrändhet. Även neurologiska sjukdomar kan ge liknanden besvär. Så gå till läkaren.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2013-02-23 11:58:13 följande:
    "Floaters" på ögonen?
    Det låter som en rimlig förklaring.

Men TS, gå till läkare om du är orolig för det.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym

När jag gjorde utredning för schizofreni så fick jag frågan flera gånger om jag ser djur eller människor i periferin som visar sig vara skuggor. Just sayin. 

• Anonym

Har läst om floaters och näthinneavlossning men känner inte igen mina problem i dom beskrivningarna. Av näthinneavlossning verkar de ser det svarta eller fläckarna hela tiden och inte bara för en sekund två gånger per år?

• Anonym
    Anonym skrev 2013-02-23 12:21:26 följande:
    När jag gjorde utredning för schizofreni så fick jag frågan flera gånger om jag ser djur eller människor i periferin som visar sig vara skuggor. Just sayin. 
    Men det jag ser är inte skuggor. Det liknar mer som att hjärnan stoppar in fel bild för en, två sekunder.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-23 12:26:14 följande:
    Men det jag ser är inte skuggor. Det liknar mer som att hjärnan stoppar in fel bild för en, två sekunder.
    Ja men du ser fortfarande saker som inte finns? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-23 12:48:34 följande:
    Ja men du ser fortfarande saker som inte finns? 
    Skillnaden i att vara galen eller inte ligger i om du tolkar det du ser som onaturligt och inte kan tänka dig andra alternativ. Om jag var galen hade jag inte sett någon annan förklaring än att det måste vara monster som är ute efter mig.
  • Zizzy Zimsson

Låtar absolut som 'floaters', speciellt eftersom de dyker upp när du håller blicken någorlunda still mot en ljus yta (tidningen).

Svar på tråden ser spöken? börjar bli galen? fel på ögonen?