• Anonym (TS)

Har man rätt till lön för uppsägningstiden ifall företaget man jobbar för går i konkurs?

Nu under min föräldraledighet har företaget jag jobbat för gått i konkurs. Jag har ingen innestående lön (som de som jobbade där vid tillfället har), men har jag rätt till att få lön för min uppsägningstid som är 3 månader?

Hur går detta till? Är det facket som driver in dessa? Får men dem från lönegarantin? En av de andra anställda är inte med i facket, kan denne driva in sin lön på egen hand eller är det endast facket som har denna befogenhet?

Företaget gick i konkurs i december, men ingen har än fått något uppsägningspapper, kommer de få lön även för denna tid? Kan jag sluta ta ut föräldraledighet och föräldrapenning och även jag kräva lön from då jag slutat ta ut föräldrapenning t o m att jag får uppsägningspappret?

• Svar på tråden Har man rätt till lön för uppsägningstiden ifall företaget man jobbar för går i konkurs?
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2013-02-23 12:35:37 följande:
    Nu under min föräldraledighet har företaget jag jobbat för gått i konkurs. Jag har ingen innestående lön (som de som jobbade där vid tillfället har), men har jag rätt till att få lön för min uppsägningstid som är 3 månader? Hur går detta till? Är det facket som driver in dessa? Får men dem från lönegarantin? En av de andra anställda är inte med i facket, kan denne driva in sin lön på egen hand eller är det endast facket som har denna befogenhet? Företaget gick i konkurs i december, men ingen har än fått något uppsägningspapper, kommer de få lön även för denna tid? Kan jag sluta ta ut föräldraledighet och föräldrapenning och även jag kräva lön from då jag slutat ta ut föräldrapenning t o m att jag får uppsägningspappret?
    Ingen aning men din sista rad är ju verkligen snällt tänkt... Kan man ens göra så om man verkligen har ett jobb att gå tillbaka till, alltså bryta fp i förväg?
  • Litenåfin

Hej!
    Du får dina pengar via statliga lönegarantin. Du får din uppsägningstid + ev innestående semesterdagar.
    Du måste vara inskriven på af ( arbetssökande med förhinder) för att få ut pengarna. Det är ok med fk att få de pengarna samtidigt som fp.

• Kerubmamman

Drivs företaget vidare av konkursförvaltaren eller har alla "gått hem"?

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (TS)
    Kerubmamman skrev 2013-02-23 15:52:55 följande:
    Drivs företaget vidare av konkursförvaltaren eller har alla "gått hem"?

Han som hyr ut lokalen låste och bytte ut alla lås. Lokalen står tom nu.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-02-23 12:39:19 följande:
    Ingen aning men din sista rad är ju verkligen snällt tänkt... Kan man ens göra så om man verkligen har ett jobb att gå tillbaka till, alltså bryta fp i förväg?

Jag har ingen aning. Det borde man väl kunna. Om t ex min man skulle bli arbetslös så skulle ju jag kunna börja jobba och han bli föräldraledig istället.
  • Anonym (TS)
    Litenåfin skrev 2013-02-23 13:34:39 följande:
    Hej!

Du får dina pengar via statliga lönegarantin. Du får din uppsägningstid + ev innestående semesterdagar.

Du måste vara inskriven på af ( arbetssökande med förhinder) för att få ut pengarna. Det är ok med fk att få de pengarna samtidigt som fp.

Okej. Så jag måste sluta ta ut fp och sedan gå på af INNAN jag kan få pengarna?

Kan de liksom ligga kvar under min föräldraledighet då? Eller måste jag avbryta den för att sedan när jag fått pengarna börja ta ut dagar igen?
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-02-23 12:39:19 följande:

Kanske ska tillägga att jag menar att mina föräldradagar snart är slut och jag måste få dagar av min man för att fortsätta vara ledig. Jag får ju ingen a-kassa då jag inte har något uppsägningsbevis. Så det jag menade var att om företaget inte gått i konkurs så skulle jag börjat jobba nästa månad, alltså kan jag få lön för dessa månader jag går utan jobb då? När jag inte fått något uppsägningsbevis så är jag ju fortfarande anställd.
  • Kerubmamman
    Anonym (TS) skrev 2013-02-23 21:38:14 följande:

Okej. Så jag måste sluta ta ut fp och sedan gå på af INNAN jag kan få pengarna?
    Kan de liksom ligga kvar under min föräldraledighet då? Eller måste jag avbryta den för att sedan när jag fått pengarna börja ta ut dagar igen?
    Rent generellt gäller: För att få pengar från lönegarantin måste du vara inskriven på AF och söka jobb aktivt. Om konkursförvaltaren hade drivit vidare företaget hade du varit tvungen att jobba. 
    Det kan vara nån regel till jag har glömt..  

Jag vet inte hur det räknas när du inte skulle ha jobbat under denna period om konkursen inte hade varit ett faktum.  
  • Kerubmamman

"- För föräldralediga börjar uppsägningstiden normalt sett inte löpa förrän efter det datum man aviserat att man ska återgå i tjänst. Detta brukar man kunna lösa på så sätt att den föräldraledige återgår i tjänst men är arbetsbefriad under uppsägningstiden. Personen ifråga uppbär lönegaranti motsvarande uppsägningslön och sparar in föräldraledighet. "

Källa: www.kollega.se/index.cfm

• MikNis
    www.notisum.se/rnp/sls/lag/19920497.HTM

25 §
     Innan garantibelopp för fordran på uppsägningslön betalas ut skall arbetstagaren till länsstyrelsen lämna en försäkran på heder och samvete om sina anställnings- och avlöningsförhållanden under uppsägningstiden.
       Om arbetstagaren under uppsägningstiden inte utför arbete för konkursgäldenären, gäldenären vid företagsrekonstruktion eller någon annan och inte heller driver egen rörelse, får garantibelopp för fordran på uppsägningslön betalas ut endast om arbetstagaren visar att han eller hon för den tid fordran avser har varit anmäld som arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen. Lag (2005:273).

Vilken information har du fått från konkursförvaltaren?

En konkurs betyder oftast att man omedelbart är uppsagd, såvida inte konkursförvaltaren väljer att behålla viss personal 
  • nuharjagbytt
    Anonym (TS) skrev 2013-02-23 21:42:26 följande:

Kanske ska tillägga att jag menar att mina föräldradagar snart är slut och jag måste få dagar av min man för att fortsätta vara ledig. Jag får ju ingen a-kassa då jag inte har något uppsägningsbevis. Så det jag menade var att om företaget inte gått i konkurs så skulle jag börjat jobba nästa månad, alltså kan jag få lön för dessa månader jag går utan jobb då? När jag inte fått något uppsägningsbevis så är jag ju fortfarande anställd.
    Finns det dokumenterat hos företaget att du ska börja jobba nästa månad? Tänkte att det inte bara är att bryta föräldraledigheten och säga att nu skulle jag ha jobbat... Tycker du ska kontakta konkursförvaltaren och kolla vad som gäller.
Svar på tråden Har man rätt till lön för uppsägningstiden ifall företaget man jobbar för går i konkurs?