• Mamman8

Vagga i famnen, sen då??

Har en liten tjej på 7 veckor som knappt sover alls på dagen. Fast hon behöver de för hon är bara missnöjd o gråter typ.. De är jättelätt att få henne somna i famnen men när jag ska försöka lägga ner henne vaknat hon antingen direkt lr inom några minuter o då är de bara att börja om igen.. Någon som har tips på hur man kan göra så de inte vaknar eller hur man ska säga :) Har provat lägga henne på massa olika ställen men samma visa överallt.. Vill inte gärna sova i vagnen och knappt i bil barnstolen, endast då bilen rullar.. Och sele/sjal orkar tyvärr inte ryggen med, inga problem ibörjan men om hon ska sova några timmar funkar de inte.. På natten sover hon bra! Somnar mellan 21-23, då är de inga problem att lägga ner henne i sängen sedan. Och sover till ca 8, vaknar upp en gång för mat, ibland 2. Men då är de oftast bara att ge mat (äter ersättning) och sedan lägga i sängen så somnar hon där.. Någon som har några tips/råd/idéer eller bara känner igen sig?!

• Svar på tråden Vagga i famnen, sen då??
  • Mamman8

Ber om ursäkt för att allt blev i en klump men skrev från mobilen med dottern i famnen :)

• juliaannaeva

Min tös nöjde sig oxkså bara i famnen o det har bog med närhet och trygghet o göra men sen pröva vi o lägga henne på mage ist o då kunde hon sova längre pass själv!

• Natulcien

Vad har du provat för bärsele då? Babybjörn är ju t.ex inte bra för ryggen. Men en ergonomisk bärsele är ju snällare mot ryggen. Jag har en riktig problemrygg, men med vår ergonomiska bärsele (Manduca) så kunde jag ändå bära sonen jättemycket utan problem. Glad

• Moniqe1979

ta ett lakan eller en tunn filt (typ flanell) som du har mellan dig och bebisen i famnen när den somnarsen ser du till att filten hamnar under barnet och intill barnets kind när du lägger ner det.
    dels  blir det inte nerlaggt på nått "kallt otryggt ställe" och dels luktar det fortfarande som hos mamam där det somnade.

håll koll på klockan hur lång tid tar det till barnet vaknar se till att sitta där och straxt innan det "borde" vakna till lägg en ganska tung hand på tex höften magen eller så så barnet känner att du är där när den börjar kvickna till

Söv direkt i sängen istället för famnen

eller bulla upp med vattenflaska, läsning/tv & fotpall vid bästa fotöljen luta dig tillbaka och passa på att MYS med barnet sovande på magen/bröstkorgen.... för vissa barn VILL bara inte sova i sin säng speciellt inte om de sover bra där på natten då tankar de närhet på dan istället....

• KLAJSHUH

Min lille sov i famnen de första 4 månaderna. Ammandes.. Hela dagarna satt jag fast i soffan.. Usch, en hemsk tid! Haha. Men tips jag läst som kan vara värt att prova är att 1: ha bebisen inlindad i en filt och när hon somnat lägg ner henne utan att röra filten. 2: Använd en värmekudde och värm upp bebisens plats innan du lägger ner henne. 3 Köp vyssanlull tassar till spjälsängen och vagga den. 4. Försök söv i din säng och smyg bort när bebisen somnat..
    Som sagt min funkade inget på men det kanske funkar för er. : p

• Liteniapril

Vår dotter(som förvisso är prematur) ville ha extremt mkt närhet i början, vilket höll på att göra mig lite knäpp kändes det som. Vi gick tom på toa med henne på armen, för la vi ner henne skrek hon tills hon tappade luften och blev lila..

Likadant även på natten, så vi satt uppe i skift med henne i famnen..

Så hade vi det några månader och det var jättetufft, men sedan fick vi så småningom- istället en tjej som vi bara säger god natt till och går ut ur rummet, så somnar hon alldeles själv (i 99% av fallen).

Mellan skiftsömnen och lägga själv gick vi stegvis. Kommer ihåg lyckan första gången hon sov ngt pass i sitt babynest i vår säng. Nästa steg var att vänja henne vid att sova där utan att bli omhållen, och det gick rätt fort. Sedan sov hon i vaggan precis bredvid vår säng, för att slutligen flytta in på sitt rum.

Personligen tror jag att det är den trygghet som hon har med sig från nyfödd (att vi inte stressade henne) som gör att det är så lätt att lägga henne nu, men jag vet ju inte säkert ;)

Lycka till!!

• Mamman8
    Moniqe1979 skrev 2013-02-24 20:29:18 följande:
    ta ett lakan eller en tunn filt (typ flanell) som du har mellan dig och bebisen i famnen när den somnarsen ser du till att filten hamnar under barnet och intill barnets kind när du lägger ner det. dels  blir det inte nerlaggt på nått "kallt otryggt ställe" och dels luktar det fortfarande som hos mamam där det somnade. håll koll på klockan hur lång tid tar det till barnet vaknar se till att sitta där och straxt innan det "borde" vakna till lägg en ganska tung hand på tex höften magen eller så så barnet känner att du är där när den börjar kvickna till Söv direkt i sängen istället för famnen eller bulla upp med vattenflaska, läsning/tv & fotpall vid bästa fotöljen luta dig tillbaka och passa på att MYS med barnet sovande på magen/bröstkorgen.... för vissa barn VILL bara inte sova i sin säng speciellt inte om de sover bra där på natten då tankar de närhet på dan istället....

Hade gärna suttit i soffan och myst eller vilat samtidigt som dottern men har även en 3 åring hemma så de funkar inte riktigt.. Ska prova va där innan hon brukar vakna :)
  • skogsvitter

Jag hade aldrig klarat vardagen som tvåbarnsmamma utan bärsjal så det är mitt råd Det är helt enkelt överlägset om man vill tillgodose allas behov samtidigt!

Svar på tråden Vagga i famnen, sen då??