• salo

Tips, odla på balkongen!

Jag och sambon bor i lägenhet med inglasad balkong och har bestämt oss att vi vill försöka odla på den nu!

Det är något jag velat länge och imorgon hämtar jag krukor hos pappa och har senare tänkt köpa ett ställ på ikea där jag kan ställa de små.

Jag har absolut ingen som helst erfarenhet och skulle behöva lite tips.

Det jag är intresserad av att odla är

tomater
    gräslök
    basilika
    oregano
    lökar
    smultron
    jordgubbar
    potatis
    purjolök
    vitlök
    morötter

vad kan jag odla redan nu? vad jag förstått får man köpa färdiga planter till vissa om man vill de ska slå ut samma år. Vilken jord ska jag använda? Vanlig krukjord?

Enormt tacksam för svar då jag tycker detta är superspännande!     

• Svar på tråden Tips, odla på balkongen!
  • jamila2000

Frön av olika grönsaker kan man så redan nu inne i sålådor för att sen plantera om i större krukor varefter de växer.Jag brukar ha mina tomatplantor i stora hinkar.
    Brukar använda vanlig blomjord.
    Vill man så går det att köpa färdiga plantor senare i vår.som man planterar om tex hinkar
    Har mest odlat tomater på min balkong och den är inte inglasad
    Skulle vilja testa potatis men sättpotatisen brukar säljas i större förpackningar och jag vill bara några stycken och testa
    Kryddor tror jag man kan odla inomhus året runt.
    Om du har plantagen eller nån sån butik i närheten så skulle jag gå dit och tala med dom om dina planer

• salo
    jamila2000 skrev 2013-02-23 20:45:16 följande:

Frön av olika grönsaker kan man så redan nu inne i sålådor för att sen plantera om i större krukor varefter de växer.Jag brukar ha mina tomatplantor i stora hinkar.
    Brukar använda vanlig blomjord.
    Vill man så går det att köpa färdiga plantor senare i vår.som man planterar om tex hinkar
    Har mest odlat tomater på min balkong och den är inte inglasad
    Skulle vilja testa potatis men sättpotatisen brukar säljas i större förpackningar och jag vill bara några stycken och testa
    Kryddor tror jag man kan odla inomhus året runt.
    Om du har plantagen eller nån sån butik i närheten så skulle jag gå dit och tala med dom om dina planer

Tack för svar!
    Så jag kan använda blomjord till allt?
    När jag tittade på beskrivningarna för var frö stod det massa olika jordsorter de skulle trivas i och tänkte att det hade ju blivit hur dyrt som helst!

ska se om vi har ett blomsterland istan jag kan fråga på :)    
  • jamila2000

Har alltid använt vanlig blomjord när jag odlar utan problem.

Lycka till med planteringen

Svar på tråden Tips, odla på balkongen!