• Tuffen

Atopiskt eksem på ögonlocken, hur behandla?

Ni som har någon  form av atopiskt eksem på ögonlocken och upp mot ögonbrynet, hur behandlar ni det? Vad funkar bäst? Börjar bli trött på detta, det kliar och är rött. Tips? 

• Svar på tråden Atopiskt eksem på ögonlocken, hur behandla?
  • Philippa

På min son som har samma smörjer jag med decubal salva morgon o kväll.

• JazzKermit

Har haft det av och till sen jag var typ 13, ja det är väldigt tröttsamt!! Jag har fått olika kortisonkrämer utskrivna men jag har ledsnat på dem. Nu använder jag receptfri mildison och en kräm från DermaNord. Jag försöker lämna det vanliga kräm-träsket och använda mer naturliga oljor men just till ögonlocken är det svårt att hitta något som inte irriterar tycker jag. Sen är det ju värst just nu den här årstiden! Hoppas att du hittar något som funkar för dig!

• Lillkossan

Man ska ju egentligen inte använda kortison runt ögonen, men när jag hade eksem där fick jag nog och gjorde det ändå. Hydrokortison funkade utmärkt.

• Tuffen

Jag gick till läkaren och fick kortison utskrivet. Han trodde att det var en reaktion på smink och bad mig avstå från smink, vilket jag nu har gjort en tid. Och ja, eksemen är borta! Härligt! Inte så kul att leva utan smink, men hellre det är eksemen, i a f. 

Svar på tråden Atopiskt eksem på ögonlocken, hur behandla?