• apelsinmandarin01

sover förlite?!

Har en son på ca 14,5månader. som sovit under flera månaders tid ca 20.00-.07,30/.08,00.. Och sedan runt 12.30-14.00/15.00 lite beroende på vad vi gjorr och när han gick upp. men nu de senaste 2-3 veckorna har han börjat gå upp vid 06.30. Vi har då llådsats att de fortfarande är natt å gått in å stoppat om honom å gjorr samma som vid läggning. men han somnar inte om. alltså sover han nu 20.00-06,30. En timme kortare än vad han brukar. Vid 10.00 ungefär börjar han då bli jätte trött åroblemet där bara att om jag låter honom sova lite då är han jätte svårsövd sen.. kansle inte sover mer alls. har varit dagar han sovit 30min på hela dagen om jag tex är ute å går å han sover i vagnen. men är vi hemma kan han sova upp mot 3,5 timme när han går upp så tidigt men jag ser hellre att han sover längre om natten. å nu för en vecka sedan började han dagis. börjar 9.00 på morgonen. å då blir de bara sova middag 1-1,5 timme.. men då blir ju dygns sömnen förkort.. å han blir gnällig å slår sig mkt. å i natt har han bara sovit 9,5 timme. och får 1-1.5 h på dagis.. alltså 10,5-11 h dygns sömn.. hur ska jag få honom att sova mer på morgonen? Han somnar om vi åker bil om så bara till affären (ca 10minuter) men sånna powernapps förstör hela sovrutinerna på resten av dagen så jag känner mig så sjukt styrd av han sovrutiner nu att vi är hemma när de är dags att sova middag så inte heöa em/kvällen går åt till pip och gnäll och blåmärken. :(

• Svar på tråden sover förlite?!
  • Natulcien

Sömnbehovet ändras ju med åldern och sömnrutinerna också. Så ett barn kan ju inte sova samma tider för evigt. Det är bara att hänga med i svängarna.
    Och om han sover uppåt 2-3 timmar på dagen så behöver han väl inte lika mycket på natten.

Och nu ljusnar det ju tidigare på mornarna också. Så kanske han vaknar tidigare p.g.a. det? Har ni ordentlig mörkläggning i sovrummet t.ex.?

Svar på tråden sover förlite?!