• Aniiee

Berätta om din favorit bland religiösa högtider (alla är välkomna)

Vilken är din favorithögtid? Berätta hur du firar. Alla religioner och trosystem är välkomna. Är du ateist och firar X? Good! Tell me all about it. Jag struntar i om du tror på  högtiden du firar, firar du den är du välkommen.

Jag undanber mig predikningar om rätt och fel. Här finns inga fel. Om du firar påsk med att hoppa falskärm varje år så gills det =) 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Svar på tråden Berätta om din favorit bland religiösa högtider (alla är välkomna)
  • Amatullah

Eid. Vi klär på oss nya kläder, går och ber på en böneplats/i moskén på morgonen och efteråt samlas vi med familj och släkt och äter frukost. I min familj jobbar alla så vi ses inte igen för ens kvällen, då äter vi tillsammans och barnen får presenter eller pengar. Det är hur vi firar i vår familj.

• OLilly

Ramadan tycker jag är den finaste högtiden, men tyvärr kan man inte uppleva den (inte jag iaf) fullt ut som man skulle gjort i ett muslimskt land. I det landet jag kommer ifrån är det en så härlig stämning, inte bara sista dagen på ramadan utan hela månaden faktiskt, och man uppslukas av den fort vare sig man fastar eller inte. Det är en glädjens månad och högtid för mig. 

Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • Snöviolen

Julafton är den bästa högtiden. Man får ge barnen julklappar och har man tur så kanske man får julklapp själv, men det är inte så nödvändigt. Sen äta en massa god julmat och sen bara mysa.

• Kaf Ha Ya Ain Sad

Eid.

Eid i Sverige liknar inte den som är i muslimska länder. I muslimska länder känner man verkligen att det är Eid. Några dagar före Eid brukar man gå och handla kläder, mat och presenter. Kvällen före Eid brukar man storstäda husen, laga mat och baka, duscha barnen och lägga deras nya kläder vid deras sängar och kvinnorna gör sig fina.

På morgonen går man upp och gör Eidtvagningen, äta nått lätt eller dricka kaffe sen går man till moskén för att be Eidbönen. När man kommer hem blir det en stor frukost och man gratulerar varandra. Sen till lunch blir det oftast besök hos föräldrarna och de andra 2 dagarna börjar man besöka släkt och vänner.

Barnen brukar få presenter av föräldrarna och pengar och godis av släkt och vänner. Många brukar ta barnen till lekplatser eller till bio för att se en ny film eller tja göra extra aktiviteter. 

Vad jag gillar i Eid är när muslimer samlas i moskéer och börja recitera Takbirat Al-Eid

• OLilly
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2013-02-24 22:18:50 följande:
    Eid.

Eid i Sverige liknar inte den som är i muslimska länder. I muslimska länder känner man verkligen att det är Eid. Några dagar före Eid brukar man gå och handla kläder, mat och presenter. Kvällen före Eid brukar man storstäda husen, laga mat och baka, duscha barnen och lägga deras nya kläder vid deras sängar och kvinnorna gör sig fina.

På morgonen går man upp och gör Eidtvagningen, äta nått lätt eller dricka kaffe sen går man till moskén för att be Eidbönen. När man kommer hem blir det en stor frukost och man gratulerar varandra. Sen till lunch blir det oftast besök hos föräldrarna och de andra 2 dagarna börjar man besöka släkt och vänner.

Barnen brukar få presenter av föräldrarna och pengar och godis av släkt och vänner. Många brukar ta barnen till lekplatser eller till bio för att se en ny film eller tja göra extra aktiviteter. 

Vad jag gillar i Eid är när muslimer samlas i moskéer och börja recitera Takbirat Al-Eid

" rel="nofollow" target="_blank">

Just så! :)
    Either appear as you are or be as you appear - Mevlana
  • oOHalalOo

Eid blir här också.
    Sen är det skillnad på att fira det här i Sverige och i ett muslimskt land. Jag har bott i ett muslimskt land så där är det verkligen en stor gemensam högtid som alla firar. Det blir en stämning som tyvärr är lite svår att uppnå här i Sverige då det inte är en högtid som märks av på samma sätt, eftersom alla arbetar som vanligt och man firar när man träffas på kvällen. Eidbönen tycker jag är speciell och viktig att delta i för min egen del, oftast fungerar det bra för det finns mer än ett tillfälle på morgonen för att kunna delta i bönen (i alla fall för mig som bor i Stockholm). 

• Nyfiken gul
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2013-02-24 22:18:50 följande:
    Eid.

" rel="nofollow" target="_blank">

Är kristen själv  men vad fint det låter!  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • MaaxMaax

Oj vad svårt att välja!

Jag är kristen, och måste nog säga att favoriterna är Jul och Påsk, iallafall de senaste jul och påskarna.

Senaste påsken firade jag när jag bodde som volontär i ett kloster. Hela påskveckan var fantastiskt vacker med massor av speciella moment under de dagliga bönerna. Under skärtorsdagen tillexempel så tvättade ledaren i klostret alla sina bröders fötter (och några andras också), och under själva påskaftonens kvällsbön avlade en av de yngre bröderna sina livslånga löften. Det var som ett bröllop, han fick en ring, och hans familj var där, hans biologiska bror grät som ett barn.. Otroligt vacker påsk.

Annars gillar jag julen. När jag är hemma under jul brukar jag först fira med familjen (som inte är särskilt kristen) sedan på kvällen åker jag till kyrkan och firar midnattsmässa, med underbar stämning i kyrkan.
    I julas var jag dock i Rom, och firade jul först tillsammans med vänner från hela världen. Vi fick dela med oss av olika jultraditioner från våra länder, och äta lite enkel men god plockmat. Eftersom kollektivtrafiken i Rom upphör tidigt under typ jul och sådant fick jag och en av mina vänner ta oss tillbaka till vår sovplats, ett nunnekloster med systrar från flera olika länder. De var väldigt gästvänliga, och tog hand om oss, så på julnatten firade vi en katolsk mässa med dem (jag är protestant lutheran och min vän reformert, så vi kunde inte delta i nattvarden, men i allt annat) och fyra präster. Därefter var det mingel med snacks och dricka :)

Veni Sancte Spiritus - - - Blogg: stadiggrund.blogspot.se/
  • Aniiee

Vad trevligt ni verkar ha det. Ursäkta att jag inte har varit i tråden, jag blev sjuk. 

Jag måste nog läsa på lite om religiösa högtider. Jag har ungefär lika mycket kunskap som en halt höna =P.

• Rikard

Jul.
    Men jag betraktar den inte på något sätt som en religiös högtid.
    Visserligen var det från början en religiös högtid inom asatron, men om kristendomen kunde ta över julen, så kan väl vi ateister också fira den.

• Engångspostaren

Inte för att man är särskilt religiös men julen är den klara favoriten. Mest pga nostalgikänslan för barndomen man alltid får i juletider. Det sägs ju att känslan förstärks ytterligare när man själv får ongar så där har man väl ännu ett skäl till att yngla av sig ;)

• Rataxes

De som ger högst helg-OB

Jag köper alltid blandfärs för då vet jag att minst 2 djur har dött.
  • Aniiee
    Rataxes skrev 2013-03-03 17:27:35 följande:
    De som ger högst helg-OB
    Låter bra =)
  • Irit

Oj, det var ett svårt val... Men jag tror jag måste välja Simches torah! Man klär sig fint, går till synagogan där man sjunger och dansar runt sju varv i synagogan medan man bär på torah-rullarna och sjunger. Glädje och lycka, man äter god mat och träffar trevligt folk och bara njuter av att Hashem gav Torahn till det judiska folket <3 Synd bara att de två senaste åren har jag varit sjuk, först i magsjuka, sen i influensa... hoppas på att det går bättre nästa gång!

• Zizzy Zimsson

Beltane

Vårens och värmens återkomst. Fruktsamheten i naturen. Livets återkomst!

/ Pagan 

• Ragnar

Jul och midsommar är mina favoriter och det enda vi firar. Jul firar vi för att det är mysigt och en särskild stämning med ljus och god mat mitt i vintern under den mörkaste tiden. Jag personligen har aldrig firat jul för att någon för länge sedan påstod att det var Jesus födelsedag, för det tror jag inte på. Barnen får julklappar och min man och jag brukar ge varandra något. Men annars tycker jag att julklappar är något för barnen och det håller vi oss till i våran familj. För mig är det stämningen och en mysig gemenskap som är det viktigaste med julen.
    Midsommar firar vi för att det är sommar och den kortaste natten (vi har dagsljus hela dygnet runt midsommar). Det är trevligt och roligt att ha fest med släkt och vänner. Vilket man ju kan ha även om det inte är någon högtid, men på något oförklarligt sätt blir det ofta mer stämning om det är en högtid att fira oavsett vilken. Traditionerna som blomkransar, nypotatis och jordgubbar håller vi oss till för att de hör årstiden till.

• lykantrophona

Även om jag inte är kristen, så ligger Lucia nog som favorit (fast precis som många högtider, har Lucia blandat ursprung). Jag älskar att sjunga och att lyssna på körsång, man har en ursäkt till att dricka glögg och mysa, men med mindre stress och kommers än själva julen.

När det gäller hedniska högtider så tycker jag bäst om jul, vårblot och midsommar. Jul firar jag på blandat vis - dvs, det finns traditioner från både hedniskt, kristet och sekulärt håll, och både svenskt och finskt. Jag firar tillsammans med släkten på ett sätt som många skulle anse rätt så traditionellt: julmat, jultomte, gran, på landet med hela tjocka släkten.

Vårblotet på Uppsala högar är ju inte en hednisk högtid på så sätt att vi firar den på ett visst datum. Av praktiska skäl arrangeras vårblotet av samfundet Forn Sed under påskdagen. Helt enkelt för att de flesta är lediga då, och har möjlighet att närvara. Problemet är att påsken "flyttar på sig", vilket gör att vårblotet i Uppsala ibland är vårdagsjämningsblot, ibland något annat. Men det är årets största samling av hedningar, man firar våren och kärleken, och det brukar alltid bli ett rejält lyckorus! Jag längtar alltid tillbaka dit.

Midsommar brukar jag fira sedan ett par år tillbaka med min pojkväns familj ute på landet på ett traditionellt sätt med midsommarstång, sill och nubbe och allt det där. Eftersom midsommar av de flesta firas på den närmsta helgen (och inte längre på den faktiska sommarsolståndet) så brukar det ibland arrangeras ett midsommarblot på sommarsolståndet som jag brukar vara med i. Min pojkväns familj är ju inte hedningar, så det är kul att fira även med hedningar på en annan dag. Så jag får fira midsommar flera gånger! Jag har tagit inspiration av idéen att plocka 7 sorters blommor på midsommarnatten... men eftersom jag redan har en älskling så blotar jag blommorna till makterna istället.

• Simon 681

Ateist/Mystiker. Midsommar, följt av Jul. Skulle vara kul att vara med på en riktig Purim någon gång, förutsatt att man kunde bli vara hobbyjude för en dag.

• KristenTjej84

Påsk och julafton, kan aldrig välja mellan dem.
    Julafton firar vi då vi är kristna och vi tänker på det underbara med Jesus födsel som messias till världen,
    blir mycket o helga natt och andra klassiker som markerar Jesus under julen från högtalarna under julen.
    Pappa brukar också läsa julevangeliet, och sen så kombinerar vi det med att äta god mat, umgås med varandra och dela ut jul klappar. Jag brukar också titta på filmen Nativity Story om Jesus födsel.

Påsken är den ljusa delen av året, vi brukar påskpynta med färglada fjädrar lite överallt och kycklingar av porslin bredvid blommorna. Det är också en glad högtid, då vi minns Jesus återuppståndelse efter att först varit korsfäst och dött för våra synder.
    God mat, gemenskap och skratt hör också till.
    Jag brukar titta på en Jesus film som avslutning, oftast så hakar några i min familj också på det.
    Så vi brukar kombinera det med traditionell firande tillsammans med våran kristna tro.

• Inpius

Min födelsedag. Gillar även att kunna ta tillfället i akt vid andra högtider (sommar/vintersolståndet, höst/vårdagjämningen osv) för att få äta något gott, men min födelsedag är nog ändå bäst, det är dessutom den största och viktigaste högtiden :)

Hail Satan!
Svar på tråden Berätta om din favorit bland religiösa högtider (alla är välkomna)