• jonasback24

Är jag Asexuell, tycker samtidigt att kvinnor är attraktiva..

Hej.... 

Jag är en kille på 21 år som de senaste 2 åren inte haft sex eller ett förhållande, och har aldrig gillat ha sex utan det har mer känts som tvång i mina två senaste förhållanden med tjejer som ja hade för över 2 år sen och jag har fått ångest efter sex varje gång. Jag gillar som det är nu, bor ensam, inget förhållande, utan allt det där. Och jag är inte attraherad till män alls och har aldrig vart.

Jag gillar inte någon mer än vänskap och eftersom att jag generellt är klassad bland allmänheten att se ut som den "snygga och sötaste 16åringen i stan" så blir det ofta när man är ute eller på Internet och Instagram osv. att tjejer stöter på en, vilket gör mig bara irriterad och arg.

Men, jag tycker fortfarande att kvinnor är sexuellt attraktiva då och då, men skulle aldrig ha sex eller oralsex på något vis med någon. Jag onanerar ett par gånger i veckan "för att få ut demonerna" och då kan det hända att jag fantiserar om kvinnor att dom är vackra och har fina kurvor och så, men samtidigt tar det mig ca 2-3 timmar för jag blir snabbt ointresserad och tycker inte så mycket om det, men ändå känns det som ett behov att "få ut demonerna" vilket gör att jag tillslut fortsätter tills jag kommer.

Det jag gillar är romantik, känslomässiga band med mys och att umgås närmare, max att det leder fram till förspel. Jag skulle vilja ha ett vänskaps-förhållande/mer känslomässigt förhållande med en vän (men inte som ett vanligt "flickvän" på något sätt i det hållet), mer som en djup vänskap att kunna mysa med. Max att det skulle leda till att vi smeker i förspel...  men inget mer än det. ( jag har under flera tidigare förhållanden fått flertal tjejer att komma/få orgasm genom förspel/petting/pulla så ja tycker det räcker så.)

För mig låter det som att asexuell men ändå har en liten attraktion till det motsatta könet, men är man då fortfarande Asexuell?

• Svar på tråden Är jag Asexuell, tycker samtidigt att kvinnor är attraktiva..
  • Hanna K

Jag tror sexualitet är en flytande gråskala: Den kan ändras och den kan inte passa in helt i Ett fack. Två personer i facket "assexuella" behöver ju inte alls ha assexualiteter som fungerar på samma sätt. Men ibland kan det ju kännas skönt att jämföra sin sexualitet med andras (är jag den ende?), så snacka lite med andra assexuella och jämför om det hjälper dig. DU bestämmer hur som helst själv vad du vill kalla dig.
    Länk till AVEN: www.asexuality.org/home/

Det finns även något som heter demisexuell, som ligger mitt emellan sexuell och assexuell. Och det finns även fler fack inom assexualiteten: en.wikipedia.org/wiki/Asexuality

Jag är själv demisexuell tror jag och har skrivit det här:
    debatt.passagen.se/show.fcgi&conference=10400000000000026&posting=19500000006289394

Det du skriver om sexfantasier och onani och att det räcker med förspel känner jag igen mig väldigt i. Mitt drömsex vore nog bara att ha ett jävligt mjukt (inte så mycket kladdande) och romantsikt förspel (Kanske tantrasex, fast jag vet inte för jag har aldrig provat). Men det jag vill komma till: Jag känner igen mig massor i det du skriver och jag kallar mig inte assexuell utan demisexuell, men bara för att jag känner igen mig i din sexualitet betyder ju inte det att våra sexualitetr är lika och passar in i samma fack. Jag läser ju det du skrev med mina ögon och ser det jag kan relatera till mig själv.

• keron

Nu är ju denna trådstart gammal, men om du fortfarande är kvar TS, eller nån annan som funderat över samma sak, så kanske mitt svar kan ha nån nytta Tungan ute

Att vara asexuell betyder inte att man inte kan tycka att folk är attraktiva. Att se att någon är estetiskt fin att titta på handlar inte om något sexuellt. Man skiljer även på sexuell attraktion och romantisk attraktion.
    Att vilja mysa med andra och vara sensuell utesluter inte heller asexualitet.

Jag är heteroromantisk asexuell. Jag tycker att vissa män är snygga, jag blir kär och tycker om att kramas, pussas och hålla hand osv. Allt utom det som är sexuellt.

• keron

Och ja, det där med onani osv. Jag onanerar också ibland (inte så ofta) och det handlar då inte om nåt sexuellt. Jag kan också ibland t o m känna att jag skulle nog vilja ha sex och kan fantisera om det. Typ. Men när jag väl hamnar i en sexuell situation så blir jag totalt avtänd.
    Så jag skulle liksom vilja, i teorin. Men inte praktiskt Tungan ute

• Med Lem
    keron skrev 2013-06-24 10:38:46 följande:
    Och ja, det där med onani osv. Jag onanerar också ibland (inte så ofta) och det handlar då inte om nåt sexuellt. Jag kan också ibland t o m känna att jag skulle nog vilja ha sex och kan fantisera om det. Typ. Men när jag väl hamnar i en sexuell situation så blir jag totalt avtänd.
    Så jag skulle liksom vilja, i teorin. Men inte praktiskt Tungan ute
    Jag antar att du har talat öppet och på djupet med nån psykologiskt och sexologiskt kunnig person? "Liksom vilja i teorin men inte praktiskt" är en bra beskrivning av viss asexualitet, tror jag, men det beskriver ibland även posttraumatiska reaktioner kring sex eller annat, som resultat av olyckshändelser eller övergrepp.

• Anonym (A)

Vad menar du när du säger "få ut demonerna" eftersom du nämner det två gånger?

• keron
    Med Lem skrev 2013-06-24 11:16:04 följande:
    Jag antar att du har talat öppet och på djupet med nån psykologiskt och sexologiskt kunnig person? "Liksom vilja i teorin men inte praktiskt" är en bra beskrivning av viss asexualitet, tror jag, men det beskriver ibland även posttraumatiska reaktioner kring sex eller annat, som resultat av olyckshändelser eller övergrepp.

Hahah, nä inte om min sexualitet. Eller bristen på densamma Tungan ute

Du missförstår mig. Jag har INGET behov eller utbyte av sex. Men jag skulle VILJA ställa upp, för min partners skull. Och ibland när jag tänker på att jag skulle vilja göra det för honom så känns det nästan som att jag faktiskt skulle kunna göra det också. Men när det väl kommer till kritan och det ska till att sexas, så vill jag inte längre.

Jag har däremot, som du säger, också posttraumatiska reaktioner kring sex. Just för att jag tvingat mig själv till det trots att jag inte velat.
  • keron
    Anonym (A) skrev 2013-06-24 11:22:27 följande:
    Vad menar du när du säger "få ut demonerna" eftersom du nämner det två gånger?
    Jag tolkar det som att han helt enkelt menar det som ett rent fysiskt behov att av "lätta på trycket", " rensa rören".
  • Anonym (A)
    keron skrev 2013-06-24 13:17:06 följande:
    Jag tolkar det som att han helt enkelt menar det som ett rent fysiskt behov att av "lätta på trycket", " rensa rören".
    Givetvis, jag menar mest hur man kan se en fullständigt normal och frisk handling som att "få ut demonerna". Det låter som TS har någon form av posttraumatisk stress kring sin egen sexualitet vilket gör att han låst sig psykiskt.

Dåliga upplevelser i barndomen, föräldrar som predikat om hur omoraliskt och smutsigt det är att ha sexuellt umgänge, sexuellt utnyttjad, ställt upp på sex tidigare fast man egentligen inte velat, osv...
  • keron
    Anonym (A) skrev 2013-06-25 09:16:57 följande:
    Givetvis, jag menar mest hur man kan se en fullständigt normal och frisk handling som att "få ut demonerna". Det låter som TS har någon form av posttraumatisk stress kring sin egen sexualitet vilket gör att han låst sig psykiskt.

Dåliga upplevelser i barndomen, föräldrar som predikat om hur omoraliskt och smutsigt det är att ha sexuellt umgänge, sexuellt utnyttjad, ställt upp på sex tidigare fast man egentligen inte velat, osv...

Jag tror att du läser in mer in i TS uttryck än vad som är nödvändigt. Jag tolkar uttrycket helt enkelt som att han har ett pockande behov av att få orgasm och tömma pungen. Ett behov som han verkar önska att han inte hade, troligtvis för att han inte får något ut av det.

För mig är onani en rent mekanisk handling som måste göras ibland för att jag inte ska få huvudvärk och problem med axlar och nacke. Jag har inte "sex med mig själv", utan jag lättar på spänningar, som min kropp skulle kunna bli av med av sig själv om jag hade sex.
  • Anonym (A)
    keron skrev 2013-06-25 10:39:49 följande:

Jag tror att du läser in mer in i TS uttryck än vad som är nödvändigt. Jag tolkar uttrycket helt enkelt som att han har ett pockande behov av att få orgasm och tömma pungen. Ett behov som han verkar önska att han inte hade, troligtvis för att han inte får något ut av det.

För mig är onani en rent mekanisk handling som måste göras ibland för att jag inte ska få huvudvärk och problem med axlar och nacke. Jag har inte "sex med mig själv", utan jag lättar på spänningar, som min kropp skulle kunna bli av med av sig själv om jag hade sex.
    Precis, ett behov han verkar önska han inte hade, för att han inte "får ut något av det". Du hör väl själv hur dysfunktionellt det låter? Sex(med sig själv eller andra) är ett basbehov, precis som mat och sömn. Rent biologiskt är vi programmerade att föra vår avkomma vidare, när det biologiska behovet krockar med psykosocial dysfunktionalitet uppstår dessa problem.

Lite som att önska att man aldrig behövde äta för att man personligen anser det är ett "onödigt behov", och tar tid från andra saker man kan göra.
  • keron
    Anonym (A) skrev 2013-06-25 10:55:34 följande:
    Precis, ett behov han verkar önska han inte hade, för att han inte "får ut något av det". Du hör väl själv hur dysfunktionellt det låter? Sex(med sig själv eller andra) är ett basbehov, precis som mat och sömn. Rent biologiskt är vi programmerade att föra vår avkomma vidare, när det biologiska behovet krockar med psykosocial dysfunktionalitet uppstår dessa problem.

Lite som att önska att man aldrig behövde äta för att man personligen anser det är ett "onödigt behov", och tar tid från andra saker man kan göra.
    Ja, jag har då lyckats föra mina gener vidare trots asexualitet, har fyra kids

Ja, sex med sig själv eller andra är ett basbehov. Asexuella har dock inget behov eller intresse av att blanda in andra i det, därför onanerar vissa av oss. Andra gör inte det heller.

Är inte så säker på om det har med någon psykosocial dysfunktion att göra, då det isf indikerar på att asexualitet beror på något patologiskt. Vilket alltså inga studier (de få som gjorts) kunnat visa på.

Det finns individer som efter sexuella övergrepp och dylikt anser sig vara asexuella och vem som helst är fri att använda sig utav begreppet för sig själva om de tycker att det passar. Men definitionen för asexualitet är till syvende och sist avsaknad av sexuell attraktion för andra människor och de flesta av oss är faktiskt födda så här. Utan påverkan av trauman eller diverse diagnoser.
  • keron

Sen att jämföra sex med att äta eller sova är som att jämföra äpplen och giraffer. Om man inte äter och sover så dör man. Ingen har nånsin dött av sexbrist.

• vinkelseende

Jag misstänker jag själv är asexuell. Har haft två förhållanden pga. att jag taplat sexlusten varpå min partner i jakten på evig tillfredställelse gjort slut i ena fallet och jag dumpat i det andra då jag dag efter dag fick höra gnäll och hot om otrohet.

Du kommer hitta en själsfränd att leva ditt liv med som kommer passa er båda. :) lev gott och dö lycklig.

Svar på tråden Är jag Asexuell, tycker samtidigt att kvinnor är attraktiva..