Även om jag inte är kristen, så ligger Lucia nog som favorit (fast precis som många högtider, har Lucia blandat ursprung). Jag älskar att sjunga och att lyssna på körsång, man har en ursäkt till att dricka glögg och mysa, men med mindre stress och kommers än själva julen.
När det gäller hedniska högtider så tycker jag bäst om jul, vårblot och midsommar. Jul firar jag på blandat vis - dvs, det finns traditioner från både hedniskt, kristet och sekulärt håll, och både svenskt och finskt. Jag firar tillsammans med släkten på ett sätt som många skulle anse rätt så traditionellt: julmat, jultomte, gran, på landet med hela tjocka släkten.
Vårblotet på Uppsala högar är ju inte en hednisk högtid på så sätt att vi firar den på ett visst datum. Av praktiska skäl arrangeras vårblotet av samfundet Forn Sed under påskdagen. Helt enkelt för att de flesta är lediga då, och har möjlighet att närvara. Problemet är att påsken "flyttar på sig", vilket gör att vårblotet i Uppsala ibland är vårdagsjämningsblot, ibland något annat. Men det är årets största samling av hedningar, man firar våren och kärleken, och det brukar alltid bli ett rejält lyckorus! Jag längtar alltid tillbaka dit.
Midsommar brukar jag fira sedan ett par år tillbaka med min pojkväns familj ute på landet på ett traditionellt sätt med midsommarstång, sill och nubbe och allt det där. Eftersom midsommar av de flesta firas på den närmsta helgen (och inte längre på den faktiska sommarsolståndet) så brukar det ibland arrangeras ett midsommarblot på sommarsolståndet som jag brukar vara med i. Min pojkväns familj är ju inte hedningar, så det är kul att fira även med hedningar på en annan dag. Så jag får fira midsommar flera gånger! Jag har tagit inspiration av idéen att plocka 7 sorters blommor på midsommarnatten... men eftersom jag redan har en älskling så blotar jag blommorna till makterna istället.