• Anonym (Barnfattigdom)

Hur kan det finnas barnfattigdom i Sverige?

Det pratas väldigt mycket just nu om barnfattigdomen, och jag ställer mig väldigt frågande till detta. Hur i helskotta kan det finnas barnfattigdom i Sverige? Kan någon förklara detta för mig? det är ju inte barnen som har gjort sig själva fattiga, utan deras föräldrar. Och jag förstår inte hur man bär sig åt att sätta sig i en sådan situation i ett land som Sverige? Det är ju inget jäkla u-land vi pratar om, utan ett land som har oerhört stort socialt skyddsnät för utsatta människor. Det är gratis att studera, man får barnbidrag, bostadsbidrag, socialbidrag osv. Det är också kraftigt subventionerat med preventivmedel, vi har fri abort osv.

Ge mig ett enda fall, ett enda scenario, där barnfattigdom inte skulle kunna undvikas? 

• Svar på tråden Hur kan det finnas barnfattigdom i Sverige?
  • hymafr

Att det i vår kommun är ont om lägenheter och nybyggda 4:or kostar 11.000 i månaden. (3:or kostar 9.000, 2:or (lite trångt med tre barn) kostar 7.000).

Jag tror att boendekostnaden är en stor bov i det hela. 

• Anonym (abc)

Barnfattigdom i Sverige är väl inte att barn svälter?
    Det handlar väl om att barn inte får möjligheter som de flesta barn får, t ex att kunna följa med på skolutflykter eller att kunna idrotta. 

• Anonym (Td)

Jag tror det beror på att det finns föräldrar som har svårt att prioritera vad som är viktigt.

hymafr skrev 2013-02-25 09:24:23 följande:
    Att det i vår kommun är ont om lägenheter och nybyggda 4:or kostar 11.000 i månaden. (3:or kostar 9.000, 2:or (lite trångt med tre barn) kostar 7.000).

Har man inte råd att bo där så kan man väl flytta? Där jag bor t ex finns det gott om 3:or och 4:or på 4,5-6000 finns ingen med barn som inte kan ha råd med det?
  • Anonym (Barnfattigdom)
    hymafr skrev 2013-02-25 09:24:23 följande:

Då har man alltid valet att flytta till en kommun med billigare boende. Jag vet att det inte alltid är lätt att bara packa ihop och flytta, men det finns många människor som har gjort det i alla tider.  Men bostadsbrist och höga hyror är inget som förekommer i alla Sveriges kommuner.
  • Anonym (Barnfattigdom)
    Anonym (abc) skrev 2013-02-25 09:26:39 följande:
    Barnfattigdom i Sverige är väl inte att barn svälter?
    Det handlar väl om att barn inte får möjligheter som de flesta barn får, t ex att kunna följa med på skolutflykter eller att kunna idrotta. 

Ja, det är väl den definitionen på barnfattigdom i Sverige. Och hur är det möjligt?
  • Hemlig123

Föräldrar som kanske har stora skulder..

Jag var klassad som fattig och det på 90talet..

Varför? Bodde på landet med dåliga jobbmöjligheter, det var kontakter som gällde då och min pappas jobb lades ner och han blev arbetslös i flera år tills han fick jobb utomlands..

Min mamma blev sjukpensionär..

Dom köpte ett hus på bbörjan på 90talet när båda hade jobb, resultat? För hög ränta och kronofogden sålde huset för underpris pga hela situationen längre fram..

Kan tänka mig att det sker än idag...

• Anonym

Du känner kanske inte till begreppet relativ fattigdom? Det är det vi har i Sverige.

Anonym (Barnfattigdom) skrev 2013-02-25 09:29:05 följande:

Då har man alltid valet att flytta till en kommun med billigare boende. Jag vet att det inte alltid är lätt att bara packa ihop och flytta, men det finns många människor som har gjort det i alla tider.  Men bostadsbrist och höga hyror är inget som förekommer i alla Sveriges kommuner.
    Tala gärna om var det finns jobb, lediga och billiga bostäder och ett socialt nätverk för alla barn.
  • Anonym

Kolla runt lite här på FL, det finns många trådar där man pratar om just det här med barnfattigdom...

• Anonym (Barnfattigdom)
    Anonym skrev 2013-02-25 09:31:14 följande:
    Du känner kanske inte till begreppet relativ fattigdom? Det är det vi har i Sverige.
    Tala gärna om var det finns jobb, lediga och billiga bostäder och ett socialt nätverk för alla barn.

Jag har bott i lägenhet med en hyra på 5500:- (4 r.o.k) i ett område med stort socialt nätverk för barnen. Jobb finns det också där. Jag tror inte att den kommunen är unik på något sätt. Det finns heller ingen bostadsbrist i den kommunen.
Svar på tråden Hur kan det finnas barnfattigdom i Sverige?