• tvist

att livmodern inte drar ihop sig..

har en liten fundering angående detta..
    när jag väntade min dotter så fick jag komplikationer med att jag förlorade ett x antal Liter blod och att livmodern inte drog ihop sig som den skulle.. är det fler som varit med om detta.. ??
    nu väntar jag mitt 3dje barn och undrar lite om det vart lika dant eller fick ni snitt i stället pga detta??
    (¯`°?.¸ ღ Amanda ღ ¸.?°´¯)(¯`°?.¸ ღ Tindra ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden att livmodern inte drar ihop sig..
  • juun

Jag väntar också mitt tredje barn o va med om samma sak som du.. Jag undrar de samma??

• tilj75

Väntar mitt femte barn och hade en kraftig blödning efter sista förlossningen. Har pratat med läkare på specMVC och hon sa att det är bra om det står med i journalen så de har lite extra koll men det är ingen stor risk att det händer igen.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • skogsvitter

Man får inte snitt av sådana anledningar, det är ju komplikationer som skiljer sig från gång till gång. Vanligast beror det på att delar av moderkakan är kvar i livmodern, det var fallet för mig när jag råkade ut för detta vid andra förlossningen. Och som sagt, det finns inget som säger att risken är större bara för att det hänt en gång innan.

• happysunday

Det är ingen minskad risk att blöda mycket vid ett kejsarsnitt, tvärt om!
    En stor blödning vid en tidigare förlossning är ingen anledning man får ett kejsarsnitt för.  

• tvist

om vi säger så här då .. ni som fått barn å eran livmoder inte har dragit ihop sig..
     hur vart eran nästa förlossning  ???

• sagoskog

Det hände mig och berodde på att livmodern var "för stor/uttöjd" p.g.a. två barn. Det är vanligt vid tvillinggraviditeter. Därför utgår jag från att risken inte är särskilt stor att det händer igen, om jag inte blir gravid med tvillingar igen. Vet man varför din livmoder inte drog ihop sig ordentligt?

• tvist

nä det vet dom inte.. va inte långt ifrån op iaf..  men moderkakan va hel.. nu är detta 5 år sedan sist å jag är inte orolig såå.. men va dramatiskt för min sambo.. va som i en skräck film.. sköterskan fick då en dusch utav mig iaf å stog å öste blod från skynket.. men allt står ju i alla papper..å min bm har läst den åså.. ska väll träffa henne så småning om efter ul.. ska prata lite mer med henne..

• blåbär02

Jag snittades akut för drygt en månad sen och förlorade över en liter blod ca 1½ timme efter.
    Tyckte det var hemskt då en undersköterska tröck så jävligt på magen för att få livmodern att dra ihop sig.
    Var det så för er också?  Hur tyckte ni att det kändes?

• tilj75
    blåbär02 skrev 2013-02-24 11:31:39 följande:
    Jag snittades akut för drygt en månad sen och förlorade över en liter blod ca 1½ timme efter.
    Tyckte det var hemskt då en undersköterska tröck så jävligt på magen för att få livmodern att dra ihop sig.
    Var det så för er också?  Hur tyckte ni att det kändes?
    För mig var blödningen värre än förlossningen av två barn. Jag låg med bägge barnen i famnen på britsen. Ringde och någon kom, jag sa att jag tror jag blöder, det är ingen fara sa hon, men jag tror att jag blöder mycket sa jag, det är nog ingen fara sa hon. Vid det laget var jag svimfärdig och skrek, ta barnen innan jag tappar dem i golvet och gör något för jag blöder!!!!!!! Då j-vlar blev det fart, hela rummet fylldes med folk som skulle hoppa på magen, jag fick morfin och lustgas men smärtan var ändå värre än förlossningen.
    Håller tummarna för att det inte blir så denna gång =)
  • blåbär02
    tilj75 skrev 2013-02-24 11:43:20 följande:
    För mig var blödningen värre än förlossningen av två barn. Jag låg med bägge barnen i famnen på britsen. Ringde och någon kom, jag sa att jag tror jag blöder, det är ingen fara sa hon, men jag tror att jag blöder mycket sa jag, det är nog ingen fara sa hon. Vid det laget var jag svimfärdig och skrek, ta barnen innan jag tappar dem i golvet och gör något för jag blöder!!!!!!! Då j-vlar blev det fart, hela rummet fylldes med folk som skulle hoppa på magen, jag fick morfin och lustgas men smärtan var ändå värre än förlossningen.
    Håller tummarna för att det inte blir så denna gång =)

Usch =(
    Jag mådde bra efter snittet och barnmorskan vägde och mätte honom, sen sa det tydligen bara poff och jag försvann. Barnmorskan "slog" till mig men jag var helt väck.
    Akutlarm och jag vaknade också upp och såg massa människor runt om mig som gjorde olika saker.
    Men smärtan när hon låg på magen och tröck var sjuuuk. Tyckte också att det var det värsta av allt.
    Smärtan var helt insane!

Och sen var jag så rädd att snittet skulle gå upp, hade ju för fasen blivit igen sydd dryga timmen innan...!! =/
    Nej fy tusan så hemskt det var.

• tilj75
    blåbär02 skrev 2013-02-24 12:01:51 följande:

Usch =(
    Jag mådde bra efter snittet och barnmorskan vägde och mätte honom, sen sa det tydligen bara poff och jag försvann. Barnmorskan "slog" till mig men jag var helt väck.
    Akutlarm och jag vaknade också upp och såg massa människor runt om mig som gjorde olika saker.
    Men smärtan när hon låg på magen och tröck var sjuuuk. Tyckte också att det var det värsta av allt.
    Smärtan var helt insane!

Och sen var jag så rädd att snittet skulle gå upp, hade ju för fasen blivit igen sydd dryga timmen innan...!! =/
    Nej fy tusan så hemskt det var.

Inte klokt vad vi står ut med för våra guldklimpar =)
  • blåbär02
    tilj75 skrev 2013-02-24 12:03:19 följande:
    Inte klokt vad vi står ut med för våra guldklimpar =)

Ja faktiskt ;)

Ca 40 timmar förlossning, akut snitt och sen det där hemska med livmodern.
    Aj aj aj!   

Skål 
  • tilj75
    blåbär02 skrev 2013-02-24 12:20:01 följande:

Ja faktiskt ;)

Ca 40 timmar förlossning, akut snitt och sen det där hemska med livmodern.
    Aj aj aj!   

Skål 
    Jag ska ha min femte om förhoppningsvis några dagar =)
  • Gladskit

Min livmoder drog ihop sig dåligt och det var efter ett akut snitt. Så jag tror inte att du får akut snitt pga detta utan det är ju något som de märker först efter förlossningen.
    Jag hade en sköterska som kom in med jämna mellanrum de första timmarna efter förlossningen och masserade min mage. I början var det väl inte så farligt men varteftersom bedövningen släppte gjorde det ju ondare och ondare. Inte skönt alls! 

• blåbär02
    tilj75 skrev 2013-02-24 13:59:53 följande:
    Jag ska ha min femte om förhoppningsvis några dagar =)
    Häftigt :) Grattis!
  • Mumin80

Vid första förlossningen blödde jag 1-1,5 liter nåt, eftersom min livmoder inte ville dra ihop sig riktigt. 

Sedan fick jag ett missfall i v. 12. Jag hade småblödningar, sakteliga ökande (hade fått MA konstaterat på VUL) och väntade hemma på att det skulle komma igång/komma ut av sig själv. När det väl kom igång så störtblödde jag plötsligt utan att det tog slut, så det blev ambulans, akut skrapning och ett dygn på sjukhus. 

Vid andra förlossningen pratade jag och bm om detta, och jag fick min "blödartendens" inskriven i journalen. Därför fick jag droppnål färdigt insatt i handen direkt när vi kom till förlossningen. Dom satte också in livmodersammandragande medel så fort det bara gick efter förlossningen, på hög dos. Tack vare detta så tappade jag bara 400ml blod andra gången. 

• Ninniisen

Min livmoder ville inte dra ihop sig efter första barnet och jag förlorade 2 liter blod. Sen dess har jag fött 3 barn och alla gånger jag har fått medicin för att få livmodern att dra ihop sig och förhindra stora blödningar.

Jag förlorade dock 1,6 liter med barn nr 2 då moderkakan inte ville lossna och det blev operation men annars har det gått jätte bra. max 400 ml vid de senaste två.

° ★ Izabelle 071004 ° ★ Felicia 090704 ° ★ Gabriel 100731 ° ★ Alice 120919 ° ★
  • Tekla Maräng

Hej!

Fick för 5 veckor sedan min andra dotter efter igångsättning. När moderkakan kommit ut (klyftad/kluven) började det att forsa ut blod. Förlorade 3,1 liter enligt BM, men fick ingen blodtransfusion på op då läkarna där tyckte att jag hade ett för bra blodvärde och hävdade att jag "omöjligt kunde ha förlorat så mkt blod". BM stod fast vid vad hon sett och vägt (!).
    Efter det (på perinatalavd.) sjönk mitt Hb till 86 och vi blev kvar i 6 dagar då jag inte orkade gå upp ur sängen de första dygnen. 

Fick sedan reda på att jag hade något som hette atoni, dvs. att livmodern inte började dra ihop sig alls direkt efter att moderkakan kommit ut. Önskar att vi hade fått reda på det efter förra förlossningen då jag förlorade strax under 2 liter (fick inget blod då heller). Å andra sidan hade vi nog inte vågat bli gravida igen då och då hade inte lillasyster varit här nu! Nu har vi dock "stängt fabriken" - vi orkar inte med fler dramatiska förlossningar.

Svar på tråden att livmodern inte drar ihop sig..