• swedemom

Hur hittade du din lägenhet?

Hej, vi planerar flytt från utlandet tillbaka till sverige...och har tyvärr inte stått i någon bostadskö, har precis ställt mig i stockholms stads bostadsförmendling men förståt att det vanligtvis är mååååååånga år! 

Vi har kollat blocket, bostäder.trovit, stockholmaccomodation.org, bovision och google....och funderar nu att betala medlemskap i nån bostads sajt som typ bostaddirekt.com, men svårt att veta vad som är pålitliga organisationer....

har ni några organisationer och sajter att tipsa om, särskilt om ni själva hittat lägenhet genom:)  

Vi ska flytta till stockholms förort, eller eventuellt uppsala Skrattande nu i sommar hellst Förvånad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-23 18:15
    glömde nämna det är hyreslägenhet vi letar, då vi inte kan köpa i dagsläget....

• Svar på tråden Hur hittade du din lägenhet?
  • tvetalan

Har hört att vissa fått 1a handskontrakt via fixakontraktet, fast då gäller det att vara snabb!

• Myten

Jag köpte. Absolut enklaste sättet att hitta lya i Stockholm.

• swedemom
    Myten skrev 2013-02-23 18:10:43 följande:
    Jag köpte. Absolut enklaste sättet att hitta lya i Stockholm.
    ja kanske skulle ha tillagt, vi kan inte köpa förrän om ca två år...så måste hitta en hyres medan vi sparar....
  • Myten
    swedemom skrev 2013-02-23 18:12:52 följande:
    ja kanske skulle ha tillagt, vi kan inte köpa förrän om ca två år...så måste hitta en hyres medan vi sparar....
    Då är det krångligare. Jag har låtit bli hyresmarknaden i Sthlm, så jag har inga bra råd att ge tyvärr...
  • swedemom
    tvetalan skrev 2013-02-23 18:09:55 följande:
    Har hört att vissa fått 1a handskontrakt via fixakontraktet, fast då gäller det att vara snabb!
    Ok tack! har varit inne och kollat på deras link men blev skeptisk då det var så låg medlems avgift...200 nånting,  men kanske provar det då har man inte så mycket att förlora...nån som provat fixakontraktet här?
  • linjes

Lite moment 22 med jobb och bostad tycker jag,har man inget arbete och fast inkomst är det svårt med boende ,har man inget boende kan man inte söka jobb för man har ingenstans att bo

• swedemom
    linjes skrev 2013-02-23 18:26:34 följande:
    Lite moment 22 med jobb och bostad tycker jag,har man inget arbete och fast inkomst är det svårt med boende ,har man inget boende kan man inte söka jobb för man har ingenstans att bo
    vi kommer ha inkomst från det andra landet, ska pendla i två år innan vi kan köpa i swe och flytta hit för gott....så vi kommer ha dubbla bostäder kan man säga, medan jag söker jobb i sverige så jobbar mannen kvar i landet vi bor nu där han har en stadig bra inkomst som kan täcka två hyror....
  • swedemom
    HWR skrev 2013-02-23 18:29:28 följande:
    Testa privata hyresbolag. I förorten är det oftast enklare. Vi fick vår lägenhet efter 3 månader i kö.
    vilken kö stod ni i? Skrattande
  • pralin

jagvillhabostad.nu listar en del av dom hyresvärdar som finns i Stockholm, samt andrahands-sajter.

Mitt tips är nog att sikta in er på en privatvärd, men det krävs oftast att ni har väldigt bra inkomst. Glöm också allt vad "önskan om område" heter och ta vad som erbjuds.
    Bostadsförmedlingen har något som heter bostadssnabben där det gäller att vara just snabb, oftast är det lägenheter i mindre attraktiva områden eller med hög månadskostnad och inflytt med kort varsel som kommer ut där. 

Wallenstam och Stena Fastigheter lägger heller inte ut alla sina lediga lägenheter via bostadsförmedlingen, så håll koll på deras hemsidor (dock kräver dom båda att ni har väldigt god inkomst). 

• Nyfiken gul

sök er en bra bit utanför tullarna - i förorterna så har ni lättare att hitta bostad så försök med deras egna bostadsköer. Tex Botkyrkabyggen, Hugebostäder osv. 

om ni kan tänka er uppsala så prova även orterna omkring uppsala och strax före som tex  Norrtälje, Åkersberga. 

ställ er i alla tänkbara bostadsköer mellan storstockholm och uppsala - hitta även privata hyresvärdar.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • linjes
    swedemom skrev 2013-02-23 18:31:33 följande:
    vi kommer ha inkomst från det andra landet, ska pendla i två år innan vi kan köpa i swe och flytta hit för gott....så vi kommer ha dubbla bostäder kan man säga, medan jag söker jobb i sverige så jobbar mannen kvar i landet vi bor nu där han har en stadig bra inkomst som kan täcka två hyror....

Aha ja det kan ju underlätta
  • swedemom
    pralin skrev 2013-02-23 18:35:33 följande:
    jagvillhabostad.nu listar en del av dom hyresvärdar som finns i Stockholm, samt andrahands-sajter.

Mitt tips är nog att sikta in er på en privatvärd, men det krävs oftast att ni har väldigt bra inkomst. Glöm också allt vad "önskan om område" heter och ta vad som erbjuds.
    Bostadsförmedlingen har något som heter bostadssnabben där det gäller att vara just snabb, oftast är det lägenheter i mindre attraktiva områden eller med hög månadskostnad och inflytt med kort varsel som kommer ut där. 

Wallenstam och Stena Fastigheter lägger heller inte ut alla sina lediga lägenheter via bostadsförmedlingen, så håll koll på deras hemsidor (dock kräver dom båda att ni har väldigt god inkomst). 
    Tack!!
  • swedemom
    Nyfiken gul skrev 2013-02-23 18:38:22 följande:
    sök er en bra bit utanför tullarna - i förorterna så har ni lättare att hitta bostad så försök med deras egna bostadsköer. Tex Botkyrkabyggen, Hugebostäder osv. 

om ni kan tänka er uppsala så prova även orterna omkring uppsala och strax före som tex  Norrtälje, Åkersberga. 

ställ er i alla tänkbara bostadsköer mellan storstockholm och uppsala - hitta även privata hyresvärdar.  
    tack tack Glad
  • Dina08

Jag skulle ha hyrt via någon bekant eller bostaddirekt och ställt mig i bostadskö. Sedan sparat pengar och tittat på bostadsrätter långt ute i förorten. Kanske lånat till kontantinsatsen av föräldrarna.

• swedemom
    Dina08 skrev 2013-02-23 23:42:24 följande:
    Jag skulle ha hyrt via någon bekant eller bostaddirekt och ställt mig i bostadskö. Sedan sparat pengar och tittat på bostadsrätter långt ute i förorten. Kanske lånat till kontantinsatsen av föräldrarna.
    ja vi har ställt oss i kö, kanske har man tur med bostadsnabben men verkar inte komma något alls där nu, men vi har till hösten på oss nåt borde vi ju hitta!! ...i värsta fall stannar vi kvar här i landet där vi bor....men vi vill hellre att flickan ska få komma i gång i sitt framtida land lite snabbare...ja vi sparar på, hoppas att kunna köpa om två år
    Glad
Svar på tråden Hur hittade du din lägenhet?